A haza energiaszektor áldozati bárány lett. Az esetek többségében a rövid távú kedvező hatások – amelyek politikai haszna tetemes lehet –, hosszabb távon nehezen követhető, áttételes hatásokon keresztül nagyon súlyos gazdasági, környezeti következményekkel járhatnak, és negatívan érintik a lakosság mindennapjait is. Az energiaszektor technikai és gazdasági sajátosságai miatt ideális terepnek bizonyul, hogy a különböző rövidtávú politikai érdekek érvényesülésének.
A politika ki nem mondott szándékának és a szélesebb közvélemény hamis megítéléseinek találkozását, összejátszását jól jellemzi az a legfrissebb kormányzati elgondolás, hogy a közszolgáltatások – kiemelten a vezetékes energiahordozók – számláiból az alapdíjat részben vagy egészben meg kellene szüntetni. Ez a felvetett ígéret messzemenően találkozik a lakossági fogyasztók azon véglegesen rögzült vélekedésével, hogy a számlákon szereplő alapdíj olyan fizetési kötelezettség, amely mögött nincs valós szolgáltatói teljesítmény, így jogtalan, és mögötte a szolgáltató monopolhelyzete rejlik. Való igaz, hogy a hálózati szolgáltatások jelenlegi számlázási rendje nem szent írás. Így nincs elvi vagy gyakorlati akadálya az alapdíj esetleges megszüntetésének vagy csökkentésének.
Az Európában szokásos alapdíj és teljesítménydíj számlázási megoldás azon a méltányossági elven alapszik, hogy a közösségi szolgáltatóknak a mindenkori „rendelkezésre állást” biztosítani kell akkor is, ha az egyes fogyasztók átmenetileg nem veszik igénybe. A rendelkezésre állás azonban jelentős költséget kíván, amelyet részben vagy egészben az alapdíj fedez. Az alapdíj megszüntetése vagy csökkentése tehát a rendelkezésre állás költségeit nem szünteti meg. Ezeket a költségeket a megszüntetés után a nyújtott szolgáltatásokban kellene majd érvényesíteni, ellenkező esetben a szolgáltatók meg nem fizetett költségeit növelik. Senki sem gondolhatja, hogy az alapdíj adminisztratív hatalmi szóval történő megszüntetése egyidejűleg a mögöttes tetemes költségeket is nem létezővé teszi.
Igazából a kialakult alapdíj és teljesítménydíj számlázási megoldás nem is a szolgáltatók és a fogyasztók közötti viszonyt érinti alapvetően. Az alapvető probléma sokkal inkább a nagyon eltérő fogyasztási csoportok és egyének közötti költségelszámolás módjában van. Miután a vezetékes szolgáltatások valós költségeinek a nagyon különböző fogyasztási szegmensek közötti méltányos megoszlása szinte megoldhatatlan feladat, így a jelenlegi alapdíj és teljesítménydíjas számlázás bizonyos fogyasztói csoportokat preferál, másokat a ténylegesnél nagyobb teherrel súlyt. A jelenlegi számlázási rend tehát sok szempontból újragondolható, sőt, az alapdíj meg is szüntethető, a valós költségeket azonban valakinek állnia kell.
Sokak hangoztatott vélekedésével szemben nem akarom elhinni, hogy az energiaszektorban zajló boszorkányüldözés egyetlen ki nem mondott célja a külföldi tőke kiebrudalása, és a szektorba befektetett eszközök olcsó állami kivásárlása. Lehetséges, hogy az új szakaszába lépett rezsiharc a politika győzelmét és a külföldi cégek gazdasági, pénzügyi ellehetetlenülését hozza, de ez egyben a magyar energiaszektor jelentős részének leépülését is jelenti. Nem szabadna elfelejtenünk, hogy az elmúlt évtizedekben energiaszektorunk európai kitekintésben is teljesítette alapvető feladatait: érdemleges energiakorlátozásra nem került sor, a szektor környezeti káros kibocsátása jelentősen csökkent, és a hivatalos EU-statisztikák szerint a hazai árak az európai átlagárak körül alakulnak. Félő azonban, hogy a mostani ámokfutás miatt a jövőben az energiaszektor lehet az esetleg felívelő gazdaságunk legfőbb sírásója.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter, Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.