Nem érdemes az Európai Unió agrártámogatásaiba belebonyolódni. Ma már nem csak a gazdasági szakértők látják, hogy pazarló, hatásában céltévesztő rendszerről van szó, de a politikusok is változtatnának rajta. Visszavenni azonban nehezebb, mint adni. Beépült a rendszerbe. Az erős mezőgazdasággal rendelkező országok nem hagyják, hogy elvegyék parasztjaiktól ezt a pénzt. Így belátható időn belül nincs esély egy ésszerűbb, hatékonyságra jobban ösztönző rendszer kialakítására.
Most Magyarországon röppent fel a hír, hogy a jövőben a magyar gazdák ingyen öntözhetik a földjeiket. Hirtelen felrémlik a szocializmus képe, amikor még senkinek sem kellett vízdíjat fizetni. Folytak a csapok, rendületlenül. Takarékoskodni? Minek? Ma már más a módi: mindenki érzi, a víznek ára, értéke van. Takarékoskodunk. A Fővárosi Vízművek adatai szerint 1988-ban Budapesten fejenként napi 250 liter vizet használtunk, ma 131 litert.
Jó lenne, ha a mezőgazdaságban a szocialista idők illúziója köszönne vissza? Vagy az európai unióból éppen a túlhaladott, fejlődést gátló modell mintáját követnénk? Ez lenne a versenyképesség magyar útja? Az állam osztogat, fizet, a köz pénzéből, a gazdák meg a nagyobb termés hasznát zsebre vágják? Vagy nem erről van szó? Olyan ez, mint a jereváni rádió hírszolgáltatása, ami majdnem igaz, de … Nem osztogatnak, hanem fosztogatnak.
Félreértés ne essék, az ország érdeke, hogy a mezőgazdaság versenyképessége növekedjen. A rendszerváltás után ez az ágazat sokat veszített korábbi pozícióiból. Talán azért is, mert a lehetségesnél és szükségesnél kisebb területet öntöznek. A felmelegedés nagy károkat okoz. Tehát kell és racionális az öntözés kiterjesztése. De ingyen? Vagy pontosabban: állami pénzből?
Az még csak érthető, ha a kormány ezermilliárd forintból fejleszti a vízközműveket és a kapcsolódó infrastruktúrát. Ez bizonyára állami, vagy közösségi kézben van, s marad. Tehát a közpénzből a köz vagyonát gyarapítja. De hogy jön ehhez az ingyen víz? És ha már jön, nem kellene rögtön mindenkinek ingyen adni?! Az így felszabaduló pénz aztán fogyasztásra fordítható, vagyis hozzájárulna a gazdaság fellendítéséhez.
De félre az iróniát! Ez az ötlet – ha megvalósul – hosszú távon több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz. Látszólag jobb pozícióba kerülne a mezőgazdaság. Nagyobb hozammal, több bevétellel. Úgy tűnne, sokat javul a magyar mezőgazdaság hatékonysága. Ez azonban csak látszat lenne. Ha egy kiadást nem számolunk el a költségek között, attól az még létezik. Csak mások fizetik. Mondjuk, mi, adózó polgárok. Vagy a gazdaság más szereplői. Újabb, vagy emelt adók formájában. Az áfa már úgyis világszínvonalú – akár újabb csúcsot dönthetnénk emelésével. Világcsúcsot.
De ha az öntözés hatására hirtelen megnő a termésátlag, akkor fedezet is lesz később a vízdíj kifizetésére. Tehát nem ingyen kellene adni a vizet, hanem kedvezményes hitellel, amit akkor kell kifizetni, amikor a befektetés hozza az eredményt. Az EU-pályázatoknál is ez a követendő irány: csökken a vissza nem térítendő támogatások aránya, nő a kedvezményes, ámde visszatérítendő rész. Így jutnak többen segítséghez.
Nem értek a mezőgazdasághoz. De úgy vélem, itt most nem is mezőgazdasági szakkérdésről van szó. Inkább egy szemléletről, ami visszahúz, s nem előrevisz. A magyar gazdaság, társadalom jövője a versenyképességen múlik. Látszatmegoldásokkal nem lesz fedezet a jobb életre, amihez tartós, fenntartható növekedés kell. És versenyképesség. A juttatás, az adakozás nem erre visz. A teljesítményhez kötött, visszafizetendő támogatás viszont használhat. Segíteni kell, de nem úgy, ahogy egy régi történetben szerepel: az éhes embernek halat adtak, aztán megint. Újra és újra éhes lett, ismét kapott halat. Nem lett volna egyszerűbb, ha rögtön megtanítják horgászni?!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.