Másodéves egyetemista voltam, amikor lezárták a Corvinus Egyetem főbejáratát a Duna-parton, hogy építhessék a metrót. Kár volt érte, de azzal nyugtattak minket, ne aggódjunk, a diplomaosztónkra így legalább már négyes metróval tudunk menni. Aztán teltek-múltak az évek, a diplomaosztó környékén legalább már engedték, hogy kinyíljon a bejárat, de az is egyértelművé vált, hogy a magyar felsőoktatás csődje kellett volna, hogy legyen az az évfolyamtársam, akinél igaz lett volna az ígéret. Onnantól pedig már csak további bő fél évtizednek kellett eltelnie, de most végre hivatalos: pénteken elindul a négyes metró.
Gúnyos vagyok persze most, de őszintén, örülök. Legalább ez sikerült végre. Lassan magunk mögött hagyunk egy csúnya történetet. Az 1998-as leállítástól kezdve, a későbbi csigalassú tervezésen és újratervezéseken, pénzügyi veszekedéseken át egészen az átadás résztvevőiről szóló vitáig hihetetlen mennyiségben sorolhatnánk a pontokat, ahol a metróból egy szakmai kérdés helyett politika lett, és amikért nagyon kár. Pedig ha lefejtjük róla a politikai mázat, azt az eredményt kapjuk: egy olyan metróvonallal lesz gazdagabb Budapest, ami valóban segíthet élhetőbbé tenni a várost. Csak sajnos sok a „de”.
Mert például sokkal hasznosabb volna a metró, ha az eredeti tervek szerint elmenne a Bosnyák térig, jobban bekapcsolva Zuglót a belváros közlekedésébe, így a föld alá lehetne vinni a 7-es buszcsalád brutálisan túlterhelt vonalának forgalmát. Zöldülhetne a város, ha kerületrészek az ott lakók vélt érdekeire hivatkozva nem fizetős parkolókat vezetnének be P+R helyett. És jóval gyorsabban közlekedhetnénk, ha épp nem pár száz méterenként lennének megállók.
De félre a fanyalgást, most tényleg történt valami jó. Mostantól kellene még inkább azon gondolkozni, hogyan lehet emberibb Budapest közlekedése: mi az egészséges kompromisszum a tömegközlekedés, az autók és a biciklik közt, és miképp lehetne elérni, hogy a következő metróra ne kelljen újabb negyven évet várni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.