BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Budapest

Négyes metró: magunk mögött hagyunk egy csúnya történetet

2014.03.26., szerda 05:00

Másodéves egyetemista voltam, amikor lezárták a Corvinus Egyetem főbejáratát a Duna-parton, hogy építhessék a metrót. Kár volt érte, de azzal nyugtattak minket, ne aggódjunk, a diplomaosztónkra így legalább már négyes metróval tudunk menni. Aztán teltek-múltak az évek, a diplomaosztó környékén legalább már engedték, hogy kinyíljon a bejárat, de az is egyértelművé vált, hogy a magyar felsőoktatás csődje kellett volna, hogy legyen az az évfolyamtársam, akinél igaz lett volna az ígéret. Onnantól pedig már csak további bő fél évtizednek kellett eltelnie, de most végre hivatalos: pénteken elindul a négyes metró.

Gúnyos vagyok persze most, de őszintén, örülök. Legalább ez sikerült végre. Lassan magunk mögött hagyunk egy csúnya történetet. Az 1998-as leállítástól kezdve, a későbbi csigalassú tervezésen és újratervezéseken, pénzügyi veszekedéseken át egészen az átadás résztvevőiről szóló vitáig hihetetlen mennyiségben sorolhatnánk a pontokat, ahol a metróból egy szakmai kérdés helyett politika lett, és amikért nagyon kár. Pedig ha lefejtjük róla a politikai mázat, azt az eredményt kapjuk: egy olyan metróvonallal lesz gazdagabb Budapest, ami valóban segíthet élhetőbbé tenni a várost. Csak sajnos sok a „de”.

Mert például sokkal hasznosabb volna a metró, ha az eredeti tervek szerint elmenne a Bosnyák térig, jobban bekapcsolva Zuglót a belváros közlekedésébe, így a föld alá lehetne vinni a 7-es buszcsalád brutálisan túlterhelt vonalának forgalmát. Zöldülhetne a város, ha kerületrészek az ott lakók vélt érdekeire hivatkozva nem fizetős parkolókat vezetnének be P+R helyett. És jóval gyorsabban közlekedhetnénk, ha épp nem pár száz méterenként lennének megállók.

De félre a fanyalgást, most tényleg történt valami jó. Mostantól kellene még inkább azon gondolkozni, hogyan lehet emberibb Budapest közlekedése: mi az egészséges kompromisszum a tömegközlekedés, az autók és a biciklik közt, és miképp lehetne elérni, hogy a következő metróra ne kelljen újabb negyven évet várni.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.