Míg egy évvel ezelőtt a Tesla részvényei még csak 40-45 dollárt értek, addig ma már 230 dollárt. Nem túlzás, azt állítani, hogy az elektromos autókat gyártó cég részvényei szárnyaltak. Akárhogyan is nézzük, ez ötszörös-hatszoros pénzt jelentett azoknak, akik akkor fektettek be a vállalatba. Ekkora menetelés után teljesen jogos a kérdés: még mindig érdemes lehet beszállni?
A válasz nem egyértelmű. Annyi biztos, hogy a Tesla-sztori, az elektromos autógyártásban rejlő potenciál, valamint az akkumulátor-gyártásban lévő lehetőségek ígéretesek, hiszen egy több milliárd dolláros piacról beszélhetünk. Azt azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy tőzsdei cégről van szó, ezért közel sem mindegy, hogy a befektetők mekkora pénzt fizetnek ezért a lehetőségért. Ráadásul az sem biztos, hogy 100 százalékban bejönnek majd a Tesla számításai, miszerint az elektromos autók 6-7 év múlva jelentősen elterjednek, és a Tesla marad ennek a szektornak a meghatározó szereplője: ők aratják majd le a babérokat, ők zsebelik be a profit jelentős részét.
Márpedig az Elon Musk vezette cég pont ezt tervezi. Ezért épül a „gigagyár”, és ezért készül majd a harmadik generációs Tesla is, amolyan T-modell mintára, zászlóshajóként az elektromos autók és a hagyományos autók közötti küzdelemhez.
Ha hosszabb távra tervezünk befektetni a vállalat részvényeibe, akkor a kockázatokat igen is el kell fogadnunk. Nem mondom, hogy végül elbukik a Tesla a csatában, de azt sem, hogy megnyeri azt. Ezt egyelőre lehetetlen megjósolni, mivel túlságosan az elején vagyunk még az útnak. Jól szemlélteti ezt az is, hogy míg 2013-ban 22 500 S modellt adtak el, idén pedig 35 ezer körüli vásárlóra számítanak, addig 2020-ra 500 ezer autót szeretne értékesíteni a vállalat. Ezek a számok úgy érhetők el, hogy a harmadik generációs modellek már a középosztályt is erőteljesen megcélozzák, arról azonban nem szabad megfeledkeznünk, hogy ebben a körben sokkal fontosabb szempont lehet a gazdaságosság, mint az elektromos autóval járás presztízse.
Ahhoz, hogy a Tesla teljesíthesse majd több éves gyártási, értékesítési céljait, illetve ahhoz, hogy lenyűgözhesse a befektetőket, mindenképp szükség lesz a Tesla-mánia folytatódására. Ezzel egyelőre nincs is probléma. Az autóvásárlásoknál folyamatos a sorban állás, ráadásul a fogyasztói felmérésen az S modell 99 pontot kapott a 100-ból. Összehasonlításképpen: a Ford autói csak 50-et értek el, ami azért elég beszédes különbség.
Jól mutatja a Tesla iránti rajongást az is, hogy amint napvilágot láttak a tűzesetekkel kapcsolatos hírek, a befektetők tartva a biztonsági kérdések eszkalálódásától elébe szaladtak a problémának, és pánikszerűen dobálták el részvényeiket. Akkor 190 dollárról hetek alatt 110 dollárig zuhant vissza a Tesla árfolyama, holott Musk többször is kijelentette, a tűzesetek nem gyártási, hanem emberi – sofőri – hibára vezethetőek vissza. Később viszont, amikor az amerikai és európai hatóságok hivatalosan is megerősítették a Tesla „ártatlanságát”, akkor sietve vették vissza a befektetők a részvényeket, és hajtották új csúcsokra az árfolyamot.
Igen sok múlhat tehát a befektetők hozzáállásán, illetve a Tesla-imidzs alakulásán. Ha a fogyasztók továbbra is ennyire elégedettek lesznek az autókkal, akkor aligha kérdéses, hogy Elon Musk tudja majd szállítani a befektetők számára a legfontosabb pénzügyi számokat, ez pedig rövid távon tovább repítheti az árfolyamot. Hosszabb távon azonban, ahogyan azt már fentebb részleteztem, bonyolultabb a kép, hiszen még akár az is lehet, hogy a teljesen elektromos autók végül nem terjednek el, és például a hibrideké lesz a jövő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.