Dosztojevszkij állítólag 26 nap alatt írta meg híres regényét, a Játékost, Kafka egy ültő helyében, alig 8 óra alatt végzett Az ítélet című elbeszélésével. A nagy oroszt a hitelezői hajtották, Kafkát inkább az alkotóvágy és az a bizonyos kreatív energia, amit Csíkszentmihályi Mihály pszichológus flownak hív. Akár a stressznek, akár a határtalan munkakedvnek engedelmeskedve dolgozunk, elég egyetlen külső inger, hogy kizökkenjünk a termékeny koncentrációból. Dosztojevszkijt és Kafkát persze nem fenyegette ilyen veszély, senki nem zargatta őket percenként e-maillel, smssel, vicces, lájkolásra csábító mémekkel.
Mi viszont, akik mindig és mindenhol digitális eszközökkel vagyunk körülvéve, nemcsak eltűrjük, de szinte elvárjuk, hogy folyamatosan megszakítsanak minket. Az igazán profik egyszerre négy „képernyőn” habzsolják az információt: tévén, laptopon, tableten és okostelefonon – a szakirodalom ezt hívja multiscreeningnek. A Millward Brown Hungary friss fogyasztói felmérése azt kutatta, hogyan használják a fenti eszközöket, akiknek mindegyikből van legalább egy. Nos, a világ képernyőfüggő lakossága átlagosan napi hét órát tölt kedvenc képernyői előtt, mi magyarok csaknem hatot, és ennek egyharmadában egyszerre használunk két vagy több eszközt. Leggyakrabban természetesen tévézés közben babráljuk a tabletet vagy a mobiltelefont.
Szinte állandóan „multitasking” üzemmódban vagyunk, de ha éppen nem két-három kütyüvel zsonglőrködünk, mobilunk akkor is éjjel-nappal a kezünk ügyében van. Egyik jelenség sem új, és természetesen az üzleti élet is tisztában van a bennük rejlő lehetőségekkel. Nemrég publikált globális kutatásunkban marketingvezetőket kérdeztünk, mit gondolnak a mobiltechnológiák jelentőségéről. A menedzserek 94 százaléka válaszolta, hogy a következő 3-5 évben a mobilalkalmazások használata kiemelt szerepet kap vállalatuk üzleti stratégiájában, ugyanígy a digitális marketing területén kijelölt legfontosabb feladatok között is elsőként említették a fogyasztók számára vonzó mobil és tabletes alkalmazások fejlesztését.
Hasonlóan vélekednek az e-business szakértők és webáruház üzemeltetők: az internetes vásárlás szerintük ma már elképzelhetetlen mobilmegoldások nélkül. Háromnegyedük állítja, hogy az online vásárlásban fontos vagy egyenesen nélkülözhetetlen technológiáról van szó, és ugyanennyien tervezik, hogy az elkövetkező évben a korábbinál több pénzt fektetnek mobil fejlesztésekbe.
Kereskedelem, pénzügyi szolgáltatások, idegenforgalom, média és szórakoztatóipar – csak néhány példa, mely szegmensekben erősítheti még a fogyasztói kapcsolatokat a mobil. Márkaépítés, az eladás támogatása, ügyfélszolgálat és termékfejlesztés – hogy a legjellemzőbb felhasználási területek közül is említsek néhányat. Láttuk, miként simul bele a mobiltelefon a szélsebesen konvergáló digitális eszközök már-már összeolvadó, hatalmas képernyőjébe. Ugyanígy kapcsolódnak össze a mobil háttér-infrastruktúra egyre sűrűbb szövetében az olyan innovációk, mint a bolti helymeghatározó technológiák, a látványos kiterjesztett valóság megoldások, a magukat ajánló árucikkek rádiófrekvenciás rendszerei, vagy a vásárlói szokásokat elemző módszerek.
Hiszek benne, hogy okosan használva ezeket az eszközöket a fogyasztó és az eladó, az ügyfél és a vállalat egyaránt jól jár. Én magam is lelkesen próbálok ki minden új technológiát, amely felhasználóként megkönnyíti az életem, de nem tudom, a napi 6-7 óra „képernyőzés” mennyiben szolgálná a boldogságomat. Az igazán profi felhasználó uralja a technológiát, és ha elege van belőle, kiszáll egy időre. Mert szerencsére minden készülék kikapcsolható, ha egy kis nyugalomra vágyunk, vagy egy fontos könyvet kell megírnunk.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.