Ilyen sem gyakran történik, de legalább egy kicsit meg lehet dicsérni a magyar pártokat: az idei az első olyan EP-választásunk, amely előtt már legalább egy kicsit foglalkoznak a kampányban Európával. Nem viszik azért túlzásba, de 2004 és 2009 üzenet nélküli plakátjai után most már legalább említést tettek olyan apróságokról is, mint mondjuk az EU.
Persze a legtöbb szlogen faék egyszerűségű volt idén is. A Fidesz például kitalálta, hogy tiszteletet kell kérni a magyaroknak, amiből logikus következtetés volna, hogy aki egyetért velük, az az EU-t nagyrészt vezető konzervatívokat váltsa le, és szavazzon az európai szocialistákra. Ezzel szemben a baloldal változatos pártjai azzal kampányolnak, hogy az unióban mennyire jó, tehát nyilvánvalóan szavazzunk az eddigi irány folytatására, a Néppártra, benne a Fidesszel. Tulajdonképp végtelen szerencsénk, hogy nagyon sokan ebbe bele sem gondolnak, akkor nem csak hatvan százalék mondaná azt, hogy nem érdekli őket az EP-kampány.
Pedig európai szinten valóban fontos, ami történik. Különösen azért, mert most először már komolyan figyelembe kell venni az Európai Bizottság elnökének jelölésekor, hogy melyik párt kapja a legtöbb EP-mandátumot. És hosszú idő után először idén nem lefutott ez: a Néppárt előnye igencsak kicsi a felmérésekben – ha netán a szocialisták fordítanának, érdekes kérdés volna, venne-e új irányt az EU. És egyáltalán nem mindegy az sem, hogy a mindenütt erősödő euroszkeptikusok és szélsőségesek mennyi helyet szereznek. Ha jól teljesítenek, és frakciót alapíthatnak, esetleg a franciáknál nyernek (nálunk pedig a Jobbik második lesz, ami után már csak az lenne a kérdés, a többi párt a jobbszélről szóba áll-e velük), akkor egyértelmű üzenet lesz Európa vezetőinek: valamit másképp kell csinálniuk.
Ne higgyük tehát, hogy tét nélküli lenne ez a választás. Legfeljebb azt sajnálhatjuk, hogy mégsem annyira fontos, mint amit ez az egész egyesült Európa megérdemelne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.