– A magyarországi faktoring piac tavaly sem produkált áttörést – kis mértékben csökkent a forgalom –, miközben a mikro- és kisvállalkozások részesedése tovább csökkent a tortán belül. Milyen teljesítményt nyújtott ilyen körülmények között a CIB Faktor Zrt.?
– A CIB Faktor forgalom szempontjából a második számú szereplőnek számított tavaly a piacon - 17 százalék körüli piaci részesedéssel – idén azonban az első negyedév statisztikái alapján átvette a piacvezető szerepet. A teljes piac teljesítményénél viszont figyelembe kell venni, hogy egy jelentős banki szereplő számait nem tartalmazza a tavalyi statisztika: így a 9 százalékos csökkenés ténylegesen inkább stagnálásnak felel meg. Mindez annak tükrében, hogy a hitelpiac sem teljesít jobban, elfogadható teljesítmény. Ami pedig a mikrovállalkozásokat illeti, a korábbi években sem ők húzták a piacot, hiszen az ő finanszírozásuk fajlagosan magasabb költségekkel oldható meg. Számukra inkább – a nálunk is működő – beszállítói faktoring programok jelentenek megoldást. Jelenleg egyébként nagyjából 100 milliárd forintnyi állományt kezelnek a faktorcégek Magyarországon, vagyis a részesedésük a rövid lejáratú forgóeszköz-finanszírozásból 5-10 százalék környékén mozog, ami már nem elhanyagolható arány.
– Milyennek ítéli meg a piac kilátásait?
– Több okból is optimista vagyok. Egyrészt a keresleti oldal élénkül, hiszen egyre több magyarországi vállalkozás gondolkodik fejlesztésekben, a növekedési kilátások jók. Másrészt a faktoring szerepe nőhet annak révén is, hogy várhatóan már az első félévben elérhető lesz a Magyar Nemzeti Bank által indított Növekedési Hitelprogramban (NHP), illetve az Eximbanknál futó programoknál is. Mindezek tükrében úgy látom, hogy az eddigi akadálya a növekedésnek elhárult, és erre az évre akár tíz százalék környéki bővüléssel lehet számolni.
– Hogyan tudja kihasználni a növekedési lehetőségeket a CIB csoport?
– A CIB stratégiájában a kis- és középvállalkozói szektor, illetve az export is kiemelt elem, így a faktoring piacon kínálkozó lehetőségeket is ki kell tudnunk használni. A vállalkozások számára most szintén kedvező a környezet, jók a növekedési lehetőségeik: a mi dolgunk az, hogy a megfelelő eszköztár biztosításával segítsük őket céljaik elérésében. A CIB csoport – a CIB Faktorral együtt – arra törekszik, hogy szakértői tanácsadóként minden ügyfélnek a számára legkedvezőbb megoldást nyújtsa, legyen szó akár hitelről, akár faktoringról vagy más pénzügyi szolgáltatásról.
– A következő években mi az, ami húzhatja a faktoring piacot?
– Véleményem szerint az exportőr vállalkozásoknak a következő években nagyon komoly szerep jut Magyarországon, és ez igaz a faktoring piacára is. A kivitelben érdekelt cégeknek pedig a klasszikus faktoring konstrukció mellett fontos lehet a visszkereset nélküli faktoring, illetve az egyéb okmányos szolgáltatások is. A magyar gazdaság exportorientáltsága miatt nőhet az új ügyfelek, illetve az új piacok száma is: utóbbiak elérésében az Eximbank nagyon komoly szerepet vállal, hiszen nyilvánvaló, hogy másféle elbánást igényel egy német partner, mint mondjuk egy azeri cég. Az új ügyfeleknél mi elsősorban a kkv-szektorra számítunk, tapasztalatunk szerint az ötszáz millió és ötmilliárd forint közötti árbevételű cégek esetében tudunk a hitel megoldásoknál kedvezőbb feltételeket ajánlani mind a költségek mind a fedezeti rendszer tekintetében.
– Kockázati szempontból milyen az ügyfélkörük?
– A portfóliónk nagyon tiszta, a problémás ügyfelek aránya kicsi, és csökkenő tendenciát mutat, javult a fizetési hajlandóság is. Ez mindenképpen biztató a piacra nézve, hiszen lehetővé teszi a jelenleginél is kedvezőbb feltételekkel történő finanszírozást.
– A hazai faktoring piacon viszonylag stabil az ágazatok szerinti felosztás az utóbbi években. Önöknél hogyan néz ki a gazdasági ágazatok szerinti felosztás, és mi jellemző az egyes területekre?
– Az egyik meghatározó terület a gyártóipar, beleértve a járműipart és a fogyásztási- és tartós fogyasztási cikkeket gyártó vállalkozásokat is. Utóbbiaknál akár 180-270 nap is lehet az elfogadott fizetési határidő, de az autóiparban is 90-180 nap a jellemző. Ez nem a cégek rossz hozzáállása miatt van így, hanem iparági sajátosságok indokolják: mindenesetre ezekben az ágazatokban a faktoring nagyon jó megoldást jelenthet a beszállítók számára. A másik fontos elem a napi fogyasztási cikkeké: az áruházi beszállítók köre hozzávetőlegesen 20 százalékot képvisel a teljes ügyfélkörből. Az építőipar szintén az élénkülés jeleit mutatja – ez látszik az utóbbi hónapok statisztikáin is –, a megfelelő vevő-szállítói kapcsolatokat itt is tudjuk, és szoktuk is finanszírozni. Az élelmiszeripari vállalkozások forgóeszköz-finanszírozási megoldási között egyre növekszik a faktoring szerepe, míg a mezőgazdaság esetében a rövidebb fizetési határidők miatt inkább az előfinanszírozás a fontos. Ezek az iparágak is fontos szerepet játszanak a faktoring piac további fejlődésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.