BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kalamár Tamás A jó történet és a hiteles karakter a siker kulcsa a Barátok közt esetében a producer szerint. Kellettek az új szereplők a Berényi családba is, a família már tizenhat esztendeje szórakoztatja a nézőket. Kulisszatitkok a hamarosan a hétezredi

Miért írták ki Berényi András karakterét a Barátok köztből? Ki lesz a sorozat következő visszatérője? Mennyien dolgoznak egy-egy epizód elkészítésén? Mi lehet a folyamatos siker kulcsa? Egyebek mellett ilyen és ehhez hasonló kérdésekről beszélgettünk Kalamár Tamással, a hamarosan a hétezredik részéhez érkező Barátok közt című sikersorozat producerével
2014.05.26., hétfő 05:00

– Világéletemben a televízióban szerettem volna dolgozni, és erre már a Barátok közt előtt is megvolt a lehetőségem. Azon szerencsés emberek közé tartozom, aki tényleg azt csinálja, amit szeret. Sokkal többet azonban magamról nem szívesen árulok el, hiszen nem én vagyok a fontos, hanem sokkal inkább a sorozat – nyilatkozta lapunknak Kalamár Tamás, a sikerszéria producere.

– Korábban egy interjúban úgy fogalmazott, szeretné, ha a Barátok közt lenne a magyar televíziózás Szabó családja. Mire gondolt az összehasonlításnál?

– Szeretnénk, ha a Barátok közt is megélne legalább negyven évadot, ugyanúgy, mint az egykoron népszerű rádiójáték. Ez egyébként nem tűnik elérhetetlen célnak, hiszen az Egyesült Államokban és Angliában is akadnak sorozatok, amelyek már túlvannak az ötvenedik szezonon, és még mindig népszerűek. Ezt kívánjuk mi is megcélozni.

– Mi a lehet a siker kulcsa?

– Azt kell adnunk, amit az emberek látni szeretnének. Nagyon fontos, hogy megfelelően reagáljunk a nézői igényekre. Jó történetek kellenek és hiteles karakterek. Ez a két leglényegesebb elem jelenti a siker kulcsát rövid és hosszú távon egyaránt.

– Ha már korábban beszéltünk a Szabó családról, különösen az első időkben gyakran vontak párhuzamot a sorozat és a Szomszédok, illetve a Barátok közt és a Dallas között. Mi a véleménye ezekről az elemzésekről?

– Kicsit olyan ez, mintha az almát szeretnénk összehasonlítani a körtével. Az első és legfontosabb különbség, hogy a Dallas és a Szomszédok esetében egy-egy heti, illetve kétheti sorozatról beszélünk, mi pedig minden este új részekkel jelentkezünk. Ez egészen más történetmesélést, dramaturgiát igényel. A Szomszédok kapcsán érdemes kiemelni, hogy nálunk – legalábbis amíg én vagyok a producer – velük ellentétben soha nem fog megjelenni a napi politika. A közéleti aktualitásokat nem keverjük bele az epizódokba, mi szórakoztatni szeretnénk, célunk, hogy az emberek kikapcsolódjanak, ha a Barátok köztöt nézik.

– Néhány hete komoly szócsatát váltott ki a nézők és a kívülállók körében is, hogy egy női mell tűnt fel Péter legénybúcsúján. Jogosnak érzi a kritikákat?

– A vita is jól mutatja, hogy a jelenet felkeltette az érdeklődést. Nem hiszem, hogy túlléptük volna a határokat, szerintem kissé felturbózták a kérdést. Egy fiatalos, merész sorozatról van szó. Az előttünk lévő műsorsávban futó Éjjel-nappal Budapestben kifejezetten sok a pucérság, mi pedig a tizenhat év alatt most mutattunk először női mellet. A meztelenség ábrázolása nálunk nem számít hétköznapi dolognak, és továbbra sem lesz az, hiszen elsősorban a családokat szeretnénk megszólítani a Barátok közt epizódjaival.

– Apropó, fiatalok! Éppen a minap olvashattuk, hogy egyesek szerint túl sokan képviselik az ifjú generációt a sorozatban...

– A fiatal karakterek szerepeltetése teljesen tudatos, hiszen valamennyi korosztályhoz szólni szeretnénk. Egyébként erős túlzás, hogy túlsúlyban lennének, hiszen az összes szereplőt tekintve arányuk nem éri el a harminc százalékot, ami egyáltalán nem magas. Természetes ugyanakkor, hogy számítunk a tinédzser korú nézőkre is, s az ő problémáikat, az ő mindennapjaikat a saját generációjuk tudja legjobban megjeleníteni a képernyőn.

– A régi „bútordarabokból” néhányan távoztak, talán ezért érezhetik sokan azt, hogy egyre több a fiatal. Hogyan születik az új és újabb epizódok sztorija, egy-egy karakter kiírásának ötlete?

– Egy írói csapat dolgozik a Barátok közt sztoriján. Megbeszéléseinken mindenki elmondja az ötletét, amiből azután összeáll a későbbi történet. Az egyes emberek között nagyon komoly együttműködésre van szükség ahhoz, hogy hetente egy játékfilm hosszúságú epizódfolyam megszülethessen.

Egy-egy karaktertől pedig csak akkor válunk meg, hogy ha a történetmesélés szempontjából már minden csontot lerágtunk a szereplővel kapcsolatban. Más eset, hogy ha a színész maga akar távozni, mint ahogy történt az például a Claudiát alakító Ábrahám Edit és a Magdi anyus karakterét megformáló Fodor Zsóka esetében. Náluk fel sem merülhetett, hogy egy másik színész vegye át a szerepüket. Erre egyébként is csak a legritkább esetben akad példa; csak akkor, ha a karakterre elengedhetetlenül szükség van a történetmesélés miatt. A színészek cseréjét a nézők ugyan megszokják, de ha nem muszáj, nem folyamodunk túl gyakran ehhez a módszerhez.

– Miért kellett megválni Berényi Andrástól?

– András mindig is a Berényi család jófiúja volt, akire egy idő után sokkal nehezebben lehetett történeteket kitalálni, mint mondjuk a kevésbé pozitív személyiségekre. Tovább kellett lépni, szükség volt az újításra, a fiatalok már korábban sokat emlegetett belépésére. A tizenhat év után óhatatlan a megújulás igénye, más karakterek feltűnésére. Megválni egy karaktertől azonban egyáltalán nem könnyű feladat, de be kellett látnunk, hogy muszáj ezt meglépnünk.

– Akadnak olyan karakterek, akik egy időre eltűnnek, majd visszatérnek a sorozatba. Számíthatunk régi-új szereplőkre?

– A visszatérésekkel is rímelünk egy kicsit a mindennapokra, hiszen ha belegondolunk a saját életünkbe, ott is vannak, akik időre időre átmenetileg kilépnek, majd visszatérnek hozzánk. Tudatosan igyekszünk így forgatni a sorozat kerekét is. Természetesen lesznek visszatérők. Annyit elárulhatok a nézőknek, hogy még idén találkozhatnak Gézával vagy Kingával, esetleg mindkettőjükkel a Barátok köztben.

– Rengeteg sorozatból született játékfilm. Önök soha nem gondoltak arra, hogy egy egész estés mozival rukkoljanak elő?

– Többször is felmerült az ötlet az elmúlt több mint másfél évtizedben, de több ok is ellene szólt. Egyrészt, így is leforgatunk hetente egy játékfilm hosszúságú, átlagban 125 perces jelenetsorozatot. Színészeink és a stábtagok hetekig, hónapokig folyamatosan dolgoznak. A munka mindennap reggeltől estig tart, s ha ez nem is jelenti azt, hogy ebben az időszakban mindenkinek folyamatosan van feladata, összességében azt kell mondanom, hogy nem jut túl sok idő a pihenésre, s még kevesebb maradna, ha belevágnánk egy mozifilm leforgatásába. Stábunk mintegy száztagú, a rövid nyári szünetben nekik is muszáj pihenniük.

A másik lényeges indok, hogy jelenleg is mindennap két részt adunk a nézőknek, nem biztos, hogy szerencsés lenne újabb megjelenéssel is eléjük állni.

– Még mindig tabuként kezelt kérdések, a melegek helyzete, kisebbségek körülményeinek bemutatása, a betegségek családra gyakorolt hatása viszont gyakran kerül a középpontba. Miért vállalják fel ezeket a rizikós témákat?

– Naponta sok száz ezer néző ül le a képernyő elé, hogy megnézze az aktuális részeket. Ez komoly felelőséget is jelent, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni a munkánk során. Ez a sorozat Magyarországon játszódik, tehát óhatatlan, hogy azok a nagy kérdések, amik az embereket foglalkoztatják, megjelenjenek a sorozatban. Gyakran valóban felvetünk olyan témákat is, melyekről talán nehezebben beszélnek az emberek, melyek esetlegesen tabutémának számítanak.

– Ha már a társadalmi felelősségvállalás... éppen a közelmúltban Gyulán több színésszel és stábtaggal közösen vettek részt a Fuss a Sérült Gyerekekért! elnevezésű jótékonysági futóversenyen. A megmérettetést ön indította el. Hogyan érezték magukat ebben a szerepben?

– Egy zseniális rendezvényről van szó, ahol mindannyian feltöltődtünk. Nem jutunk el túl gyakran ilyen jellegű programokra, de amennyiben lehetőségünk nyílik rá, szívesen segítünk, hiszen ez is része annak, amit vállaltunk, annak a fajta felelősségnek, melyet a Barátok közt népszerűsége hozott számunkra. Örömmel tettünk eleget a felkérésnek, s mondhatom, nagyon megkedveltük a várost és a jótékonysági programot is.

A sorozat kreatív részét irányítja a producer

Kalamár Tamás lapunknak elárulta, hogy producerként leginkább a sorozat kreatív részével foglalkozik, s a színészválogatástól a rendezők beosztásáig szinte minden területen szerepet vállal. Na, de mi a helyzet a mindennapi munkával, például a sokszor hosszúra nyúló, fárasztó forgatásokkal?

– A forgatásokra viszont ritkábban jutok el, de például az évadzáró a látványosabb, éppen ezért a költségesebb jelenetek felvételén mindig ott vagyok – ecsetelte Kalamár Tamás, aki példaként említette például azt az epizódot, amikor az egyik szereplő személyautója a Dunába repült, s a víz alatt is rögzítettek felvételeket.

A producer kérdésünkre elmondta, amennyiben ideje engedi, szívesen néz más sorozatokat is.

– Talán A férjem védelmében, a Mad Men, a Breaking Bad és a Downton Abbey tartozik a kedvenceim közé a külföldi szériák közül – ecsetelte Kalamár Tamás. – Mindezek mellett elég sok sorozatba belenézek, és amelyik megtetszik, azt igyekszem nyomon követni. Persze, a filmek sem állnak távol tőlem, már csak azért sem, mert fontos figyelni, hogy milyen piacra dolgozunk. Természetesen a nemzetközi trendeket is figyelem, bár manapság már ritkán megyek külföldi tévés vásárokra, fesztiválokra.

– A forgatásokra viszont ritkábban jutok el, de például az évadzáró a látványosabb, éppen ezért a költségesebb jelenetek felvételén mindig ott vagyok – ecsetelte Kalamár Tamás, aki példaként említette például azt az epizódot, amikor az egyik szereplő személyautója a Dunába repült, s a víz alatt is rögzítettek felvételeket.

A producer kérdésünkre elmondta, amennyiben ideje engedi, szívesen néz más sorozatokat is.

– Talán A férjem védelmében, a Mad Men, a Breaking Bad és a Downton Abbey tartozik a kedvenceim közé a külföldi szériák közül – ecsetelte Kalamár Tamás. – Mindezek mellett elég sok sorozatba belenézek, és amelyik megtetszik, azt igyekszem nyomon követni. Persze, a filmek sem állnak távol tőlem, már csak azért sem, mert fontos figyelni, hogy milyen piacra dolgozunk. Természetesen a nemzetközi trendeket is figyelem, bár manapság már ritkán megyek külföldi tévés vásárokra, fesztiválokra.-->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.