Van Magyarországon egy szektor, amely piaci alapon, profitorientáltan működik, mégis képes volt lemondani a profitjáról, és durván csökkenteni az árait annak ellenére, hogy erre semmiféle rezsicsökkentéses jogszabály nem kötelezte. Hat év alatt a jegybank adatai szerint 43 százalékkal csökkent a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások átlagdíja. 2007-ben egy átlagos ügyfél még csaknem 32 ezer forintot fizetett ezért a szolgáltatásért, tavaly már csak 18200 forint volt az átlagtarifa. És úgy tűnik, egy kicsit még mindig mehetnek lejjebb az árak.
A drasztikus díjcsökkenést eredményező árversenyt az váltotta ki, hogy az ügyfelek könnyen ki tudják számolni az internetes portálokon, hogy melyik cég nyújtaná nekik a legolcsóbban a szolgáltatást. A jogszabályok pedig lehetővé teszik, hogy az autósok könnyedén mozoghassanak a biztosítók között, ha azokkal valamiért nem elégedettek, vagy egy másik helyen olcsóbban kínálják nekik ugyanazt a terméket.
Az eredménye ennek az lett, hogy a biztosítók ebben a szegmensben mostanra már szinte minden profitjukról lemondtak annak érdekében, hogy megtarthassák a klienseket. A kárkifizetések egy ideig ugyan csökkentek, tavaly viszont már ismét növekedni kezdtek, ez 2013-ban már 83 százalék körüli kárhányadot eredményezett, ami mellett már nagyon nehéz elképzelni, hogy a piaci szereplők mindegyike nyereségesen működjék. Az idei első negyedév adatai sem biztatóak, miközben a díjbevétel alig 2 százalékkal nőtt, a kárkifizetések 9 százalékkal emelkedtek a kötelezőnél.
Nem kétséges, hogy a biztosítóknak hamarosan árat kell emelniük, hiszen tartósan veszteségesen nem működtethetik ezt az üzletágat. A történetüknek viszont lehet egy messzebbre vezető tanulsága is: az átláthatóság és a szolgáltatók közötti egyszerű váltás olyan versenyt eredményez, ami gyorsabban és tartósabban leviheti az árakat bármilyen központi intézkedésnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.