Egy ideje „a retail növekvő válságáról” cikkezik az angolszász sajtó, és riasztóbbnál riasztóbb számokat közölnek. A Central for Retail Research becslése szerint 2018-ra majdnem negyedével kevesebb kiskereskedelmi ingatlan lesz Angliában, a CoStar Group pedig az amerikai plázák jövőjét láttatta sötéten, azt állítva, hogy a vidéki bevásárlóközpontok 15 százaléka fog bezárni a következő négy évben. Az ok mindkét esetben a dinamikusan növekvő online kereskedelem, amely miatt egyesek szerint a jövőben elenyésző lesz a kereslet a kiskereskedelmi ingatlanok iránt.
A nekrológ szövegezése előtt azonban érdemes szemügyre venni néhány jelenséget, amelyek jelentősen árnyalják a kiskereskedelmi ingatlanok jövőjéről alkotott képet. Ha az online kereskedelemről esik szó, a legtöbben arra gondolnak, amikor valaki egy webáruházban vásárol meg egy terméket, majd azt a kereskedő kiszállítja hozzá. Ebben a disztribúciós rendszerben valóban nincs szükség üzlethelyiségre, csakhogy az e-kereskedelem jelentős hányada nem ezt a modellt követi.
Egyre népszerűbbek Európában a „click and collect”-vásárlások, amelyeknél a vevő az online rendelés után az üzletben veszi át a terméket. Ez sok esetben megköveteli ugyan a retail ingatlanok átalakítását, mivel általában nagyobb raktárhelyiségekre van szükség, ám az üresedés veszélye nem fenyegető. A Jones Lang Lasalle ingatlantanácsadó elemzése szerint Tesco online forgalmának 70 százalékát teszik ki a „click and collect”-vásárlások az Egyesült Királyságban.
Nagy kérdés az is, hogyan befolyásolják a webáruházak a bevásárlóutcák jövőjét. A prémium- és luxuskategóriájú márkákat kínáló üzlethelyiségek biztosan nincsenek veszélyben; elhanyagolható a valószínűsége annak, hogy valaki online szerezzen be egy méregdrága Chanel-parfümöt, ha azt is megteheti, hogy a Champs-Élysée-n vásároljon. A bevásárlóutcák üresedési mutatóit emellett jelentősen befolyásolja a turizmus is: gyaníthatóan pirospaprikát sem webáruházból fognak rendelni a turisták, ha egyszer a Váci utcában járnak.
Miközben Nyugat-Európában 10 százalék az internetes vásárlások aránya, nálunk csupán 3 százalék, durván kétszázmilliárd forintos forgalommal, így a következő években jelentős változások nem várhatóak. Az e-kereskedelemmel foglalkozó cégek a közép-kelet-európai régióban még csak tapogatóznak, és a termékpaletta is igen specifikus: zömében műszaki cikkek, kisebb méretű, próbát nem igénylő termékek érhetőek el az interneten.
Ami pedig a bevásárlóközpontok jövőjét illeti, bár az Egyesült Államokban már valóban hosszú évek óta egyetlen építkezés sem indult, a CBRE ingatlantanácsadó szerint Európában 50 százalékkal több, 11,9 millió négyzetméternyi bevásárlóközpont épült, mint 2012-ben. A fejlesztők a kelet-európai piacokra koncentrálnak, a legtöbb építkezés Törökországban és Oroszországban zajlik, vagyis elég biztosnak látszik a retail jövője tőlünk keletre.
A kiskereskedelmi ingatlanok piacán kétségtelenül fontos változásokat fognak generálni az egyre szaporodó webáruházak, a legfontosabb, hogy a kereskedők alkalmazkodjanak az új idők kihívásaihoz. Nagyot nyerhetnek például ha az üzletükben egy átvevőhelyet is kialakítanak, és nyitnak a raktárpiac felé is, mert amekkora kihívás az online kereskedelem a retail ingatlanoknak, akkora lehetőség a raktárpiacnak. A Jones Lang Lasalle becslése szerint 2020-ig nem kevesebb mint 25 millió négyzetméter új ipari-logisztikai ingatlanra lesz szükség, így a növekvő igény révén a hosszabb ideje üresen álló, rosszabb adottságú üzlethelyiségek is hasznosulhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.