A huszonkettedik egymást követő alkalommal is csökkentette az irányadó kamatszintet a Magyar Nemzeti Bank. A 10 bázispontos vágással 2,4 százalékra csökkentették a rátát, és az elmúlt másfél évben összesen 460 bázisponttal vágták a kamatot. A történelmi mélypontra süllyedő kamat – és az MNB egyéb lépései – soha nem látott szintre küldte az állampapírok hozamát is.
És a sikersztorinak itt még nincs vége, hiszen a mai naptól hajszálnyival alacsonyabb a magyar kamatszint a lengyelnél. Jól hangzik, hogy négy éve nem volt olyan alacsony a magyar csődkockázat, mint most, és az is, hogy rekordmélységbe csökkentek a magyar kötvényhozamok. Viszont a 2,5 százalékos lengyel kamathoz 60 bázispontos CDS-felár tartozik, miközben a magyar csődkockázati mutató 195 bázispont, a 10 éves állampírok hozama pedig közel azonos.
Csehország még messze van, hiszen az ottani 0,05 százalékos kamatszint 50 bázispontos CDS-felárral és 1,7 százalékos 10 éves hozammal párosul. Romániában a 3,5 százalékos kamatot pedig a magyarnál alacsonyabb, 150 bázispontos CDS-felár mellett tartják fenn, miközben az hosszú lejáratú állampapírok hozama 4,8 százalék körüli.
A kockázati megítélést tehát nem önmagában, hanem inkább régiós összehasonlításban érdemes vizsgálni. Persze a jegybankoknak elsősorban nem a pénzpiaci folyamatokat, sokkal inkább az infláció alakulását kell figyelembe venniük a kamat meghatározásánál.
Áprilisban Magyarországon csökkentek az árak, a piagazdaság történetében először. A 0,1 százalékos áresést viszont nem is piaci folyamatok, hanem egyszeri hatások okozták. Az alacsony inflációs pálya muníciót adhat az MNB-nek, hogy a következő hónapokban újra kamatot vágjon, a kedvező, 3,5 százalékos első negyedéves GDP-növekedési adat viszont a kibocsátási rés gyorsabb záródására utal, ami a ciklus megállítását követelné. A jegybank közleményéből pedig kikerült az a rész, amely a kamatciklus közelgő végére utalt.
Vagy a régiós jegybankok túl óvatosak, vagy az MNB játszik a tűzzel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.