Évekkel ezelőtt még azt gondoltam, hogy nehéz időszak vár a magyar gazdaságra a válság után, de lassú felzárkózást el lehetett képzelni. A magas államadósság, a lyukas költségvetés, a bizonytalan finanszírozási helyzet és sérülékenység nem vetített előre sok jót. A Nemzetközi Valutaalap hitele mentett meg bennünket a fizetésképtelenségtől, a reformcsomag pedig elindította az országot a kilábalás útján. Az azt követő unortodox gazdaságpolitika csírái azonban már akkor rontották a növekedési kilátásokat, a Széll Kálmán terv reformjaiban viszont lehetett bízni. A nyögvenyelős felzárkózásról alkotott kép mostanra túlzottan optimistának bizonyult.
A világgazdasági válság után évről évre 1-1 százalékponttal közeledtünk az Európai Unióhoz a vásárlóerő-paritáson mért GDP alapján. Vagyis 2011-ig működött a lassú felzárkózás. Az elmúlt években azonban nem sikerült közelebb kerülni az unió fejlettségi szintjéhez. Az egy főre jutó GDP az EU-átlag 67 százaléka volt hazánkban 2013-ban, éppen annyi, mint a megelőző két évben.
Okolhatnánk a kedvezőtlen európai növekedési kilátásokat az elmúlt évek gyenge teljesítményi miatt, hiszen kis, nyitott gazdaságként számunkra különösen fontos, hogy az öreg kontinens jól teljesítsen. A válságból való kilábalás során azonban az egyetlen húzóerő a nettó export volt, vagyis nem lenne illendő, ha Európa nyakába varrnánk a stagnálást.
Különösen úgy, hogy voltak felzárkózó országok, amelyeknél újraindult – vagy töretlen volt – a konvergencia. Több ország hamar kiheverte a krízist. A balti államok a súlyos megszorítások után dinamikus növekedésnek indultak, és újraindult a felzárkózás Európa fejlettebb területeihez. Litvánia és Észtország már az EU-átlag 70 százalék felett jár, Lettország egy főre eső GDP-je pedig egy év alatt 3 százalékponttal növekedett, és ezzel utolérte Magyarországot. Lengyelország 2012-ben érte el a 67 százalékos szintet, tavaly pedig még egy hajszálnyit közelebb került az EU-átlaghoz. Vagyis a lengyelek mostanra előttünk járnak.
Nem minden ország teljesítménye volt sikertörténet. A legrosszabb teljesítményt Csehország mutatta, ahol a 2007-es 83 százalékos csúcsról 2013-ra 80 százalékra csökkent a mutatószám. Nem beszélve Portugáliáról, Görögországról, vagy Spanyolországról, ahol évről évre romlott a helyzet, de ezek az országok más problémákkal küzdenek.
Talán egy tanulsága van a történetnek. Akik már megelőztek – vagy utolértek – az elmúlt években, azokkal nem lesz könnyű tartani a lépést. Viszont tanulhatunk tőlük, hogy a következő években a magyar gazdaság közelebb kerüljön a fejlettebb országokéhoz. Akik jól teljesítettek, azok nem találtak fel semmi újat: igyekeztek fenntartani, vagy ha kellett, akkor újjáépíteni a bizalmat. Hittek abban, hogy a stabil intézményrendszer, a kiszámíthatóság, az állam és a piac békés együttélése lehet az alapja a hosszabb távú, fenntartható növekedésnek. Lehet, hogy ebbe a képbe nem illik bele a vállalati profitokat megsemmisítő szektorális különadók politikája, lehet, hogy néha kevésbé népszerű intézkedéseket kell meghozni.
Talán még nem lenne késő letérni az unortodox útról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.