A big data bármilyen sportot elad, és új szintre emeli a szurkolói élményt.
Aki a nagyobb sporteseményeket nemcsak a főáramú média csatornáin követi, hanem a közösségi oldalakon vagy mobilalkalmazásokon keresztül is, azt nem kell meggyőznöm, milyen sokat adnak a szurkolás élményéhez az új médiumok.
Ami engem illet, nem mondanám, hogy reggeltől estig a Twitteren lógok, de a foci vb alatt, ha tehettem, online voltam én is. Egyrészt tudtam, hogy bármennyire is szeretném, az összes közvetítést úgysem láthatom, az okostelefonomon keresztül viszont azonnal értesülhetek minden fontos fejleményről; másrészt tipikus menedzserként a kikapcsolódásban is mindig megtalálom a munkát. Márpedig a nyár elejének kiemelkedő sporteseményei a technológiai iparág számára a big datáról szóltak.
A sportra épülő üzlet hihetetlen informatikai apparátust mozgat, hogy valamiképpen értéket kovácsoljon abból a rengeteg adatból, amely a látványos rendezvények környékén felhalmozódik. Hogy ez az érték végül milyen formában jelenik meg, az attól függ, kiket gazdagít. Nem kérdés, hogy a versenyzők és a meccsek alapos kielemzésére szolgáló analitikák az edzők számára komoly stratégiai előnyt jelentenek.
A német válogatott háttércsapatában például idén ott munkálkodott egy nagy informatikai vállalat is, hogy elemző szoftverével a legapróbb részletekig feltárja az ellenfelek gyengeségeit és a csapat erősségeit – az elhibázott passzokat, a becsavart szögleteket, a meccsenként lefutott kilométereket és a többi fontos információt. Mondanom sem kell, egy ilyen analízis mindig stratégiai fegyver az edző kezében.
A meccseket kísérő big data elemzések másik nagy nyertese a közönség, amely az új digitális technológiák révén ma minden korábbinál teljesebb élményt kap. Olyan ez, mint amikor a rádióban hallott, unalomig ismert sláger egy tökéletes technikával kihangosított élő koncerten hirtelen új regisztereken szólal meg, és az „itt és most” élményével megint magával ragad. Az említett statisztikák ma már a szurkolók számára is valós időben elérhetők, többségük lassan többet tud a csapatokról, mint az edzők.
A kuriózumokban, részletekben gazdag információ persze nemcsak a hivatalos csatornákból ömlik, maguk a szurkolók is egyre több adatot hoznak létre. Brazil kollégáink a vb ideje alatt 53 millió portugál nyelvű Facebook és Twitter posztot elemeztek intelligens analitikával, hogy megtudják, hogyan értékeli a helyi közönség a játékosokat, a meccseket, az egész vbt.
A leszűrt információ természetesen nemcsak a szervezőknek, de az interaktív tartalomszolgáltatás és a célzott online hirdetések továbbfejlesztésén gondolkodó médiavállalatoknak is igen hasznos volt.
A hagyományosan szűkebb közönségre apelláló tenisz is egyre vonzóbbá válik a big data és a digitális platformok házasításával.
Az angol kollégák már csaknem egy évtizede gyűjtik a nagyobb teniszversenyek adatait, a szervák sebességétől a fonákkal kikényszerített hibákig – tanulékony rendszerük így ma már mindent tud a játékosok stílusáról, szokásairól. A felhalmozott 41 millió adat és a versenyzők korábbi teljesítménye alapján arra is képes, hogy segítsen a nézőknek megsaccolni az aktuális wimbledoni meccs végeredményét. (Igaz, Gálfi Dalma junior női párosban szerzett ezüstje még a big datában sem volt előre megírva.)
Nincs olyan sport, amelynek élményfaktora ne lenne fokozható okosan megszűrt és izgalmasan tálalt információval. Hogy ebbe mi fér bele, egyéni megítélés kérdése. A közönség akkor is kitűnően szórakozik, ha a focista többször posztol a Twitteren, mint ahányszor labdába ér. Akárcsak Lukas Podolski, aki sérülése miatt a kispadról közvetítette percről percre kétmillió követőjének a vb történéseit. Köztük a bajnokság legbájosabb szelfijét is a német kancellárral. Ám legyen, amíg a gólokat nem a Twitteren lövik, én ezt is nagyon élvezem.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.