Elvileg nincs jelentősége annak, hogy egy vállalatnak milyen nemzetiségű a tulajdonosa és hol hozzák a döntéseket. A gyakorlatban azonban mégis van. Ahol a központ található, az az ország kiemelt szerepet kap a cég életében, s egyfajta azonosulás is kialakul a környezettel, országgal. Nem véletlenül tartják magyarnak – a külföldi részvénytulajdonosok ellenére is – a Molt, vagy a Richtert, az OTP-t. Mindhárom cég meghatározó a magyar gazdaságban. Ha a kedvezőtlenül alakuló belső viszonyok kapcsán időnként fel is merült, hogy előnyösebb lenne más országba tenni a székhelyet, de aztán mindig döntött a szív, s talán még üzleti szempontok is szóltak a maradás mellett. Ezek a vállalatok ugyanis itt jöttek létre, itt lettek nagyok, itt váltak nemzetközi céggé. Tehát pusztán első üzleti felindulásból még nem teszik át székhelyüket külföldre.
Egy nemzetközi cég másként gondolkodik. A Microsoft például tavaly megvette a Nokia telefonüzletágát, és nagy valószínűséggel minden gátlás nélkül racionalizálta a működést. Világszinten 18 ezer ember elbocsátásáról van szó, a komáromi gyár bezárásával nálunk 1800-an veszítik el munkájukat. Egy nagy cég életében egy ilyen döntés nem rendkívüli, nem sokat oszt-szoroz a vállalati profitban, egy kisvároséban azonban komoly tétel. Egyrészt a munkanélküliség társadalmi feszültséget teremt, a kieső iparűzési adó pedig anyagi gondot okozhat. Még a magyar exportstatisztika is döccent egyet, az így eltűnő kivitel átrendezte a sorokat. Vagyis egy nagy multi csodákat hozhat, nagy beruházásokkal, látványos expanziós adatokkal. Ám ha fordul a kocka, vagy máshol sokkal jobbak a feltételek, nem nagy gond felpakolni a gépeket és továbbállni. Így működik a multi világ, keményen üzleti alapon. A profitkilátások mindent felülírnak.
Nem vitás, hogy sokat lendítettek a multik az elmúlt évtizedekben a magyar gazdaságon. A növekedés és az export nagyrészt tőlük függ. S éppen ebben van az ország sérülékenysége is. Más lenne a helyzet, ha az exportból legalább ötven százalékkal részesednének a magyar tulajdonú vállalatok. Olyanok, amelyek itt nőttek nagyra, gyökereik is ide kötik őket, és gondolkodásukban meghatározó a magyar érdek képviselete is. Jó esetben ez nem ellentétes saját üzleti érdekeikkel. A „száz, negyvenmilliárdos magyar cég” tehát inkább csak jelkép: azt jelzi, a stabil gazdasághoz, a növekvő exporthoz – a költségek miatt is - kellően nagy méretnagyság, kellően stabil magyar vállalatok is kellenek.
A felismerés nem új, talán csak a megfogalmazás más. Az elmúlt évek, évtizedek egyik legfőbb törekvése az volt, hogy a nemzetközi cégek mellett egyre több magyar cég tanulja meg a nemzetközi gondolkodást, legyen versenyképes, külföldön is. A kkv-k támogatása, biztatása, helyzetbe hozása régóta kormányzati programok középpontjában van. Az eredmény szerény. Érdemes szemügyre venni a magyar kormány stratégiai megállapodásait. Ötven körül van a megkötött szerződések száma, ám egy kezünk is elég, hogy a magyar tulajdonú cégeket megszámoljuk. Nem valószínű, hogy azért alakult így, mert a magyar kormány diszkriminálná a magyar tulajdonú vállalatokat. Inkább arról lehet szó, hogy ennyi magyar céget minősítettek stratégiailag is fontosnak. A megállapodásokban a partnerek beruházást, fejlesztést, munkahelyek bővítését vállalták. A magyar vállalatok óvatosabbak. Vagy csak nem látják azt a terméket, azt a piacot, azt a biztonságot, amire építhetnének. Vagy látják, csak nem bíznak benne, hogy ez így marad. Akárhogy is van, így nehezen alakul ki a száz, negyvenmilliárdos magyar tulajdonú cég tábora. Vagyis a magyar gazdaság a jövőben is nagyban függ a multik külföldön hozott döntéseitől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.