BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
MTVA

Mi lesz veled, közmédia?

2015.01.12., hétfő 05:00

Az internetről szóló nemzeti konzultáció kiemelt médiapartnere lett a közszolgálati média. Szabó László Zsolt, MTVA vezérigazgatója pedig abban bízik, hogy „az együttműködés eredményeként olyan rendszer kialakítása válik lehetővé a kormány számára, ami a legtöbb magyar ember véleményét tükrözi”.

A nemzeti konzultáció természetesen nem több állami propagandánál, de ha már ekkora hagyománya lett az országos népszavazást felváltó intézménynek, akkor talán a közmédia jövőjéről is lehetne szervezni egyet. Mert jelenleg nem a közt szolgálja. Januári adatok szerint ugyanis az M1 nézettsége a teljes lakosság körében még a 6 százalékot sem érte el. Azért is aktuális lenne újra átgondolni a közszolgálati média feladatait, mert az MTVA bejelentette: az eddig vegyes műsortartalmat sugárzó M1 csatorna teljes kínálatában megújul. A továbbiakban folyamatos hírszolgáltatást biztosít, továbbá hírháttér- és magazin műsorokat sugároz.

A nézettségi adatokat látva tény, hogy ráfér a teljes megújulás a csatornára, de sokadszor is le kell szögezni: a közszolgálati televíziózást nem a kormányzati információk 0-24 órában való terjesztésére találták ki. Persze egy normális országban a közmédia nem része egy Orbán-Simicska féle médiaháborúnak. Bár a kormányra mostanában nem lehet ráfogni, hogy nyugatimádó lenne, az M1 átalakítása során az ígéretek szerint tematikában mégis a BBC, míg a napi adásszerkezetben az amerikai CNN televízió műsorszerkezete jelenti majd a mintát. Csak remélni lehet, hogy a brit közszolgálati csatorna etikai kódexét is átlapozzák majd, amely a műsorkészítés legfontosabb szempontjának a pártatlanságot tartja. Bár a médiatörvény szerint most is a kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos és felelős hírszolgáltatás, valamint tájékoztatás lenne a feladata a közmédiának, nem hallottam arról, hogy a hatóság sorozatosan megbírságolná a kritériumoknak nem teljesen megfelelő műsorokat.

Amúgy külső szemlélőként és médiatörténeti szempontból nagyon érdekes figyelni a közmédia változását 2010-től. Rendkívüli tudatosság, magabiztosság, talán még egyfajta zsenialitás is jellemzi az átalakulást. Például a rendszerben való, hosszú távú gondolkodásra tökéletes példa a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, az MTVA és a Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány együttműködése. Ennek célja a közszolgálatiság elvei iránt elhivatott újságírók és médiaszakemberek képzése, a közszolgálati média szakértő utánpótlásának megteremtése is. Nemes célok ezek, és rossz az, aki rosszra gondol. Persze a megújult M1 aktuális blokkjait eleinte még nem az ifjú gyakornokok fogják vezetni, hanem az elmúlt években kipróbált, megbízható és tapasztalt műsorvezetők. A nagy megújulás örömébe és lendületébe a kezdetekben némi rosszkedv is vegyülni fog, ugyanis a gazdasági racionalizálás, a bérköltségcsökkentés, valamint a munkafolyamatok ésszerűsítése miatt az MTVA 177 fős csoportos létszámcsökkentést jelentett be.

Nem tudom, hogy a hírgyártás hatékonyságát miként lehet még fokozni, hiszen egy független és elfogulatlan ÁSZ-jelentés már a korábbi leépítés után is leszögezte, hogy a szervezeti struktúra átalakításának köszönhető létszámcsökkenés hatékonyabbá tette a hírgyártást.

Már csak az emberekkel kellene kezdeni valamit, mert a 6-10 százalékos nézettség aligha lehet kielégítő eredmény. Fontos része azonban az átalakításnak, hogy a szaporodó közszolgálati csatornák egyre nagyobb hányadát foglalhatják majd el az alapcsomagnak, így a nézők díjmentesen juthatnak hozzá a számukra hatékonyan és elhivatottan legyártott hírekhez és háttérműsorokhoz. Én leginkább a jelentősen kibővülő az időjárás-jelentést várom. Nincsen róla statisztikám, és lehet, hogy csak képzelődök, de számomra először az időjárás-jelentések alatt vált egyértelművé, hogy új szelek fújnak a közmédiában. Ugyanis Marosvásárhely és Csíkszereda várható időjárásról gyakrabban és részletesebben kaphattak a nézők információkat, mint Budapestéről.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.