BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Vodafone

Úton az M2M gazdaság felé

Az M2M gazdaság az egész ország számára kínálhat új esélyeket - véli Beck György, a Vodafone elnöke.
2015.01.13., kedd 05:00

A nemzetközi- és a magyar gazdaság is számos kihívás elé néz 2015-ben, és természetesen ez igaz a távközlési vállalatokra is. Ugyanakkor elmondhatjuk, hogy ez a szektor, amely nyilván nem önmagában, de nagy hatással lehet a többi ágazat működésére, és képes lehet a mindennapok, a gondolkodásmód vagy a megszokott működési modellek megváltoztatására is.

Angliában a Vodafone 30 éve indította el a mobilszolgáltatást, és a nyolcvanas évek közepén még a befektetők, de talán a futurológusok sem látták, hogy a „zsinór nélküli életmód” milyen drasztikus hatással lesz a világra néhány évtized alatt. Lehet, hogy sokan ma is még nyűgként tekintenek a mobil-köldökzsinórra, de biztos, hogy a mobiltelefonok és szolgáltatásaik átalakították mindennapjainkat: megváltoztatták a kommunikációt, a kapcsolattartást és a munkavégzést, valamint a vállalatok és az országok működését is.

A mobilnak köszönhetően eltűntek a távolságok, bárki, bármikor elérhető lett – felgyorsulhattak a folyamatok, megváltozhatott a gazdaság működése és korábban elképzelhetetlen lehetőségek nyíltak meg –, de ez még messze nem a mobiltelefon generálta fejlődési ciklus vége. A mobil és egyre inkább annak okos kivitele napjaink egyik alapvető eszköze lett. Mindenkinek van, s majdnem mindenki folyamatosan magánál is tartja. Hiába ez a páratlan siker, a további lehetőségek tárháza még mindig kimeríthetetlennek tűnik.

Jó néhány éve egy hazai vállalatvezető kollégám, Emri Gussi a növekedési lehetőségeket firtató kérdésre azt válaszolta: ha tudni akarjuk, hogy egy országban hány mobil előfizetés lehet, meg kell számolni a füleket és ezek számát elosztani kettővel. A hang alapú kommunikációban ez a számítás többé-kevésbé helyesnek bizonyult, a legtöbb országban, így Magyarországon is 100 főre 110-120 előfizetés jut. A hang alapú kommunikációban nagy növekedésre már senki nem számít, az előrelépési lehetőség az adatkommunikációban van.

A tavalyi és az idei év az iparágban elhozta a az új generációs, az eddiginél is még gyorsabb adatkommunikációt lehetővé tevő hálózatok korát. Ez óriási beruházás a szolgáltatók részéről (csak a legújabb kiegészítő frekvenciakészletért több mint 130 milliárd forintot fizetett az iparág), de egyben hatalmas lehetőség is. Nekünk is és az országnak is.

Egyrészt az internettől, a szélessávú hálózatoktól elzárt helyek is bekapcsolódhatnak a vérkeringésbe – így közös összefogással elindulhat a felzárkózás, a digitális szakadék régóta várt felszámolása, másrészt pedig a mobilszélessáv előretörésével a mobil már a szórakozásban, tévézésben, informálódásban és az oktatásban is az egyik legfontosabb eszközzé válhat.
A mobiltelefonok az eddigi életpályájuk során számos eszközt váltottak fel: az asztali kalkulátoroktól, ébresztő óráktól, naptáraktól, a fényképezőgépen és zenelátszó eszközökön keresztül hosszú a sor. Jelenleg a a mobiltelefon nagytestvére a táblagép már szorongatja számítógépeket, és a televízió is kezd a mobilok/tabletek mögé (vagy éppen beléjük) szorulni, ahogy alighanem valamilyen módon ez a sors vár a bankkártyákra és magára a pénztárcára is. A mai nézőpont szerint azonban mindez még csak a torta egyik fele, hiszen a következő nagy lépés a gépek közötti kommunikáció.

Az úgy nevezett M2M (machine to machine) megoldások már napjaikban is körülvesznek, s alighanem mindenki találkozott is velük, elég a pénztárgépekre, az autópályadíjat használat arányosan beszedni képes rendszerre, vagy az újabb autókba épített eszközökre gondolni. A várakozások szerint néhány éven belül 200 milliárd gép fog egymással kommunikálni, figyelve, reagálva a környezetéből érkező jelekre (hőmérséklet, páratartalom, vagy a rendelkezésre álló valamilyen készlet szintje) és ezzel egész iparágakat alakít majd át. Egyes munkafolyamatok talán feleslegessé is válnak, ugyanakkor megteremtve a lehetőséget az új, ma még sok esetben ötlet szintjén sem létező kreatív és gazdaságos megoldásokra.

Mindez hatalmas lehetőség a mobilszolgáltatók és mindenki más számára is. S ha ügyesen bánunk a hagyományosan erős magyar kreativitással, akkor az M2M gazdaság az egész ország számára kínálhat új esélyeket.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.