A nemzetközi- és a magyar gazdaság is számos kihívás elé néz 2015-ben, és természetesen ez igaz a távközlési vállalatokra is. Ugyanakkor elmondhatjuk, hogy ez a szektor, amely nyilván nem önmagában, de nagy hatással lehet a többi ágazat működésére, és képes lehet a mindennapok, a gondolkodásmód vagy a megszokott működési modellek megváltoztatására is.
Angliában a Vodafone 30 éve indította el a mobilszolgáltatást, és a nyolcvanas évek közepén még a befektetők, de talán a futurológusok sem látták, hogy a „zsinór nélküli életmód” milyen drasztikus hatással lesz a világra néhány évtized alatt. Lehet, hogy sokan ma is még nyűgként tekintenek a mobil-köldökzsinórra, de biztos, hogy a mobiltelefonok és szolgáltatásaik átalakították mindennapjainkat: megváltoztatták a kommunikációt, a kapcsolattartást és a munkavégzést, valamint a vállalatok és az országok működését is.
A mobilnak köszönhetően eltűntek a távolságok, bárki, bármikor elérhető lett – felgyorsulhattak a folyamatok, megváltozhatott a gazdaság működése és korábban elképzelhetetlen lehetőségek nyíltak meg –, de ez még messze nem a mobiltelefon generálta fejlődési ciklus vége. A mobil és egyre inkább annak okos kivitele napjaink egyik alapvető eszköze lett. Mindenkinek van, s majdnem mindenki folyamatosan magánál is tartja. Hiába ez a páratlan siker, a további lehetőségek tárháza még mindig kimeríthetetlennek tűnik.
Jó néhány éve egy hazai vállalatvezető kollégám, Emri Gussi a növekedési lehetőségeket firtató kérdésre azt válaszolta: ha tudni akarjuk, hogy egy országban hány mobil előfizetés lehet, meg kell számolni a füleket és ezek számát elosztani kettővel. A hang alapú kommunikációban ez a számítás többé-kevésbé helyesnek bizonyult, a legtöbb országban, így Magyarországon is 100 főre 110-120 előfizetés jut. A hang alapú kommunikációban nagy növekedésre már senki nem számít, az előrelépési lehetőség az adatkommunikációban van.
A tavalyi és az idei év az iparágban elhozta a az új generációs, az eddiginél is még gyorsabb adatkommunikációt lehetővé tevő hálózatok korát. Ez óriási beruházás a szolgáltatók részéről (csak a legújabb kiegészítő frekvenciakészletért több mint 130 milliárd forintot fizetett az iparág), de egyben hatalmas lehetőség is. Nekünk is és az országnak is.
Egyrészt az internettől, a szélessávú hálózatoktól elzárt helyek is bekapcsolódhatnak a vérkeringésbe – így közös összefogással elindulhat a felzárkózás, a digitális szakadék régóta várt felszámolása, másrészt pedig a mobilszélessáv előretörésével a mobil már a szórakozásban, tévézésben, informálódásban és az oktatásban is az egyik legfontosabb eszközzé válhat.
A mobiltelefonok az eddigi életpályájuk során számos eszközt váltottak fel: az asztali kalkulátoroktól, ébresztő óráktól, naptáraktól, a fényképezőgépen és zenelátszó eszközökön keresztül hosszú a sor. Jelenleg a a mobiltelefon nagytestvére a táblagép már szorongatja számítógépeket, és a televízió is kezd a mobilok/tabletek mögé (vagy éppen beléjük) szorulni, ahogy alighanem valamilyen módon ez a sors vár a bankkártyákra és magára a pénztárcára is. A mai nézőpont szerint azonban mindez még csak a torta egyik fele, hiszen a következő nagy lépés a gépek közötti kommunikáció.
Az úgy nevezett M2M (machine to machine) megoldások már napjaikban is körülvesznek, s alighanem mindenki találkozott is velük, elég a pénztárgépekre, az autópályadíjat használat arányosan beszedni képes rendszerre, vagy az újabb autókba épített eszközökre gondolni. A várakozások szerint néhány éven belül 200 milliárd gép fog egymással kommunikálni, figyelve, reagálva a környezetéből érkező jelekre (hőmérséklet, páratartalom, vagy a rendelkezésre álló valamilyen készlet szintje) és ezzel egész iparágakat alakít majd át. Egyes munkafolyamatok talán feleslegessé is válnak, ugyanakkor megteremtve a lehetőséget az új, ma még sok esetben ötlet szintjén sem létező kreatív és gazdaságos megoldásokra.
Mindez hatalmas lehetőség a mobilszolgáltatók és mindenki más számára is. S ha ügyesen bánunk a hagyományosan erős magyar kreativitással, akkor az M2M gazdaság az egész ország számára kínálhat új esélyeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.