Egyrészt mert az igénybe vevő cégnek nincs annyi pénze, hogy tartósan megfizesse tudásukat, másrészt mert nincs is rájuk hosszabb távon szükség. Célirányos a foglalkoztatásuk, egy-egy hirtelen adódó nehéz feladatnál lehet ideális ideiglenes bevetésük.
A múlt héten adták át az Év Interim Menedzsere Díjakat, ami jó alkalom volt arra, hogy a szakma nagy öregjei egy kicsit elmélázzanak azon, hová is jutottak el az elmúlt 10 év alatt. Azóta nagyot fordult a világ. Felmérések szerint 250-300 interim menedzser dolgozik a magyar piacon – nem túl népes szakma, az biztos –, és úgy 1500 interim menedzsment megoldáson jutottak túl. Tehát valami már van, és egyre inkább lesz.
Azt mondják, a bizonytalanság korába érkeztünk. Minden változik, minden átalakul, egyre rövidebb időt jelent az úgynevezett állandóság, s az ember nem tehet mást, csak alkalmazkodik. Eljött hát az interim menedzserek kora, bár ők talán észre sem vették. Ám ez a bizonytalan kor egyben kísértésbe is viheti a vállalatokat. Idáig csak betanított vagy szakmunkásokat vettek kölcsön, néha egészen nagy számban, hosszú évekre is. Így optimalizálták a cég gazdálkodását. Hogy főkönyvelőt is lehet bérelni? Vagy egy külső szakembert megbízni egy gyár beindításával, vagy bezárásával? Minek fix állásban foglalkoztatni drága embereket, ha van olcsóbb megoldás is? Gondoljunk csak a közmunkások terebélyesedő táborára, akik közül a képzetteket rendkívül alacsony bérért az önkormányzatok beültetik irodákba, s a korábbi drágább szakembereket meg leépítik. A közmunkát nem erre találták ki, ám a pénzügyileg labilis önkormányzatok szinte belekényszerültek a céltól eltérő megoldásokba is.
Minden és mindenki persze nem helyettesíthető. Az interim szakma terjedése csak azt jelenti, hogy bővül a szolgáltatások köre. Vadhajtásokkal, meg ésszerű megoldásokkal is. Nem lesz könnyű erre munkavállalói oldalról felkészülni. Az interim menedzserek egy része például kényszerből jutott el ehhez a szakmához, azaz szükségből csinált erényt. Korábban általában ők is vezetők – néha első számú főnökök – voltak vállalatoknál, ám vagy a takarékoskodás, vagy más indítékú létszámleépítés, frissítés áldozatai lettek. A tudás, a tapasztalat megvan, a nyugdíjkor még messze, vagy nem túl vonzó perspektíva, ezért elkezdték árulni tudásukat, tapasztalatukat. Sokan aztán ráéreztek e munka ízére: abban is van jó, ha az ember néhány havonta máshol dolgozhat, más feladatot kell megoldania, s ha ez sikerül, akkor magabiztosan várhatja a következő megbízatást. A kezdeti kényszerhelyzet a szabadságot hozta néhányuknak.
A díjazottak többféle tapasztalatról számoltak be. Volt közülük, akinek valóban az volt a dolga, hogy külföldről egy egész gyárat Magyarországra telepítsen, beindítsa a termelést, aztán amikor minden sínen volt, távoznia kellett. Talán maradt volna még, hogy egy kicsit normál munkamenetben is élvezze munkája gyümölcsét, de arra már nem ő kellett. Egy másik történet arról szólt, miként lehet megmenteni egy csőd szélére jutó szállodát, ha ideiglenesen egy külső szakemberre bízzák az üzemeltetést. Persze, minden főnöki jogosítvánnyal. Egy kívülről jött szakember – hosszú szakmai tapasztalattal felvértezve – észreveszi, hol folyik el a pénz, s intézkedik. Elbocsát, átszervez, számon kér, rendet rak. Mint kiderült, ez addig működött jól, míg ott volt...
Az interim menedzsment Magyarországon is terjed. Ahhoz azonban, hogy a vállalatok éljenek, s ne visszaéljenek e lehetőséggel, a szabályokon kívül erős morális tartás, és valamennyire stabil gazdálkodás, kiismerhető üzleti környezet szükséges. Zűrzavaros közegben ugyanis még a korszerű megoldások is visszájukra fordulhatnak. Nem használni fogják az ilyen szakembereket, hanem kihasználni. Nem élni fognak e megoldással, hanem visszaélni. De ez már remélhetőleg egy másik történet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.