- Kívánnak-e más pontokon módosítani, mint az örökségvédelmi területek kivételezettségének megszüntetése?
- Egy teljesen új rendszert vezetünk be a kereskedelemben. Ezzel kapcsolatban folyamatosan merülnek fel kérdések. Az első hetek, hónapok tapasztalatai, illetve a kereskedők és a fogyasztók visszajelzésének megfelelően ezért elképzelhető még a törvény finomhangolása, apró módosításai. Látjuk például, hogy sok munkába járó embernek problémát jelent, hogy a boltok csak reggel hat órakor nyithatnak ki, ezért el kell gondolkoznunk azon, hogy jól döntöttünk-e a nyitási időpont meghatározásával. Lehetséges, hogy pontosítanunk szükséges a pékségek esetében azt, a tejtermékek és pékárúkon kívül milyen termékeket és milyen arányban árulhatnak. Úgy látjuk, itt is lehetőségünk lenne változtatni. Biztosan sok hasonló probléma merülhet még fel az elkövetkező hetekben, amelyekre a frakciónak, az illetékes minisztériumoknak reagálniuk kell.
- Nem gondolják-e, hogy egyértelműsíteni kellene az e-kereskedelemre vonatkozó szabályokat is? Jogi szakértők szerint sem teljesen jól körülhatárolt, hogy ki szállíthat ki vasárnap, éjjel, és ki nem.
- Az érintetteknek nem voltak értelmezési problémáik. Például a Tesco már két hete közölte, hogy a webáruházában online megrendelt árukat nem szállítják ki, és a személyi átvételi pontokat sem lehet elérni március 15. után vasárnap. Szerintem ez elég egyértelmű.
- Ha már módosítják a jogszabályt, nem lenne-e szükséges a zárva tartó boltban is korlátozni a munkavégzést? Hiszen most lehet a boltban dolgoztatni bárkit, csak kinyitni nem, így a törvény nem éri el eredeti célját: nem garantál pihenést a kereskedelmi dolgozóknak vasárnap.
- A jogos pihenés sokkal több dolgozónak garantált, mint a vasárnapi pihenőnap bevezetése előtt. Az árufeltöltés tipikusan olyan, általában éjszakai munka, amelyet ha korlátoznánk, annak valóban a vásárlók látnák kárát. Mert ez a tevékenység a kereskedelem velejárója, enélkül másnap reggel nem lehet kinyitni, friss árukkal kiszolgálni a vásárlókat. Szerintem nyilvánvaló, hogy ezt a területet nincs értelme, nem szabad korlátozni.
- Megismerve a közvélemény-kutatások eredményét, és látva a hatásokat, nem gondolják, hogy érdemes volna legalább enyhíteni a feltételeken? Tényleg meg akarják várni – ahogy Lázár János fogalmazott – egy bukott népszavazás eredményét?
- A Lázár Jánosnak tulajdonított kijelentés kacsa. Magyarországon 4,2 millióan dolgoznak, közülük közel 600 ezren a kereskedelemben. A vasárnapi zárva tartás rengeteg embernek ad lehetőséget arra, hogy a családjával tartalmas szabadidőt töltsön el. Természetesen, ha a referendum érvényes és eredményes, azon pedig a vasárnapi nyitva tartást pártolók kerülnek többségbe, a kormánynak tiszteletben kell tartania a választópolgárok akaratát. A magam részéről bízom benne, hogy a magyar társadalom szolidaritást vállal a kereskedelemben dolgozókkal. Bízom abban is, hogy az elmúlt időszakban sikerült világossá tenni a kormány szándékát: ez a döntés nem a fogyasztók ellen, hanem a dolgozók érdekeinek védelméről szól, illetve hogy megpróbáljuk kiegyenesíteni, a ma a multinacionális láncok irányába lejtő pályát a kiskereskedők, családi vállalkozások felé.
- Nem gondolják, hogy a jegyzők meg fogják kerülni egyébként is a szabályokat? A balatoni települések döntéshozói jól tudják, hogy a hétvégi nyitva tartáson múlik az ott dolgozó vállalkozók nyereségessége: minden további nélkül fesztiválterületté vagy piaccá nyilváníthatják az egész települést.
- Ez nyilvánvalóan visszaélés lenne a joggal. Olvastam, hogy egy vállalkozó piacnak minősítette azt a házat, ahol az üzlete van. Szerencsére azért ez nem így működik: a kereskedelmi törvény úgy fogalmaz, hogy a piac „olyan épület, épületegyüttes, vagy terület, ahol állandó vagy rendszeres jelleggel többen általában napi, esetenként heti rendszerességgel folytatnak kiskereskedelmi tevékenységet”.
- És azt is írja, hogy végső soron a település jegyzője dönt arról, hogy ennek a kívánalomnak adott épület megfelel-e. Kívánnak módosítani a végrehajtási rendeleten, hogy a jegyzők dönthessenek saját hatáskörben a mentességről?
- Nem. A családi vállalkozásokat, 200 négyzetméter alatti boltokat nem érinti a törvény, így nem látjuk indokoltnak, hogy a jegyzők színlelt átminősítést hajtsanak végre – ez amúgy sem lenne életszerű, hiszen a jegyzők jól ismerik a jogot.
- Összeszámolták már, hogy hány üzlet maradt nyitva éjjel és vasárnap, és ebből melyik tartozik mondjuk a Coop vagy a CBA hálózatához? Érdekes eredményre jutnának.
- Bár bizonyos körök politikai indíttatásból úgy próbálják beállítani ezeket az intézkedéseket, mintha egyes gazdasági érdekcsoportokat akarna kiszolgálni a kormány, ez nincs így. A sajtó eddig a CBA-t emlegette a törvény nyerteseként. Ehhez képest a múlt héten megjelent cikk szerint most a legtöbb, vasárnap is nyitva tartó üzlet a Reál lánchoz tartozik, mert ezek jóval 200 négyzetméter alatti kis boltok, amelyeket eddig is családi vállalkozásban üzemeltettek a tulajdonosok.
- Amennyiben a MÁV és Volán mégis úgy döntene, hogy megnyitja a pályaudvarait például a multik előtt, hogy nyitva lehessenek, azt hagynák? És ha épp a CBA-nak adnának lehetőséget?
- A vasúti épületek állapota többnyire leromlott. Ezek a beruházások azt jelentenék, hogy a MÁV ingatlanjait felújítanák, ami egyrészt örvendetes, másrészt nem vagyok benne biztos, hogy a láncoknak megérné ilyen hatalmas összegű beruházásokat tömegesen végrehajtani. Ráadásul a plázastop is érvényben van még, vagyis előzetes engedély kell a 400 négyzetméternél nagyobb boltok építésére és bővítésére.
- Ha tudták, hogy mindössze a népesség 3 százalékát korlátozza hitéletének gyakorlásában a vasárnap nyitva tartás, viszont 54 százalék ellenezné a szabályt, akkor miért gondolták úgy, hogy mégis szükség lesz rá?
- Engem egészen megdöbbentenek a téma kapcsán a sajtóban rendszeresen visszatérő vallás- és keresztényellenes hangok. Én legalábbis nem tudom másként értékelni ezeket a megnyilvánulásokat, csak provokációként. A kereskedelmi törvény szigorításai nem azért születtek, hogy az embereket vásárlás helyett templomba kényszerítse a kormány. A cél, hogy csökkenjen a kiskereskedelemben dolgozók kiszolgáltatottsága, emellett növekedjen a hazai kisvállalkozások aránya a kereskedelemben. Még vizsgáljuk, hogyan, milyen egyéb eszközökkel tudnánk a kereskedelemben dolgozók kiszolgáltatottságát csökkenteni, és munkakörülményeiken javítani. A vasárnapi munkának a közérdeket kell szolgálnia. A kiskereskedelemben a pusztán vásárlói érdekből történő bevásárlás, vagy a kereskedők gazdasági érdeke biztosan nem ellensúlyozza azokat a hátrányokat, amelyeket a vasárnap dolgozók elszenvednek.
- Úgy tűnik, hogy nem a kisboltok, hanem a multinacionális áruházláncok profitálnak a zárva tartásból, hiszen jelentősen ugrott a szombati forgalmuk, miközben a költségeik csökkentek. Biztos, hogy a zárva tartás a kicsiket segíti a nagyokkal szemben?
- Tehát igaza volt a kormánynak abban, hogy a vasárnapi zárva tartás nem jár majd forgalomcsökkenéssel, hanem a változással a kereslet a hét többi napján oszlik el. Persze az is igaz, hogy egyetlen hétvége eredményeiből még nem szabad hosszú távú következtetéseket levonni. A kérdésfelvetés fogyasztóvédelmi szempontból is érdekes. A kereskedőknek ugyanis nagy a felelősségük abban, hogy tudnak-e a változó fogyasztói szokásokhoz alkalmazkodni. Hogy a vásárlók ne tortúraként éljék meg a pénteki vagy szombati bevásárlásokat. Hogy az üzletekben legyen elegendő eladó, pénztáros. Ezen a területen még sokat kellene tenniük az üzletláncoknak, ha pedig szükséges, akkor a törvényhozásnak kell a fogyasztók és a fogyasztói érdekek mellé állnia.
Névjegy
A Fidesz országgyűlési képviselőjeként és a BKIK elnökeként is tevékenykedő Szatmáry Kristófot tavaly novemberben nevezték ki a kereskedelempolitika kormányzati koordinálásáért felelős miniszteri biztossá a kancellárián. A 39 éves miniszteri biztos az ELTE-n földrajz-, majd politológia szakán szerzett diplomát, és az egyetem alatt kezdett dolgozni a Századvég Politikai Iskola külsős munkatársaként. Két évet töltött el a Gazdasági Minisztérium Parlamenti Titkárságán, és mint osztályvezető távozott, 2002-ben visszatért a negyven főnek munkát adó családi kiskereskedő vállalkozás ügyvezetői pozíciójába. 2004-ben a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kereskedelmi tagozatának általános alelnökévé, 2008-ban a köztestület elnökévé választották. Szatmáry Kristóf 2006 óta országgyűlési képviselő, 2011 februárjától az 2014 júniusáig a nemzetgazdasági tárca államtitkára volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.