Ha Németország a területén áthaladó külföldi kamionosok számára előírták a német minimális órabért, nem kellene-e ugyanazt a minimálbért megadni a Kelet-Európában működő német tulajdonú gyárak alkalmazottainak is? – tette fel a kérdést Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára arra utalva, hogy az egyik ország nem szabhatja meg a másikban alkalmazott bérszintet.
Úgy látszik, a németek követ dobtak a tóba, amikor meghozták ezt a törvényt, amelynek hatása továbbgyűrűzhet és kiszámíthatatlan eredményre vezethet. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége főtitkára például azt vetette fel: ha a németek és terveik szerint a franciák előírják az ő minimálbérüket, majd mi is követeljük meg a miénket a román fuvarozóktól?
A minimálbércsata hátterében az áll, hogy az uniós csatlakozás óta az olcsóbban dolgozó lengyel, magyar, cseh és román kamionos vállalatok jelentős szeletet hasítottak ki a nemzetközi fuvarozásból, viszont a kelet-európai fuvarozók csak akkor számíthatnak megrendelésekre, ha szállítási tarifaajánlataik legalább 10 százalékkal jobbak, mint a nyugati cégeké. Azoknak pedig fáj a megrendelések elvesztése, és ezért kormányaiktól várnak piacvédő intézkedéseket.
Ha Brüsszel jóváhagyja a részben felfüggesztett német kezdeményezést, és a még kiváró Franciaország is csatlakozna, a munkabért terhelő költségek rögtön versenyképtelenné tennék a magyar cégeket a nyugati fuvarpiacon. Ez pedig magyar munkahelyet is veszélybe sodorhat.
Arról nem is beszélve, hogy a tagállamok között minimálbér-háború is kitörhet, és annak vesztesei nem csak a kelet-európai vállalkozók lesznek, hanem a portugálok és a görögök is. Az is lehet, hogy minden ország valamilyen követelménnyel áll elő, hogy nehezítse a területén áthaladó versenytársak dolgát. Ebben az esetben azonban már nem lenne értelme az áruk és a munkaerő szabad mozgásáról szóló uniós alapelvről beszélni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.