A reklámadó átíratása után mindennek lehet mondani az Európai Bizottság mostani lépését, csak váratlannak nem: az ugyanarra a kaptafára készülő két jogszabályt ölték meg egy mozdulattal. Brüsszel csak annyit mond, hogy nem lehet egy ágazaton belül adott cégre vagy cégcsoportra szabni egyetlen terhet sem. Azzal pedig nem lehet átverni a bürokratákat, hogy a törvénybe nem fogalmazzák bele a megbüntetendő cégek nevét, csak szépen körbeírják őket árbevételi, beruházási és egyéb paramétereik alapján. Amikor az RTL-re kitalált reklámadót márciusban felfüggesztették, borítékolni lehetett, hogy – megfelelő bejelentés után – ez következik majd a Philip Morrisra szabott dohánygyári különadóval és a főleg a Tescóra írt élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal is.
Nem kell félteni azonban a kormányt: ahogyan a reklámadónál, úgy ennél a két tételnél is biztosan talál majd módot arra, hogy kieső bevételeit pótolja – ha éppenséggel akarja. Ez azonban egyáltalán nem biztos. A reklámadó ugyan elhanyagolható költségvetési tétel volt (a hatmilliárdos összeg majdhogynem semmi), ám az új, az EU-nak is megfelelő és elméletileg igazságosabb teher kivetése éppenséggel jól jöhetett egy másik kör (Simicska Lajos érdekeltségei) elleni harcban. A dohányadó ennek az összegnek legalább a kétszerese, a főleg a Tescót (másodsorban pedig még egy-két multinacionális láncot) megsarcoló felügyeleti díj legalább az ötszöröse volt. A költségvetési tét tehát nagyobb, ráadásul a reklámadóval szemben erősen kérdés, hogy lehet-e olyan új, az EU-nak is megfelelő adóztatási technikát találni, amellyel végső soron a kormány által preferált kereskedőcégek és dohányipari vállalkozások járnak jól.
Fegyverletétel itt aligha várható. A kabinet sosem csinált titkot abból, mi a célja. A bankrendszer 50 százalékos magyar tulajdoni aránya, a közműszolgáltatás visszaszerzése se ment másként. Orbán Viktor a kereskedelemben is kívánatosnak tartaná a hazai túlsúlyt, és a trafikrendszer, majd a központi nagykereskedő bevezetése nem azt mutatja, hogy a dohányipar kivétel lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.