BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
autó

Szlovákia nem azért lesz bezzegország, mert Nyitrán épül a legújabb autógyár

2015.08.12., szerda 05:00

Ilyen a verseny: van, amikor veszít az ember. A vereség teszi az igazi bajnokot erősebbé, abból tanul igazán, az sarkallja jobb teljesítményre. Szlovákia nem lesz azért (illetőleg nem azért lesz) bezzegország, mert nem Szombathelyen vagy Debrecenben, hanem Nyitrán épül meg a legújabb luxusautógyár. Persze jobb lett volna, ha a magyar ipar gazdagodik a beruházással (egy autógyár megoldaná a következő négy-öt év gyors gazdasági növekedését), de emiatt nem (vagy nem emiatt) kell temetni a hazai versenyképességet.

Tudjuk jól: van min javítani. A forint leértékelődése ugyan jelentős mértékben hozzájárult a magyarországi termelési költségek relatív mérséklődéséhez, azonban ma már hátrányt jelent a rendelkezésre álló munkaerő hiánya, illetve a bérüket terhelő elvonások magas aránya. Magyarországon az átlagos keresetűek a negyedik, a minimálbéren dolgozók a legmagasabb adóterhelést fizetik az OECD tagországai közül. Az egykulcsos adó egyre sűrűbben emlegetett árnyoldala, hogy leginkább a magasabb jövedelmi kategóriákban jelent relatíve (a többi, progresszív rendszert alkalmazó országhoz képest) alacsony adóterhelést, míg alul sokkal nagyobbat. Ennyiben az adórendszer ellene hat tehát az iparpolitika és a képzési rendszer inkább betanított munkát előtérbe helyező irányának.

Ez a kettősség annyiban indokolható, amennyiben figyelembe vesszük az ország kettészakadását. Területi és társadalmi értelemben is vannak a leszakadóban lévők meg a jól élők, akiket elkapkodnak, akikből hiány van – legyenek mérnökök, orvosok, informatikusok vagy jól képzett (illetve jó helyen élő) autógyári munkások. A legnagyobb kérdés, hogy ezt a problémát mennyiben oldja fel az a gazdaságpolitikai-képzési mix, amelyet a kormányok összeállítottak: növeli-e a leszakadók esélyeit a képzési rendszer, és valóban a magasabb hozzáadott értékű termelés felé tereli a beruházókat az adórendszer.

Nem az a tragédia, ha elhalásznak előlünk egy autógyárat, hanem az, ha nem tanulunk belőle.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.