Újabb, ezúttal már vélhetően csak pár hónapos haladékot kapott a jegybank növekedési hitelprogramja: a kis- és középvállalkozások hitelfelvételét – és ezen keresztül a beruházásait – ösztönözni hivatott NHP a jelen állás szerint túlélheti a decembert is, ami azt jelenti, hogy az év végéig még biztosan elindíthatják az igénylési procedúrát azok a cégek is, amelyek eddig nem tették. A korábban tervezettnél óvatosabb kivezetés ötlete egyáltalán nem tekinthető meglepőnek: a vállalati hitelek állománya július végére többéves mélypontra olvadt, ami könnyedén arra késztetheti a jegybankot, hogy egy ideig még tartsa életben ezt a stimuláló eszközét.
A fokozatos kivezetés mellett pedig nem is nehéz érveket felhozni: a második negyedévben a folyósított kkv-hiteleknek már a bő 40 százaléka az NHP keretein belül ment a piacra, amellett, hogy az eddig kihelyezett összeg eléri az 1650 milliárd forintot. Ráadásul a vállalkozások érdeklődése stabil a konstrukció iránt, vagyis bőven akadhatnak olyan cégek, amelyek még eztán vezetik elő beruházási terveiket valamelyik pénzügyi szolgáltatónál.
Ezzel együtt az NHP-ra is igazak azok a szabályszerűségek, amelyek a mesterséges beavatkozásokat jellemzik. Például az, hogy a piac ösztönzése csak akkor lehet eredményes, ha valóban létezik olyan látható mértékű kereslet, amelyet ki kell szolgálni. Meg kell határozni emellett azt az időpontot is, amikor a támogatást fel kell függeszteni, hiszen egy határon túl a torzító hatásai már erősebbek lehetnek, mint az általa generált növekedés. Úgy tűnik, az MNB jelenleg épp ennek a pontnak a megtalálásán fáradozik, és úgy próbál kitolatni a programból, hogy az a lehető legjobb időpontban történjen: vagyis azok a cégek, amelyeknek érdemi segítség a program, mindenképp jussanak olcsó hitelhez.
Bárhogy alakul is a vége, az már biztosan látszik, hogy az NHP egyáltalán nem volt elvetemült ötlet: csak az a gond, hogy a beruházási hajlandóság tartós és érdemi növelését nem lehetett elvárni tőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.