Minden bizonnyal nem fog sikerülni a kormánynak, hogy 30 százalékra növelje az ipari termelés arányát a GDP-n belül 2020-ra, ám ezt valószínűleg kevesen sajnálják majd. Utoljára a rendszerváltáskor volt ennyire magas az ipar részesedése a gazdaság teljesítményéből (a nyolcvanas években még a 40 százalékot karcolta), de azóta komoly átalakuláson és fejlődésen ment keresztül a magyar gazdaság. Sokat csökkent a mezőgazdaság súlya is az ipar mellett, miközben a szolgáltatások szerepe hosszú távon dinamikusan növekedett. Ebben nincs semmi meglepő, hiszen a fejletté válás során minden ország ugyanezt az utat járja be.
A világgazdasági válság óta azonban a magyarországi folyamatok a trend megfordulását mutatták. Az autógyárak betelepülésének köszönhetően dinamikus bővülést láthattunk a feldolgozóiparban, ezzel pedig folyamatosan nőtt az ipar súlya (ezen belül pedig az autógyáraké, mert más húzóereje nem igazán volt a növekedésnek). Ez sokak szerint azért történhetett meg, mert a szolgáltató szektor a válság után különadók formájában kapott olyan pofonokat, amelyekből csak mostanra tudott talpra (vagy fél lábra) állni.
A termelés idén nyári döccenője persze nem jelenti azt, hogy majd megáll az ipar súlyának növekedése. Ilyenkor egy időre leállnak az autógyárak, amelyek a feldolgozóipar közel egyharmadát adják. A következő időszakban azonban már aligha tud túlságosan gyorsan nőni az ipar, miután a kapacitásbővítés ideje, úgy tűnik, véget ért az autógyáraknál. Új nagyberuházásoknak pedig egyelőre se hírük, se hamvuk.
Miután a mezőgazdaság és az építőipar részaránya már csekély, csak egyetlen módja lenne a 30 százalékos ipari arány elérésének: ha az ipar dinamikáját a következő években alulmúlná a gazdaságnak még ma is közel a kétharmadát adó szolgáltatások bővülése. Ez pedig még sikerülhet is, ha továbbra sem lazítanak a leginkább válságálló és a fejlődés alapjának tekinthető szolgáltató szektort szorító nadrágszíjon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.