Más kárán tanul az okos. A még okosabb mások sikereiből. Vegyünk egy konkrét példát: az észtek elkészítettek egy törvénytervezetet, amely a közösségi fuvarozást, nevezetesen az Uber működését szabályozná. A tervezet mögé felsorakozott szinte az egész észt kormány, jelezve, hogy egyetértenek a szabályozás módjával. S ha a tervezetből törvény is születik, akkor az észtek lesznek Európában az elsők, akik szervezett jogi kereteket teremtettek az utasszállítás eme új módjára. Az előzetes munkát az adóhivatal és az Uber szakértői együtt végezték el. A közös cél az volt, hogy működjön az innovatív megoldás, elkerüljék a túlszabályozást, s közben az államkassza se járjon rosszul.
S mit tesznek Magyarországon? Szabályoznak. Annyira, hogy ezzel az ubereseknek még az írmagját is eltüntetnék a magyar utakról. A közösségi személyszállításra gyakorlatilag a hagyományos szabályok vonatkoznak nálunk. Nincs kivétel. Még akkor sem, ha ez valami más. Kell a sárga színű rendszám, maximum 10 éves lehet a kocsi, s szabadjelző berendezésnek is lennie kell. Budapesten a fix hatósági árakat kell alkalmazniuk, kötelező a bankkártyaterminál s itt a jármű alapszíne is. Hogy ez akkor nem más, mint a már létező taxis megoldás? Persze, láthatóan az volt a cél, hogy a már működő taxikat ne érje kár, ne kerüljenek versenyhátrányba az új, lazább riválisokkal szemben.
De hol vannak az utasok érdekei? És hol van az az innovatív gondolkodás, amelyre olyan büszkék szoktunk lenni? Hányszor mondjuk, hogy mi nagyon innovatívak vagyunk? Erre a vélekedésre már jó ideje rácáfolnak a tények – az Európai Unióban sem tartozunk az innovatív élmezőnyhöz, ám ami ennél rosszabb, mintha nem is törekednénk rá. Az Uber sérti a taxisok érdekeit? Persze. Minden újdonságnak az a lényege, hogy szétfeszíti a korábbi kereteket, vagy legalábbis kényelmetlen versenyre kényszeríti a korábbi rendszer haszonélvezőit.
Nem biztos, hogy az Uber működésének minden eleme elfogadható. Sőt! Egy azonban bizonyos: olcsóbb szolgáltatást nyújt, mint a hagyományos cégek. A hagyományos taxidrosztok meg diszpécserközpont helyett az informatika előnyeit használva szolgáltat. Nincs készpénzes fizetés, az elektronikus megoldás a rendszert átláthatóvá, követhetővé teszi. Elvileg így az Ubernél nincs feketefuvar… Tehát adva van egy új rendszer, amelyhez egy egyszerűsített adózási formát párosítva itt is beindulhatna egy árcsökkenés.
Ahogy ez már jó pár évvel ezelőtt beindult a légi fuvarozásban. A fapados járatok sok hagyományos légitársaság bukását gyorsították fel, ám térhódításukat nem lehetett megakadályozni: igény volt az olcsó utakra, így vált lehetővé milliók számára az országok közötti kalandozás. Ezután jöttek az olcsóbb szállások. Az Airbnb nemzetközi hálózata is az informatika-internet lehetőségeit használja ki, e rendszerre csatlakozik sok lakástulajdonos, és kínál megfizethető szállást a kisebb pénzű turistáknak. A szállodások is tiltakoztak, tiltakoznak. És most itt az Uber, az olcsó közösségi személyi szállítás. A hatóságoknak ne legyenek illúzióik: a túlszabályozással legfeljebb késleltetni tudják elterjedését. Igény van az olcsóbb, egyszerűbb megoldásokra. Az internet „demokratizálja” a piacokat: ma már nemcsak a módosabbak repülhetnek, szállhatnak meg külföldön és utazhatnak szolgáltatókkal. Az alacsony árak kinyitották a világot.
Az információtechnológiai forradalom elképesztő sebességgel halad előre. Nincs értelme ellenállni. A betiltás vagy ami legalább ilyen rossz, a túlszabályozás a versenytől félő gazdaságok védekező mechanizmusa. Bürokráciát generál. Nem korszerű, nem innovatív, s nem felel meg a kormány bürokráciacsökkentő törekvéseinek sem. Az észtek ezt megértették. Az informatika ott behálózza az egész államigazgatást, az egész életet. Erre lehet alapozni. Az észt kormány most egy olyan rendszeren dolgozik, amely begyűjtené az összes állampolgár DNS-mintáit, amolyan országos biobankot hoznának létre. Így készülnek a hatékony, személyre szabott egészségügyi szolgáltatásokra.
Magyarországon is fejlett az informatikai tudás és a gyógyszer-innováció. És mégis úgy tűnik, Észtország nagyon messze van. Gondolkodásban. Előrelátásban. A közérdek képviseletében. Amelyből okos üzleti megoldások és elég jó életminőség is született.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.