A Világgazdasági Fórum (WEF) 2016–17-es versenyképességi jelentése 138 országot rangsorol. Hazánk éppen a mezőny közepén helyezkedik el, a 69. helyen. Ez hat hellyel rosszabb, mint a tavalyi, s a leggyengébb a jelentés készítésének mintegy másfél évtizedes történetében. Lehet bírálni a jelentés módszertanát (a leggyakoribb kritika, hogy túl nagy súlyt kap benne az egyes országokban tevékenykedő üzletemberek véleménye), de két tény miatt érdemes figyelni arra, hogy ne a vélt vagy valós módszertani hiányosságokra helyezzük a hangsúlyt, hanem inkább a tanulságokon gondolkodjunk el. Az egyik, hogy a rangsor 112 mutatót használ fel a rangsoroláshoz, tehát meglehetősen széles bázisra támaszkodik. A másik, hogy a módszertan a mezőny egészére azonos, ami – különösen hosszabb távon nézve a változásokat – jól segíti az egyes országok helyének megítélését.
Hol van a hiba? Nyilvánvalóan kötelességünk feltenni ezt a kérdést, hiszen a gondot okozó területek feltárása nélkül nincs előrelépés. Ebben a rövid kommentárban az okok feltárását illetően kizárólag a WEF adatainak elemzésére támaszkodom, nem térek ki azok okaira, a politikai-társadalmi környezet szélesebb spektrumú vizsgálatára. A WEF jelentés persze önmagában is nemcsak rendkívül gazdag elemzési lehetőségeket kínál, hanem implicit módon felhívja a fegyelmet a tágabb összefüggésekre is. Az országok jellemzésére felhasznált említett 112 mutatót 12 „pillérbe” sorolja a jelentés, és megadja az országok helyezését az egyes pillérekre (sőt, a pilléreken belül az egyes mutatókra) nézve is. Ez lehetővé teszi az erős és gyenge pontok azonosítását, s mivel az egyes évek jelentései összehasonlíthatók, azt is áttekinthetjük, mely területeken fejlődtek az egyes országok, s hol estek vissza.
A 2. ábra mutatja hazánk idei és tavalyi helyezését a 12 pillér szerint. Azt látjuk, hogy két olyan pillér van, ahol kiemelkedően rosszul teljesítünk, s ráadásul még tavalyhoz képest is rontottunk.
Az „intézmények” pillér rövid megnevezése mögött a kormányzati és üzleti intézményrendszer huszonegy mutatója áll. Helyezésünk drámaian rossz, hiszen csupán a legelmaradottabb országok némelyike van mögöttünk. Kiemelkedően rossz helyezésünk a jelentés szerint elsősorban a kormányzat működésének átláthatatlansága, a korrupció, az üzleti etika és a tulajdonosi jogok helyzetének következménye. Ebben a körben egyetlen olyan mutató van, ahol viszonylag jól teljesítünk, ez pedig a bűnözés és az erőszak üzletre gyakorolt hatása. Ezek a témák és értékelésük mindennapos részei a közbeszédnek, nem okoz meglepetést a helyezésünk.
A másik terület, ahol hasonlóan végzetesen alacsony a teljesítményünk értékelése, az üzleti tevékenység fejlettsége. Itt a szállító bázis szűkössége, a vállalatok alacsony fokú vertikális integrációja, a marketing fejletlensége és a felelősség delegálásának hiánya (a túlcentralizált vezetés) jelentik a legnagyobb gondot. Ennek a pillérnek a mélyebb elemzése hamar elvezet a hazai vezetőképzés és vezetői utánpótlás problémáihoz.
A 12 között két olyan pillér van, amelyben javult a helyezésünk. Ezek közül a makrogazdasági pillér az, amelyben az összes mutatót tekintve a legjobban állunk – a 47. hely persze még mindig gyengébb, mint a kézezres évek közepe táján az átlagos helyezésünk volt. A jelentés különösen a költségvetési hiány és a bruttó megtakarítási ráta alakulását díjazta. Gyenge pont a GDP-arányos eladósodottság magas szintje. A termékpiaci hatékonyság pillérben javultunk még, ezt három tényezőnek köszönhetjük: a vámok alacsony szintjének, a külkereskedelmi nyitottságnak és a vállalkozásindítás kedvező körülményeinek. Feltétlenül említésre érdemes az a sajnálatos körülmény, hogy a két legnagyobb visszaesést tavaly azoknál a pilléreknél szenvedtük el, amelyek hosszú távon egy sikeres gazdaság első számú feltételei: a felsőoktatás és szakképzés, illetve az innováció területén 15, illetve 29 helyet vesztettünk.
Az a tény, hogy röviddel a jelentés megjelenése után a kormányzat kilátásba helyezte egy versenyképességi tanács felállítását (több sikeres ország mintájára), azt jelzi, hogy az illetékesek észlelik a probléma súlyosságát. Egy tanácstól önmagában persze nem várhatunk sokat – lényeges előrelépéshez alapvető politikai szándék és mélyreható változások esetén is hosszú időre van szükség.
(Török Zoltán [okt. 5.], Mellár Tamás [okt 6.], Szepesi Balázs [okt. 10.] és Chikán Attila után Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség miniszterhelyettese mondja el véleményét Magyarország versenyképességéről.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.