Vajon kell-e motivációs levelet írnia a közmunkára jelentkezőnek? Az állásokra pályázók számára az ilyen írások elkészítése meghitten ismerős, tartalmuk pedig rendszerint igazodik a leendő tevékenységi körhöz, igazolva a hatalmas késztetést az elnyerni remélt munkakör ellátására. Mivel a közfoglalkoztatás elsődleges célcsoportjai a hátrányos településen élők és az alacsony iskolai végzettségű, szakképzettség nélküli álláskeresők (és 2015-ben valóban ez jellemezte a közfoglalkoztatottak 89,3 százalékát), nehéz elképzelni az állás reményében megfogalmazott esetleges levelek mögötti őszinte késztetést.
A munkanélküliség passzívnak elkeresztelt módjáról az aktív megoldás felé történő elmozdulás, vagyis a munkaviszony sajátos formáját egységessé alakító intézkedések hatodik évében Magyarországon havi átlagban 226 ezer fő tekintette magát közfoglalkoztatottnak az érintettek statisztikájáért felelős Belügyminisztérium közlése szerint (ez a kimutatás a Központi Statisztikai Hivatal intézményi munkaügyi statisztikája által nem lefedett kör adatait is tartalmazza). Szezonális ingadozások voltak: márciusban mindössze 183 ezren, június–augusztusban 245 ezernél is többen dolgoztak így. A tisztánlátáshoz számítások kellenek: 2015 folyamán 347,9 ezer főnek volt alkalma megtapasztalni a munkaviszonynak ezt a válfaját – már ha legalább egy napig dolgoztak így.
Igaz, a munkanélküliség (egyben a szociális ellátás) kezelésében a fordulatot hozó 2011-es év első napjaitól három évet kellett várni rá, míg az új helyzetbe került tömegek jellemzőit a kérdés kutatói feltárták (Cseres-Gergely Zsombor és Molnár György), és az illetékes tárca is csupán eddig az időpontig szolgál áttekintésekkel, de ezek alapján megbízható kép alkotható a közfoglalkoztatottakról. (Maga a foglalkoztatási forma is három főbb típusból áll: megkülönböztetnek hosszabb időtartamúakat, országos programokat és kistérségi startmunka mintaprogramokat.)
Akár önálló társadalmi csoportként is leírhatók az ebben a rendszerben tevékenykedők. A nemek összességében csaknem egyenlő arányban voltak képviselve 2015-ben, kivéve az országos programokat, ahol a férfiak részesedése kis híján elérte a kétharmadot. A közfoglalkoztatottak többségének életkora 25 és 54 év közé esett (71,2 százalék), az ennél fiatalabbak részesedése 13,5 százalék volt, az országos programokban némiképp magasabb. A tipikus közfoglalkoztatottak igen képzetleneknek bizonyultak, 8,9 százalékuk még az általános iskolát sem fejezte be, és 46,7 százalékuk esetében az elemi volt a legmagasabb befejezett végzettség; szakmunkásképzőt, szakiskolát végzett 27,1 százalék, felsőfokú végzettséggel 2,4 százalékuk rendelkezett (a férfiak között a diplomások aránya nem érte el az 1,5 százalékot). Az ilyen jogviszonyban álló nők általában magasabb végzettséget mutattak fel.
A közfoglalkoztatásban hatalmasak a területi különbségek is, a legmagasabb átlagos létszámot Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye mutatta fel (17,4 és 15,2 százalékkal részesedve) – míg Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom egyszázalékos súllyal „szerénykedett”.
Út a munkához – hirdette a jelenlegi programok 2009-es elődje, egyik kitörési pontként azt határozva meg, hogy azoknak a 35 évnél fiatalabbaknak, akik nem végezték el a nyolc osztályt, kötelezővé tegyék az általános iskola elvégzését. Az általában vett képzés napjainkban is lényeges eleme az állami beavatkozásnak, különösen az elsődleges munkaerőpiacra történő visszatérés szorgalmazásának fényében. A képzések a 2015-ben lezárult Újra tanulok! elnevezésű projekttől a 2018 végéig tartó kiemelt képzési tervig terjednek.
Akár negatív vállalkozókként is felfoghatók a közfoglalkoztatottak, ha a közfoglalkoztatott ellentéte az önfoglalkoztatott lehetne. Így szemlélve ugyanis Magyarországon arányaiban manapság nagyjából ugyanannyian vállalkoznak, mint ahány közfoglalkoztatott van: 2014-ben a KSH 272 ezer működő egyéni vállalkozást tartott számon – úgy, hogy csupán 53 százalékuk végezte tevékenységét főfoglalkozásúként, 38 százalékuk mellékfoglalkozásúként, 9 százalékuk pedig nyugdíjasként dolgozott.
A közfoglalkoztatottak jelentős részét egyszerű munkákkal bízzák meg. Helyettük mintegy az állam vállalkozik: gondozza a kistérségi startprogramokat, támogatja szociális szövetkezetek létrehozását. A jelszó meghirdetése nélkül is tartva magát az életen át tartó tanulás divatos követelményéhez, keresve az utakat a munkaerőpiacról kikopottak reintegrálásához, az átjárókat a közfoglalkoztatottság és az elsődleges munkaerőpiac között. Sok mindenre nem is alkalmas, nem is felkészült. Motiválni például csak áttételesen képes: a motívumok sorában a köz javára térítés ellenében végzett tevékenység csak az első lépés lehet. Késztetéseket nem lehet jogszabályokkal kicsikarni. Maradnak a pedagógiai és lélektani nyilvánvalóságok: a környezet a meghatározó, ösztönzést csak attól kaphat, fogékonyságot csak ott sajátíthat el. A motivációs indoklást tartalmazó levél követelménye tehát a közfoglalkoztatottak számára pillanatnyilag közömbös – persze kívánatos lenne, ha minél többen lennének kénytelenek kínlódni vele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.