Az államadósság-csökkenés 2010-hez képest 2016-ra a GDP mintegy 6,5 százalékpontnyi összegét tette ki, ezt akár az Összefogás az államadósság ellen alcímű Széll Kálmán-terv sikereként is el lehetne könyvelni. Persze csak akkor, ha nem tudnánk, hogy a közben államosított magánnyugdíjpénztári vagyon értéke önmagában nagyobb volt ennél, vagyis az adósságcsökkenés nem a gazdaság belső mozgásának, a reformoknak az eredménye. Ha pedig az Eximbankot és az MNB alapítványait is az államháztartáson belülre kellene sorolni, az még kedvezőtlenebbé tenné az államadósság megítélését.
A jegybank számos vezetője és az MNB alapítványai által szponzorált konferenciák előadói mégis visszatérően magyar gazdasági bravúrról beszélnek. Eszerint a 2010-ben megalakult magyar kormány a megszorítás helyett reformokra építve nemcsak egyensúlyt tudott teremteni, hanem egyidejűleg a gazdasági növekedést is beindította. Ezzel a magyar gazdaságtörténetben először sikerült meghaladni a növekedés vagy egyensúly dilemmáját.
Tény, hogy a magyar gazdaság idei növekedése 3,5-4 százalék körül, az államháztartási hiány a GDP 3 százaléka alatt várható, gazdaságpolitikai bravúrról azonban erős túlzás beszélni. Ez az értékelés ugyanis figyelmen kívül hagyja a nemzetközi összefüggéseket: a hitelkamatok és az energiaárak elmúlt években bekövetkezett zuhanását és nem utolsósorban az EU-transzfereknek a GDP évi bruttó 4 százalékát elérő beáramlását, továbbá azt, hogy a magyar gazdaság régiós összehasonlításban legtöbb versenytársához képest tartós lemaradásban van (tavaly csak egy, az idei első fél évben három bővült lassabban a többi tíz ország közül). Ráadásul a magyar gazdaságpolitika részben a jövő terhére igyekszik finanszírozni céljait, gondoljunk csak a magánnyugdíjpénztárak államosítására vagy az oktatás elhanyagolására.
A gazdaságpolitika apologétái azonban nemcsak az eredményeket nagyítják fel, hanem a külső források jelentőségét is csökkenteni igyekeznek. Akik az EU-támogatások létéről egyáltalán említést tesznek, azok is bagatellizálják. Újabban már olyan állítás is elhangzott, hogy az EU-csatlakozás okozta veszteségek elérik a beáramló források nagyságrendjét. Az EU közös költségvetésébe befizetett, azaz indokoltan levont hazai összeghez hozzáadják az importot, az elmaradt vámbevételeket, a mezőgazdasági kvóták okozta veszteséget, a külföldön dolgozók képzési költségét és még ki tudja mi mindent, ráadásul meg sem említve a támogatásokon kívüli előnyöket.
A 2010 óta követett magyar gazdaságpolitikában mindenekelőtt a „magyar modell” – így az elvileg a kormánytól független intézmények és piaci szereplők egycentrumú, lojalitásalapú vezérlése – jelenti a folyamatosságot. A költségvetési politika a kormányváltás elején kifejezetten egyensúlyrontó volt. Míg a GDP-arányos államháztartási hiány a válság kirobbanása utáni két évben, azaz 2009–2010-ben egyaránt 4,6 százalék volt, ez 2011-re – részben a magánnyugdíjpénztári vagyon egy részének felélése következtében – 5,5 százalékra növekedett. Ezután 2012-re – a túlzottdeficit-eljárás megszüntetése érdekében, mivel ez az EU-támogatásokhoz való hozzáférés feltétele volt – sikerült 2,3 százalék alá csökkenteni a deficitet. Ennek ára azonban – a gazdaságtörténeti hagyományoknak megfelelően – visszaesés, a GDP 1,7 százalékos csökkenése lett. E politika klasszikus megszorító jellegét jól mutatja, hogy a beruházás és a fogyasztás is csökkent, a közszférában dolgozók reálkeresete több mint 8 százalékkal esett vissza. 2013-ban Magyarország kikerült a túlzottdeficit-eljárás alól, s azóta 3 százalék alatti a GDP-arányos deficit.
Ha azonban a 2016. évi 1,9 százalékos hiányhoz minden évben hozzáadnánk a magánnyugdíjpénztári vagyon államosítása következtében a költségvetésbe irányuló, a GDP körülbelül 1,5 százalékát kitevő összeget, már 3 százalék fölötti hiányt kapnánk. Valójában ezenkívül még sokféle más, nem (csak) a magyar gazdaság teljesítményéből adódó egyenlegjavító tétel is kimutatható a növekedési adóhiteltől a kamatkiadások csökkenésén keresztül az EU-támogatások hatásáig. Ugyanakkor az MNB alapítványaiba tett hatalmas összegek vagy a meghökkentő mértékű tavaly decemberi kormányzati költekezések – novemberben még szufficites volt a költségvetés – arra utalnak, hogy szükség esetén lett volna mód a hiány további csökkentésére vagy átgondolt valódi reformlépésekre. Az egyik legnagyobb probléma éppen a költségvetési folyamatok áttekinthetetlensége, amely a gazdasági és társadalompolitikai stratégia helyett lobbiérdekek által motivált rögtönzéseket takar.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.