A fiataloktól mindig sokat várunk, hiszen ők a jövő generációja, akik majd megvalósítják, elérik, megmutatják. Csakhogy a mai fiatalok nem a jövő generációja, hanem a jelené, itt és most hatnak, és követelnek teret maguknak. Nem várják meg, míg megtanítják nekik, megtanulják maguktól YouTube-videókból és cikkekből. Nem remélik, hogy eléjük teszik – megszerzik, amire szükségük van. Nem tétováznak vagy mérlegelnek hosszasan, döntenek másodpercek alatt: megnyitják vagy sem, balra vagy jobbra húzzák, kosárba teszik vagy eldobják.
De nem csak a saját döntéseikben követelnek szuverenitást, ők az új kapuőrök a családokban is. Persze nem a klasszikus értelemben véve, mert a kasszánál azért legtöbbször apa és anya zsebe lesz könnyebb, de náluk van a kulcs az információhoz. Pontosan tudják, hogy miről, mit, hol keressenek a neten, ami nem is csoda, ha belegondolunk, hogy az ébren töltött óráik nagy részét online töltik. Ők segítenek eldönteni, melyik laptop, tablet, okostelefon a legjobb választás, hova, milyen programokra induljon a család, vagy épp milyen étel, ital kerüljön az asztalra, esetleg melyik éttermet válasszák.
De kire hallgatnak ők? A saját szociális közegükön túl a közösségi csatornák egyre fényesebben ragyogó csillagaira, a vloggerekre, bloggerekre, Instagram- és Facebook-ikonokra.
Egy nemrég végzett kutatásunkban a 10–29 évesek 96 százaléka mondta, hogy rendszeresen néz YouTube-videókat, 83 százalékuk követ influencereket valamilyen közösségi csatornán, a 10–15 év közöttiek 47 százaléka pedig nagyra is tartja őket. Arra, hogy kik azok az influencerek, nehéz választ adni, hiszen pont abban rejlik véleményformáló szerepük, hogy mindenki mást tekint a maga számára meghatározónak. Egyfajta információs szócsövek, akik szemüvegén keresztül a mai tizen- és huszonévesek látják a világot. Sőt, akiktől az utolsó lökést kapják például egy vásárláshoz, utazáshoz, egy könyv elolvasásához vagy épp ahhoz, hogy levágják a hajukat, és elajándékozzák jótékony célra.
A hatásuk pedig a hitelességükben rejlik, aminek meghatározó eleme, hogy a 10 és 30 év közötti generáció tagjai legtöbbször magukkal egykorú, hozzájuk hasonló, hétköznapi fiatalokat követnek a közösségi csatornákon, akik ugyanazokkal a problémákkal, helyzetekkel néznek szembe, mint ők. Nekik hisznek, az érdeklődésük pedig addig tart, amíg hasznos, érdekes, szórakoztató tartalmat kapnak tőlük.
Nem is csoda, hogy a nagy cégektől kezdve a kisebb márkákig sokan állnak sorban a tizen- és huszonéves YouTube-videósok és Instagram-véleményvezérek ajtajai előtt. Ők pedig az iskolapadból kiesve gyorsan csapnak le a számukra nem kevés pénzt ígérő munkákra. De van, amiből nem engednek.
A szabadságuk, hogy ők mondják meg, miről, hogyan, milyen formában beszélnek. Ez pedig legtöbbször nagyon messze esik attól az idealizált képtől, amelyet a klasszikus reklámok vagy PR-kampányok esetében megszoktunk. A több százezres nézettségek és többezres kattintások viszont őket igazolják, és ezen a ponton illik kimondani, hogy most tizen-, huszonévesek írják és tanítják a nagy marketingkönyv jó pár fejezetét.
De mi hiányzik mégis? A bizalom és az önmérséklet.
A bizalom a megbízók részéről, sok vezető ugyanis még mindig nem meri meglépni, hogy vloggerek, instamamik és
YouTube-paródiákat készítők kezébe tegye le a márkát vagy épp a termékét, bízva abban, hogy a beleölt pénz meghozza az üzleti eredményeket is. Még mindig azt kérdezik, ki nézi ezeket a tartalmakat, kit érdekelnek, mit mondanak?
Az újdonsült tartalomgyárként funkcionáló influencerek pedig sokszor túl nagy elánnal vetik bele magukat az üzletbe, és a benne rejlő pénzre nehezen mondanak nemet. Így lehet, hogy már alig találni olyan posztot vagy videót egy-egy csatornán, amely nem eladni akar, vagy épp minden héten másik márkára esküszik valaki. Ez pedig a hatás-ellenhatás törvénye alapján gyorsan hiteltelenségbe csaphat át.
Ahogy a focipályán sem szállhatunk bele páros lábbal az ellenfélbe, még akkor sem, ha épp nála van a labda, így az influencer marketingben is van néhány szabály, amelyet érdemes betartani. A fő szabály viszont minden cég, márka, marketinges és influencer számára ugyanaz: aki most lemarad, az csúnyán kimarad!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.