BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
sportturizmus

Sportturizmus – egyre nagyobb tér

A sportturizmusból a csapatok mellett a nagyobb érdeklődést vonzó eseményeknek helyt adó városok is érdemben profitálhatnak.
2018.11.06., kedd 17:28
Sportturizmus Mol Vidi Fc Labdarúgás
Fotó: London 20181004 Labdarúgás 2018 Õsz Európa Liga EL Chelsea Mol Vidi videoton/Szabó Miklós

Nem új keletű jelenség a sportturizmus, és nem kevés utazási iroda, ügynökség és szervező foglalkozik a kiszolgálásával. Alapvetően két fő, egymástól eltérő mechanizmusú és bonyolultságú ága van – egyik eleme a sportolók, résztvevők, versenyzők és edzőtáborok kiszolgálása, a másik pedig a szurkolók, érdeklődők (és családtagok) szegmense. Jelen írásban ez utóbbi jelenséggel foglalkozom.

A sportturizmus leginkább reflektorfényben lévő és legtöbb nézőt vonzó, ezáltal legtöbb utazót megmozgató szektora a foci. A Russian Tourism Agency becslése szerint a nyári oroszországi focivébén csaknem ötmillió turista (ebből közel hárommillió orosz) mozgott az országban, rövidebb-hosszabb ideig maradva. Ennek az ötmillió látogatónak majdnem fele Moszkvában fordult meg, mivel a legtöbb mérkőzést ott rendezték.

A focin belül hasonló reflektorfény az Eb-knek jut, és fokozott érdeklődést, mozgást produkálnak a jelentős nemzeti bajnokságok (olasz, német, angol, spanyol) és a Bajnokok Ligája meccsei is.

Cardiffba a 2017-es Bajnokok Ligája-döntő több mint 300 ezer turistát vonzott, és csak a döntő és a köré szervezett események 53 millió euró bevételt hoztak a városnak (amelynek 22 százaléka a város éttermeiben és bárjaiban, 7 százaléka pedig a múzeumokban csapódott le). Kijevbe ez év nyarán kevesebb, „csak” 70 ezer turista érkezett, de az előzetes számok alapján a látogatók mindegyike nagyjából 150 eurót költött a szálláson és a belépőjegyen felül.

A sportturizmusból a csapatok mellett a nagyobb érdeklődést vonzó eseményeknek helyt adó városok is érdemben profitálhatnak
Fotó: Nemzeti Sport/Szabó Miklós

A minimum 800 ezer, de akár egymillió turistát mozgató Bajnokok Ligája mellett vannak erős, önmagukban is jelentős értékű brandek. Az FC Barcelona például, ahol a SportsEvents elemzőiroda szerint mérkőzésenként körülbelül 10 ezer az olyan nézők száma, akik turistaprogrammal kötik össze a meccsnézést, vagy épp Cristiano Ronaldo maga, aki Olaszországba igazolásával minden egyes potenciális mérkőzésen minimum 25 százalékos áremelkedést idézett elő (és borítékolható, hogy miatta jelentős belföldi és külföldi turistaforgalom is megindul a Juventus meccseire).

A Premier League-t tekintve Angliában a látogatószám évente körülbelül 800 ezer és egymillió között szór. Például a manchesteri Old Trafford évente 100 ezer sportturistának, a liverpooli Anfield mintegy 90 ezernek nyújt élményt. Az angliai becslések szerint egy-egy turista átlagos költése nagyjából 800 euró, a sportturisták esetében ez a szám eléri az 1150 eurót is, azaz 40 százalékkal magasabb.

A Technario előrejelzései szerint a sportturizmus – amelynek a labdarúgás csak az egyik szelete – mintegy 1,5 milliárd eurós turisztikai biznisz, és 2021-re nagyjából megnégyszereződhet.

A csapatok mellett azok a városok profitálnak igazán, amelyekben turisztikai potenciál is van, hiszen a meccslátogató hajlandó összekötni a kellemest a hasznossal. Egy ilyen piacban, ha hosszú távon képes kitermelni vonzó sportterméket (azaz erős, nemzetközi mezőnyben is jegyzett csapatot), Budapest is részesedéshez juthat, és újabb – mint a fentiekben is volt róla szó – jelentős költési potenciállal rendelkező szegmenst célozhat meg.

Bár Magyarország nem rendelkezik még a nemzetközi példákhoz hasonló eredményekkel, az összevetés kedvéért érdemes megemlíteni, hogy a hivatalos adatok szerint a 2017. július végén Győrben megrendezett Ifjúsági Olimpia (EYOF) alatt körülbelül 3600 vendégéjszakát töltöttek el a város és környéke szállodáiban és a 3600 résztvevő mellett mintegy 80 ezren tekintették meg a sporteseményeket.

Muszbek Mihály sportközgazdász elemzése szerint a Mol Vidi FC ez évi UEFA-EuroCup-beli menetelése körülbelül 10 millió eurós bevételt generál a csapatnak,

ugyanakkor feltételezhető, hogy a decemberi Vidi–Chelsea-meccsre csak eljön néhány angol drukker, és Budapestet felfedezve költ is. És reméljük, hogy a jövőben, ha több ilyen mérkőzést rendeznek Budapesten, a magyar főváros is vonzó lesz a drukkerek számára.

Addig, amíg ez nem érik be, piaci résként és valós forgalmi bázist generálóként fővárosunk a különböző nemzetközi versenyek – a 2017-es FINA-vb, a 2018-as birkózó-vb vagy a 2019-es Maccabi játékok – házigazdájaként építheti turisztikai imázsát és brandjét is.

 

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.