Nem új keletű jelenség a sportturizmus, és nem kevés utazási iroda, ügynökség és szervező foglalkozik a kiszolgálásával. Alapvetően két fő, egymástól eltérő mechanizmusú és bonyolultságú ága van – egyik eleme a sportolók, résztvevők, versenyzők és edzőtáborok kiszolgálása, a másik pedig a szurkolók, érdeklődők (és családtagok) szegmense. Jelen írásban ez utóbbi jelenséggel foglalkozom.
A sportturizmus leginkább reflektorfényben lévő és legtöbb nézőt vonzó, ezáltal legtöbb utazót megmozgató szektora a foci. A Russian Tourism Agency becslése szerint a nyári oroszországi focivébén csaknem ötmillió turista (ebből közel hárommillió orosz) mozgott az országban, rövidebb-hosszabb ideig maradva. Ennek az ötmillió látogatónak majdnem fele Moszkvában fordult meg, mivel a legtöbb mérkőzést ott rendezték.
A focin belül hasonló reflektorfény az Eb-knek jut, és fokozott érdeklődést, mozgást produkálnak a jelentős nemzeti bajnokságok (olasz, német, angol, spanyol) és a Bajnokok Ligája meccsei is.
Cardiffba a 2017-es Bajnokok Ligája-döntő több mint 300 ezer turistát vonzott, és csak a döntő és a köré szervezett események 53 millió euró bevételt hoztak a városnak (amelynek 22 százaléka a város éttermeiben és bárjaiban, 7 százaléka pedig a múzeumokban csapódott le). Kijevbe ez év nyarán kevesebb, „csak” 70 ezer turista érkezett, de az előzetes számok alapján a látogatók mindegyike nagyjából 150 eurót költött a szálláson és a belépőjegyen felül.
A minimum 800 ezer, de akár egymillió turistát mozgató Bajnokok Ligája mellett vannak erős, önmagukban is jelentős értékű brandek. Az FC Barcelona például, ahol a SportsEvents elemzőiroda szerint mérkőzésenként körülbelül 10 ezer az olyan nézők száma, akik turistaprogrammal kötik össze a meccsnézést, vagy épp Cristiano Ronaldo maga, aki Olaszországba igazolásával minden egyes potenciális mérkőzésen minimum 25 százalékos áremelkedést idézett elő (és borítékolható, hogy miatta jelentős belföldi és külföldi turistaforgalom is megindul a Juventus meccseire).
A Premier League-t tekintve Angliában a látogatószám évente körülbelül 800 ezer és egymillió között szór. Például a manchesteri Old Trafford évente 100 ezer sportturistának, a liverpooli Anfield mintegy 90 ezernek nyújt élményt. Az angliai becslések szerint egy-egy turista átlagos költése nagyjából 800 euró, a sportturisták esetében ez a szám eléri az 1150 eurót is, azaz 40 százalékkal magasabb.
A Technario előrejelzései szerint a sportturizmus – amelynek a labdarúgás csak az egyik szelete – mintegy 1,5 milliárd eurós turisztikai biznisz, és 2021-re nagyjából megnégyszereződhet.
A csapatok mellett azok a városok profitálnak igazán, amelyekben turisztikai potenciál is van, hiszen a meccslátogató hajlandó összekötni a kellemest a hasznossal. Egy ilyen piacban, ha hosszú távon képes kitermelni vonzó sportterméket (azaz erős, nemzetközi mezőnyben is jegyzett csapatot), Budapest is részesedéshez juthat, és újabb – mint a fentiekben is volt róla szó – jelentős költési potenciállal rendelkező szegmenst célozhat meg.
Bár Magyarország nem rendelkezik még a nemzetközi példákhoz hasonló eredményekkel, az összevetés kedvéért érdemes megemlíteni, hogy a hivatalos adatok szerint a 2017. július végén Győrben megrendezett Ifjúsági Olimpia (EYOF) alatt körülbelül 3600 vendégéjszakát töltöttek el a város és környéke szállodáiban és a 3600 résztvevő mellett mintegy 80 ezren tekintették meg a sporteseményeket.
Muszbek Mihály sportközgazdász elemzése szerint a Mol Vidi FC ez évi UEFA-EuroCup-beli menetelése körülbelül 10 millió eurós bevételt generál a csapatnak,
ugyanakkor feltételezhető, hogy a decemberi Vidi–Chelsea-meccsre csak eljön néhány angol drukker, és Budapestet felfedezve költ is. És reméljük, hogy a jövőben, ha több ilyen mérkőzést rendeznek Budapesten, a magyar főváros is vonzó lesz a drukkerek számára.
Addig, amíg ez nem érik be, piaci résként és valós forgalmi bázist generálóként fővárosunk a különböző nemzetközi versenyek – a 2017-es FINA-vb, a 2018-as birkózó-vb vagy a 2019-es Maccabi játékok – házigazdájaként építheti turisztikai imázsát és brandjét is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.