Sokan várták idén a kormány új versenyképességi csomagját. Egyrészt azért, mert ebből a gazdaságpolitika középtávú stratégiai irányaira lehet következtetni. Másrészt azért, mert elvben a rövid távú adóváltozások, adókedvezmények és támogatások néhány konkrét lépését is megtudhatnánk belőle. Bár három kiemelten érintett minisztérium (a Pénzügyminisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Külgazdasági és Külügyminisztérium), továbbá a jegybank és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara javaslatai alapján november végén a kormány elé került a javaslatcsomag, úgy tűnik, 2018-ban még nem készül el a nagy mű.
Hat stratégiai területet ugyan megjelöltek, és ezekhez rendelten harminc javaslat is született, de a konkrétumokról egyelőre nem sokat tudunk. Varga Mihály pénzügyminiszter egy konkrét lépést azért ismertetett: megépül az M9-es autópálya, amely kelet–nyugati irányban szeli majd át az országot: Szegedet Nagycenkkel köti össze. Más intézkedésről egyelőre nincs információ, márpedig a szakpolitikák értékelésének közhelye itt fokozottan érvényes: az ördög a részletekben rejlik.
A nyilvánosságra került javaslatcsomag hat területe nem okoz meglepetést. Közülük három klasszikusan részét képezi a magyar versenyképességi csomagoknak:
A foglalkoztatáspolitika meghatározó versenyképességi jelentősége sem lehet kérdéses, az oktatás és az egészségügy versenyképességi tényezővé emelése pedig a munkaerő minőségi javításának kormányzati szándékára utalhat. Ez a tartalmi szempont persze a versenyképességi csomag alakításában részt vevők körének kiterjesztését is jelenthetné: az oktatás- és egészségpolitikai szakértők bevonása mellett az Emberi Erőforrások Minisztériumának a versenyképességi intézkedések alakításában történő közvetlen részvételét is indokolttá teheti.
A foglalkoztatás területén a mai helyzet alapvetően más, mint öt-tíz évvel ezelőtt volt.
Magyarország az uniós országok összehasonlításában is az alacsony munkanélküliségűek közé tartozik, és a foglalkoztatási mutatók is jelentősen javultak. A munkanélküliségi ráta már jó egy éve a 3,5–4 százalék közötti sávban van, a foglalkoztatottak száma pedig immár meghaladja a 4,5 milliót, úgy, hogy a korábbi közfoglalkoztatottak közül egyre többen lépnek át az elsődleges munkaerőpiacra. A foglalkoztatottság egyaránt nőtt a nők és a férfiak körében, és kiemelkedő mértékben emelkedett az 55 évesnél idősebbek korcsoportjában.
Nem kérdés, hogy ez az egyértelmű siker vállalati szemszögből a munkaerő-kínálat növekvő szűkösségét is jelenti, és a béralkuban is számottevően javult a munkavállalók pozíciója. A két kormánypárti képviselő közelmúltbeli javaslata, amely három év alatt 400 órányi túlóráztatást tenne lehetővé , erre való reakcióként fogható fel: ilyen foglalkoztatási keretek mellett a munkaadók rugalmasabban tudnának reagálni a munkaerőpiac konjunkturális és szezonális ingadozásaira.
Kétségtelen, hogy a tervezett módosítás megvalósulása rövid távon javíthatná egyes vállalatok nemzetközi versenyhelyzetét is. Azonban hosszabb távon szinte biztosan káros a magyar versenyképességre: a versenyképesség és a rugalmas biztonság (a sokat hivatkozott flexicurity) kapcsolatának stratégiai félreértését mutatja.
A magyar munkavállalókkal nem az a baj, hogy nem dolgoznak eleget, és nem hajlandók túlórázni. Ellenkezőleg: az összehasonlító adatok egyértelműen arra utalnak, hogy az általános túlmunka miatt számos területen a hazai munkavállalók egészségi állapota jelent versenyképességi korlátot.
Éppen ezért a túlmunka fokozása helyett versenyképességi szempontból inkább az egészségmegőrzés, az oktatásban és a folyamatos képzésben való részvétel támogatása lenne indokolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.