A hazai vagyonosok a cégük, javaik átadásakor a privátbankot mint intézményt is továbbadják az örökösnek, vagy a fiatalabb generáció új szolgáltatót választ magának?
Amikor succession planningről és vagyonátadásról beszélünk, fontos látni, hogy miközben a következő generáció alatt a ma 15–25 éves, fiatal örökösöket értjük, a valóságban a cégutódlás gyakorlatilag a ma 35–50 éves embereket érinti, ők veszik át a stafétabotot. Nekik már van saját profiljuk, élettapasztalatuk, és vannak elképzeléseik is, hogy mit akarnak tenni a vagyonnal. A 15–25 éves fiataloknak valóban teljesen más attitűdjük van a pénzügyek terén, azonban ma még nem őket kell elsősorban megszólítani. Ennek ellenére a változás érezhető:
míg korábban sokkal egyszerűbb, letisztultabb profiljuk volt a privátbanki struktúráknak, és így a piacon működő cégek sem különböztek nagyobb mértékben, addig most a korábbi évekhez képest sokkal nehezebb, vagy inkább úgy fogalmazok, komplexebb feladat privátbankárnak lenni.
Nagyon felhígult világszerte a vagyonosok köre – épp a likviditásbőség vagy a cégvagyonok eladása miatt –, és az igényszintjük is teljesen szórt lett. Régen, ha valaki a világban vagyonos volt, az csaknem bizonyosan rendelkezett már húsz-harminc-száz éves cégtörténettel a családi cége révén. Ma „percek” alatt lehet valaki privátbanki ügyféllé, ha eladja a szülei bevezetett üzletét, vagy hirtelen sikeres vállalkozóvá válik. Az ő esetükben teljesen mások a preferenciák a befektetési döntésekben. A hozam nyilván esetükben is fontos szerepet játszik, de az odáig vezető út alapvetően megváltozott. Rengeteg apróságon múlik, hogy megnézik-e a felkínált termékeket – jelentkezik például a társadalmi tudatosság kérdése mint mérlegelési szempont. De arra is van példa, hogy a fiatalabb nemzedék elfordul egy-egy sikeres pénzintézettől, ha azt látja, hogy az ügyfelek között – épp azért, mert a cég sikeres, professzionális – olyan emberek is vannak, akiknek a társadalmi megítélése megosztó – és itt nem csak diktátorokra kell gondolni. Érdekes, hogy ezen fiatalok szülei épp ezeknél az intézményeknél szeretnek bankolni, hiszen náluk a teljesítménybe, a biztonságba vagy a banktitokba vetett bizalom dominál.
Mi a fő kihívás ma a privátbankárok számára?
Komolyabb az adminisztrációs kihívás, ráadásul sokkal komplexebb az ügyfelek elvárása is a szolgáltatási oldalon. Tíz-húsz éve a bizalomhoz elég volt az, hogy létezik a banktitok, a számlatitok, és az ügyfél bízott abban, hogy a bankja nem lopja el a pénzét. Ma a bizalom kiépüléséhez – miközben az előbbiek még transzparensebbek lettek – a privátbankár tudásába vetett hit lett az elsődleges bizalomépítő elem. Ez egyszerre teher és óriási lehetőség is. Soha még a történelemben nem számított ennyire a privátbankár valós, komplex tudása, mint manapság.
Ez milyen változást követel maguktól a szolgáltatóktól?
Miközben egy nagyon gyorsuló, de az értéket infláló új világ felé haladunk, a privátbankoknak és a family office jellegű szolgáltatásoknak igenis, valóban magas szolgáltatási szintet kell hozniuk. El kell válnia a digitalizációval kiszolgálható ügyfélkörnek a hibrid megoldással kiszolgálható privátbanki ügyfelektől és a valóban személyes tanácsadáson alapuló, elit kiszolgálástól. Nagy kérdés persze, hogy mindez Magyarországon hogyan alakul majd, hiszen a magyar privátbankok belépési limitje jellemzően harmada-ötöde a nemzetközi gyakorlatnak.
Akkor a belépési limit is emelkedik majd?
Mindenképpen. A kiszolgálási költségeket nem bírja majd el a rendszer egy bizonyos vagyonméret alatt. Ha a cégutódlási folyamatba helyezzük ezt a kérdést, látni kell, hogy amikor a pénzt, a vagyont kézhez kapja az utód, nem az elődökre jellemző költségérzékenység lesz rá a jellemző. A privátbankok felső köre egyfajta soft family office-ként működik majd – komplexebb kiszolgálást fog nyújtani, mint az az ilyen szolgáltatóktól korábban megszokott volt. A tájékozottság lesz a fő minősítési elem, nem a befektetési teljesítmény.
Említettük a digitalizációt. Egyre jönnek a technológiai újítások, sőt már van, ahol munkába is álltak a robot asszisztensek. Kiket érint elsősorban a digitalizáció, és milyen téren?
Érezhetően nagy a különbség a fiatalabb és az idősebb vagyonos generáció financiális szokásai, elvárásai között. A fiatalabbak – vagyis az Y és az X generáció tagjai – jóval nyitottabbak az új digitális megoldásokra. A magyar fiatalok körében az online banki ügyintézés egyre népszerűbb, a 18–22 éves korosztály majd negyede kizárólag okostelefonon bankolna, míg a 65 éven felüliek 70 százaléka elutasítja a banki ügyek mobilon történő intézését. Bár még várnunk kell pár évet, de idővel majd minden korosztály számára világossá válik, hogy a digitális újítások nemcsak hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá teszik az egyes pénzügyi szolgáltatásokat, de egyszerre járnak szolgáltatói és ügyfélhaszonnal is. Az automatizálások segítik az ügyfelet a tájékozódásban, az információk szelektálásában, ráadásul számottevő privátbankári kapacitást szabadítanak fel prémiumbanki és private banking fronton. Először leginkább csak a prémiumbanki, affluens vagyonkezelésben lehet számolni az automatizált tanácsadói modell közvetlen térnyerésével.
Miben segít a digitalizáció?
A digitális megoldások alkalmazása lényegesen javíthatja a költséghatékonyságot és a versenyképességet, hiszen megkönnyíti az ügyfelek pénzügyeinek követését és kezelését. Itthon is egyértelműen érezhető egy nagyobb ügyfélréteg érdeklődése a fintech innovációk iránt, ezért a 2018-as év részben arról is szólt a szektor számára, hogy fejlesztési stratégiát találjon a fintech versenyre vagy főként a fintech innovátorokkal való együttműködésre.
Mennyire terjedt el a magyar szolgáltatók között?
A magyar intézmények több mint 40 százaléka rendelkezik a fintech innovációkra vonatkozó stratégiával, és szinte minden szereplő tervezi a stratégia kidolgozását. A fintech fejlesztések beépítése a saját banki folyamatokba itthon sokkal jellemzőbb, mert az ügyfelek ragaszkodnak a megszokott bankjukhoz, vonzóbbnak látják azokat a szolgáltatásokat, amelyeket már ismernek. Mindenesetre a fintech hozzájárul, hogy általánosan csökkenjenek mind szolgáltatói, mind ügyféloldalon a költségek. A startup cégek egyelőre nemzetközi terepen is rapidnak és rugalmasnak, ám ugyanakkor instabilnak tűnnek, szemben a hagyományos bankokkal, amelyeket múltjuk és az ügyfelek bizalma biztosítékként támogat a piacon. Az viszont nem vitás, hogy erős pozíciójuk ellenére is szükségük van a fintech innovációk implementálására.
Mennyiben tud segíteni a privátbanki szektornak a Blochamps az új kihívások leküzdésében?
Marketinglózungnak hat, hogy a Blochamps speciális szakértelmével évek óta igyekszik a privátbanki szektor magas szintű szakmai szükségleteit mind kivitelezésben, mind minőségben kielégíteni, de nekünk komolyan meg kellett tanulnunk kicsiként nagynak lennünk, egyedi produktumokkal elkényeztetnünk a szektort. Most nyakig benne vagyunk a 2019 januárjában megjelenő, immár 15. Éves összefoglaló privátbanki tanulmányunk előkészületeiben, amely a nemzetközi és a hazai privátbanki piac, a szolgáltatók átfogó, objektív elemzésével több mint 200 oldalon nyújt majd ismét betekintést a piac viszonyaiba, trendjeibe. Jövőre rendezzük meg a X. Magyar Privátbankári Konferenciát, és ötödik alkalommal adjuk át a Private Banking Hungary Díjakat, az alkalomra jubileumi programmal készülünk. A jövő évi naptár a korábbiaknál jóval töltöttebb:
egyre nagyobb az igény a céges Stratégiai PB Workshopokra és a Privátbanki Vezetői Coaching szolgáltatásra is. Tucatnyi hazai privátbanki üzletág építésében és újrakoncepcionálásában segíthettünk az elmúlt bő évtizedben. Ismerünk minden buktatót és minden következményt, hisszük, hogy velünk dolgozva nemcsak tisztább a big picture, de költséghatékonyabb is az építkezés.
A teljes interjú a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.