Meglepetésként érte az elemzőket Katar december eleji bejelentése, amely szerint Doha ki kíván lépni az Olajexportáló Országok Szervezetéből, az OPEC-ből. A lépésnek nagyobb közvetlen hatása nem lesz az energiapiacra, hiszen a Perzsa-öböl menti ország alig több, mint 600 ezer hordónyi olajat termelt napi szinten 2017-ben, ez a mennyiség a szervezet tagjai által termelt kibocsátásnak körülbelül a 2 százaléka. Ennek ellenére érdemes elgondolkodni az okokon és a következményeken, hiszen Katar lépése számos szereplőt több szinten is érinthet, ha nem is közvetlenül az olajeladásokon keresztül.
A katari energiaügyi miniszter hivatalos indoklása szerint a kormány azért döntött az OPEC elhagyása mellett, mert az olajipar helyett inkább a földgázszektor fejlesztésére szeretne koncentrálni. A média nagyobbik része ezt a magyarázatot elfogadta, hiszen az érv logikusan hangzik – Katar rendelkezik ugyanis Oroszország és Irán után a világon a harmadik legnagyobb földgázkészlettel, és a cseppfolyósított földgáz piacának legnagyobb exportőre. Ám valószínűleg nem itt kell keresnünk a kilépés okát – az OPEC-tagság nem gátolja meg a tagokat abban, hogy más szektorokat fejlesszenek, és önmagában nem von el érdemben kormányzati forrásokat.
Kevesebb figyelmet kapott az a tény, hogy az energiaügyi miniszter arról is beszélt: Katar nemcsak a földgázszektort akarja fejleszteni, de a kőolajexportját is megnövelné.
OPEC-tagként ezt nem tudná úgy megtenni, ahogy szeretné, hiszen a szervezetnek az egyik fő funkciója a termelési kvóták meghatározása (és így az olajár kínálati oldalról való befolyásolása). A gyakorlatban az OPEC-en belüli döntések elsősorban a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező tagok, kiemelten Szaúd-Arábia érdekeinek felelnek meg, és nem a kisebbeknek – így nem meglepő, hogy az év végi találkozón az olajexportálók a termelési kvóták további csökkentéséről (és az olajár felfelé hajtásáról) döntöttek. Ez OPEC-tagként nem lett volna Katar érdeke, hiszen neki is vissza kellett volna fognia kibocsátását, a szervezeten kívül azonban a termelés fokozásával ki tudja használni a magasabb árakat. A szervezetben való részvétel „költségei” tehát egész egyszerűen magasabbak voltak Katar számára, mint a kilépésé.
Természetesen a kérdésnek fontos nemzetközi politikai dimenziója is van, még ha ezt a katari kormány hivatalosan igyekszik is tagadni. A kis arab államot két OPEC-tagállam, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek (valamint szövetségeseik) már másfél éve embargó alatt tartják, és megszakították vele a diplomáciai kapcsolatokat. Közvetlenül az olajipari folyamatok és az öböl menti válság nincsenek hatással egymásra, ám lehet közöttük összefüggés, Katar ugyanis, kimondva-kimondatlanul, Rijádnak akar ártani a lépéssel.
Az OPEC gyakorlatilag kartellként működik, amelynek célja, hogy tagjai a piaci részesedésüknél is nagyobb befolyással legyenek a nemzetközi energiaárakra, és meghatározó szereplői maradjanak a világgazdaságnak. A szervezet megsokszorozza Szaúd-Arábia és a nagyobb OPEC-tagok globális befolyását, annak ellenére, hogy az rendes piaci körülmények között folyamatosan csökkenne. Ennek következtében a szervezet a szaúdi külgazdasági és külpolitikai stratégia nagyon fontos eszköze.
Persze Katar kilépése nem rengeti meg az OPEC-et, de két szempontból mégis fájhat tőle a szaúdi vezetők feje.
Egyrészt azután, hogy a katari kormány nyíltan kijelentette: nem tartja nagyra az OPEC értékét, a többi tagállamban is elindulhat a matekozás, hogy megéri-e bennmaradni a szervezetben. Különösen fontos kérdés ez a Közel-Keleten, ahol eddig a szervezet felette állt a mindennapi politikai vitáknak – ezt bizonyítja, hogy Irán és Szaúd-Arábia is minden nézeteltérésük ellenére képes megállapodni az OPEC-en belül. Sokatmondó, hogy a katari döntés bejelentése után az iráni olajügyi miniszter is támogatólag kijelentette, hogy a szervezetnek súlyos problémái vannak. Ha mások is a kilépés mellett döntenek, az már jókora gondot okozhatna a szaúdi vezetésnek.
Másrészt az OPEC működésének sok kritikusa van, egyes olajvállalatokon túl maga Donald Trump amerikai elnök is bírálta a szervezetet a közelmúltban. Katar kilépése szimpátiát kelthet a világpolitikai és világgazdasági szereplők, valamint a sajtó és az akadémia egyes képviselői között. A jóindulat ugyan nem forintosítható, de a katari válság kirobbanása óta a katari–szaúdi vetélkedésben kifejezetten fontos volt eddig is, és ezután is az lesz, hogy melyik fél tudja elnyerni a külvilág szimpátiáját. A Hasogdzsi-üggyel viaskodó szaúdi vezetéssel szemben tehát Katar jobban jöhet ki az ügyből, mint hatalmas szomszédja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.