A 21. század második évtizede a gazdagok létszámbeli növekedésének és további gazdagodásának az időszaka volt: likvid vagyonuk összesített becsült értéke a múlt évben globálisan elérte a 63,5 ezermilliárd dollárt, a 2010. évi értékhez képest 50 százalékkal növekedett.
Az Arts Economics a UBS-szel együttműködve 2017-ben felmérte az amerikai gazdagok és ultragazdagok (egy-, illetve harmincmillió dollár likvid vagyonnal rendelkező természetes személyek) műgyűjtési gyakorlatát, és azt találta, hogy 35 százalékuk rendelkezik művészeti vagy régiséggyűjteménnyel. A művészeti gyűjtemények szegmentálására a vizsgálat nem terjedt ki, de az aukciók globális számainak a megoszlását ismerjük: a kortárs és a többnyire ezzel együtt kezelt háború utáni művészet forgalma 2010 után a tranzakciók legnagyobb szegmensévé vált, 2017-ben a teljes forgalomból 46 százalékban részesülve.
A kortárs műgyűjteménnyel rendelkező magánszemélyek kutatására specializálódott és ezen a téren a legnagyobb adatbázissal rendelkező elemzőcég, a Larry’s List vizsgálataiból tudjuk, hogy a kortárs gyűjtők földrajzi eloszlása mind globálisan, mind regionálisan meglehetősen nagy korrelációt sejtet a gazdagok geográfiai előfordulásával. Ha a kortárs művészeti piac regionális központjait vizsgáljuk, láthatjuk, hogy ezek nagyobbrészt fedésben vannak a kortárs gyűjtők előfordulásával (a ritka kivétel Hongkong), és a gazdagok által kedvelt városok is nagyjából 80 százalékban esnek egybe a kortárs art market centrumaival. A valószínű korrelációt támasztja alá az is, hogy a kortárs műgyűjtők életkori profilja is összhangban van a gazdagokéval (83 százalékuk több mint 45 éves), és a nemek szerinti megoszlásuk is majdnem pontosan egyezik (71, illetve 73 százalékuk férfi).
A kortárs műgyűjtést – a műgyűjtés egyéb ágaihoz hasonlóan – mindig is a luxusfogyasztás körébe sorolták; a fenti számok is ezt a kategorizálást támasztják alá. Ezért nem tűnik megalapozatlannak az a következtetés, hogy ahol a gazdagok száma és vagyona erőteljes növekedést mutat, a kortárs műpiac keresleti oldalán is számottevő a bővülési potenciál. A Larry’s List szerint ezt támasztják alá a feltörekvő ázsiai és latin-amerikai műpiacok 2000 utáni növekedési mintázatai is.
A magyarországi gazdagokról a legpontosabb ismeretekkel a privátbanki szektor rendelkezik, amely a nemzetközi definíciót használja, ami forintban durván 300 millió forintos likvid vagyont jelent magánszemélyenként. Karagich István, a privátbanki üzletviteli tanácsadást lebonyolító Blochamps Capital ügyvezető tulajdonosa 11 ezerre teszi a számukat (a szektor ügyfélállománya ennek majdnem a duplája, mivel van pénzintézet, ahol csak 30 millió forint a belépőszint – a számlák száma pedig ennek is két-, két és félszerese).
A privátbanki összesített vagyon Magyarországon 2016-ban 11 százalékkal, 2017-ben pedig 7 százalékkal nőtt, elérve a 4400 milliárdot. A Knight Frank, a világ egyik vezető ingatlanpiaci vállalkozása – amely tán nem véletlenül tavaly szeptemberben nyitotta meg irodáját Budapesten – hosszú évek óta készít kimutatást és előretekintő becsléseket a magyar gazdagokról is. Az ő előrejelzésük szerint 2016 és 2026 közt 20 százalékkal növekszik a gazdagok száma. Karagich István úgy véli,
2018–2020 között évi 10-12 százalékkal nőhet a leggazdagabbak összesített vagyona, ő 2025-re 15 ezerre prognosztizálja a magyar gazdagok számát.
Az előre jelzett vagyon- és létszámnövekedést táplálják a továbbra is érkező uniós források, a csökkenő vagyonkiáramlás, a jó makroadatok és a legvagyonosabbak növekvő várható életkora.
A gazdagok fogyasztási szokásaira jelentős hatással van a vagyon megszerzésének módja és ideje. Karagich István szerint ha egy 5–15 éves ciklust tekintünk a vagyonosodás jellemző intervallumának, akkor az fogyasztási szempontból három, szinte azonos hosszúságú szakaszra osztható. Az első periódusban az azonnali exkluzív fogyasztói igényeiket elégítik ki, jellemzően rejtőzködve, a második fázist a beruházási és befektetési fókusz uralja, a harmadikban válik ez a kör transzparens fogyasztóvá.
Az utóbbiakat leszámítva a gazdagokat ebben a harmadik fázisban a fogyasztás és a szolgáltatások igénybevételének mélyebb és szélesebb spektruma jellemzi, s ez az igényesség meghatározza a műtárgyak iránti gyűjtői és a művészet iránti befektetői viszonyukat is.
A gazdagok befektetői mentalitása nagyrészt megegyezik a kisbefektetőkével, és jellemzően a privátbankárok iránymutatására támaszkodnak. A kortárs művészetbe való befektetéssel az eszközportfóliójukat diverzifikálják, a pénzpiacok és az ingatlanok volatilitása elől menekülve.
Amint láttuk, a gazdagok növekvő száma a kortárs műgyűjtők számának szignifikáns növekedésével jár – de a befektetési és esztétikai célú műtárgyvásárlásokkal összefüggésben is kijelenthetjük ugyanezt. Mivel a privátbankári üzletág szakértő szereplői a magyar gazdagok számának rövid időn belüli jelentős bővülését prognosztizálják, törvényszerűen be kell következnie egy műpiaci boomnak. Erre a piac valamennyi szereplőjének érdemes felkészülnie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.