A digitális átalakulás egyetlen útja, ha az IT is egy, a piacon elérhető szolgáltatássá válik, amelynek alkalmazása nem igényel sem előképzettséget, sem beruházást – vallják egyöntetűen az informatikai eszközöket és megoldásokat szállító cégek. A technológiai háttér adott, de valóban csak technológiai kérdésről beszélünk?
Ha ez lenne az egyetlen döntési pont, akkor már rég eldőlt volna az évtizedes kérdés, és alig „poroszkálnának a földön” a társaságok, mindenki a felhőbe költözött volna. Ha a statisztikákat nézzük, akkor ez az állítás igaz is lehetne: a társaságok 86 százalékának IT-költségvetésében szerepel felhőszolgáltatás, általánosan a teljes IT-költés ötödét fordítják a cégek erre. Itt már érdemes megnézni a méretet is.
Minél nagyobb egy vállalkozás, annál inkább próbálja magánál tartani az IT-t, és ahogy csökken az alkalmazottak száma, úgy nő a hajlandóság a kiszervezésre. A hazai kkv-méret az a tartomány, ahol a kutatások szerint a legfogékonyabbak a vállalkozások arra, hogy az IT-ről egy szolgáltató gondoskodjon.
A kutatások arra is pontos választ adnak, hogy milyen funkciókat szeretnek külső szolgáltatónál látni a felhasználók. Ha az adattartalmat nézzük, akkor első helyen a kapcsolattartás és a kommunikációs szolgáltatások állnak (levelezés, sales-marketing), és még dobogós helyen vannak a szellemi tulajdonnal kapcsolatos és ügyféladatok, utóbbi a legjobban keresett adattípus a kiberbűnözők körében.
Alapjában véve tehát a felhasználók megbíznak a felhőszolgáltatásban. Mégsem terjed olyan átütő módon, mint elvárható lenne. A megkérdezett vállalkozások túlnyomó többsége ennek a technológiának csak az előnyeiről számol be. Elsősorban a flexibilitást, a rendelkezésre állást és a költségcsökkentést nevezik meg. Csak elhanyagolható részben ejtenek szót a biztonsági kérdésekről, a törvényi megfelelés problémaként pedig csak a megkérdezettek 9 százalékánál kerül elő.
Mégis, ha azt a kérdést tesszük fel a vállalatvezetőknek, hogy miért nem állnak ki a felhőszolgáltatás mellett, akkor az esetek 90 százalékában a biztonságot nevezik meg az egyetlen gátló tényezőnek. Ez egy olyan érdekes ellentmondás, amit ha megértünk, akkor talán átvághatjuk a gordiuszi csomót.
A felsorolt, biztonságot érintő aggályok között alig található olyan, amelyet közvetlenül a felhőszolgáltatóknak címezhetnénk. A legtöbb szorongás a vállalaton belüli szervezési, szabályozási és üzemeltetési aggodalmakból ered. Kivéve az adatszivárgást, ami valós probléma. A legnagyobb felhőszolgáltatásoknál szinte kivétel nélkül volt ilyen probléma. Ugyanakkor az is kijelenthető, hogy egy társaságtól csak akkor nem visznek el adatot, ha nem akarnak. Itt a motiváció a kulcskérdés. A támadások 77 százaléka anyagi haszonszerzés által vezérelt.
Könnyen belátható, hogy az éri meg a kiberbűnözőknek, ahol egységnyi befektetett költséggel a legnagyobb hasznot lehet realizálni. Ez pedig a nagy szolgáltatók esetében igaz. Egy hazai kkv könyvelése is érték, de az Uber 57 millió felhasználójának adatai többet érnek a feketeipacon.
Így a felhő és saját gépeken lévő adattárolási megoldások biztonságának kérdése viszonylagos. Annak ellenére, hogy a sajtóba rendre kerülnek be adatlopással kapcsolatos incidensek, és a szolgáltatásokat használó cégek harmadát már érte kibertámadás, arra a kérdésre, hogy melyik platform a biztonságos, a felhő vagy a fizikai tárolás, a válaszadók ugyanolyan arányban mondják, hogy az egyik vagy a másik.
A válaszokat már régóta nem a tények vagy a szakmaiság formálja. A felhasználók az élet más területein is érzelmi döntést hoznak. Talán ez a legészszerűbb válasz arra, hogy a felhő elterjedése miért olyan lassú Európában. Minden körülmény adott: a vállalkozások mérete az ideális belépési ponton mozog, a törvényi szabályozók kellően védik a felhőbe költözőket, és a gazdasági megfontolások is ebbe az irányba mutatnak. A technológia kiforrott.
Áttörést csak az hozhat, ha a felhasználók biztonságérzetét növeljük. „Nem kell félni, nem harap a kutya.” Ez a mondat még senkit nem nyugtatott meg. Áttörés csak akkor lesz, hogy a felhasználók látják a valós kockázatokat.
Arról már régóta nincs vita, hogy ezek a szolgáltatók sokkal biztonságosabban tárolják az adatainkat, mint amit a legtöbb társaság a saját IT-szervezetétől elvárhat. Ugyanakkor olyan kérdések megválaszolására a technológiaszállítók ritkán vállalkoznak, hogy hol tárolják az adatot, határon belül vagy
az EU-n kívül. Lehet-e ezt befolyásolni felhasználóként? Hosszú távon mi történik az adataimmal, ha a szolgáltató csődbe megy, hogyan kapom vissza az adataimat?
Hogyan demonstrálja a szolgáltató, hogy más felhasználó nem láthatja az adataimat? A szolgáltatót auditálhatja a hatóság? Nyomozati esemény során ki tudom szolgálni a nyomozó hatóságot? Ha a bűnüldöző hatóság kikéri az adataimat, a szolgáltatónak kötelessége értesíteni engem? Mi van, ha még az informálást is tiltják az adott ország hatóságai?
Mindegyik kérdés jogosan hangozhat el, mert a hírekben mindegyikre volt precedens. (Facebook kontra amerikai elnökválasztás.) Számos olyan kérdés van, amelynek az előzetes megválaszolásával nő a felhasználók biztonságérzete, és ezzel együtt csökken a kockázati kitettsége. A felhőbe költözés minden aspektusát vizsgálva kell stratégiát alkotni gazdasági, technológiai, üzemeltetési és kockázati kérdéseinek tekintetében. Mert nem az a kérdés, hogy ez a technológia a jövő-e, hanem hogy miként alakul ki a biztonságérzet az új technológiával kapcsolatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.