Abraham Lincoln, az Amerikai Egyesült Államok elnöke 1865-ben e szavakkal bízta meg Oakes Ames massachusettsi szenátort, nagyvállalkozót, hogy vegye át a stratégiai fontosságú Pacific Union transzkontinentális vasúthálózat-fejlesztési projekt irányítását: „A vonalat meg kell építeni […], és akkor generációd nagy embereként fognak rád emlékezni.” Történt ez azt követően, hogy két év alatt mindössze 12 mérföldnyi sínt sikerült lefektetni a csaknem ezer mérföldes első szakaszon. A történelmi léptékű vállalkozást végül sikerre vezető és ezáltal csakugyan nagy emberré nemesülő Ames példája is mutatja:
a vasútfejlesztésben, még ha általános is az elvi egyetértés a szükségességével kapcsolatban, bizony nagy próbatételek adódhatnak a gyakorlati megvalósítás buktatói miatt, ám ezek – koncepciózus gondolkodással, kitartással, akarattal – legyőzhetők.
Az Európai Unió, felismerve a közúti közlekedés „túlterjeszkedésében” rejlő kockázatokat, a 2000-es évek elején ocsúdott fel, és állította újra fejlesztéspolitikai gyújtópontjába a vasutat. A közösségi gondolkodás fókuszába az interoperabilitás került, azzal a nem titkolt céllal, hogy megvalósuljon az egyes országok vasúti rendszereinek kölcsönös átjárhatósága, az akadálytalan, gyors és biztonságos vasúti közlekedés feltételeinek megteremtése. Az unió az első pillanattól fogva kiemelten támogatja azoknak a vasúti infrastruktúra-fejlesztéseknek a megvalósítását, amelyek a versenyképesség növelését, az elérhetőség javítását, a vasúti közlekedés részarányának megtartását, esetleg növelését szolgálják.
Az elmúlt másfél évtizedben Magyarországon is jelentős fejlesztések valósultak meg a vasúti infrastruktúrában. A továbbra is meglévő kisebb-nagyobb gondokból fakadó általános negatív megítéléssel szemben igenis sokat javult a hazai vasúti közlekedés színvonala. A 2007–2013-as uniós fejlesztési ciklusban a Közop (Közlekedési operatív program), a jelenlegi, 2014–2020-as ciklusban pedig az IKOP (Integrált közlekedésfejlesztési operatív program) és a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) keretében hívott, illetve hív le több ezermilliárd forint uniós forrást hazánk. Mindez pedig nem csak a belföldi mobilitás szempontjából fontos: a jó vasúti infrastruktúra – kihasználva hazánk központi elhelyezkedését – jelentősen növeli a nemzetközi forgalmat, élénkíti a gazdaságot, ösztönzi a befektetőket; gondoljunk csak az elmúlt évek autóipari beruházásaira! A fejlesztések talaján az elmúlt néhány évben szárba szökkent egy a mai – technikai-műszaki, menedzsment-, szemléletmódbeli – elvárásoknak mindenben megfelelő kivitelezői ökoszisztéma.
Különösen azok a vállalatok tudtak bekapcsolódni a fejlesztésekbe, amelyek, a hosszú évtizedekre visszanyúló tradíciójukat újraélesztve, képesek voltak mobilizálni belső erőforrásaikat, kiaknázni szellemi, innovációs potenciáljukat. Örömhír, hogy – a nagy nemzetközi szereplők mellett – ezek a cégek magyar tulajdonosi háttérrel, magyar alkalmazotti gárdával, jelentős részben magyar technológiával felvértezve kapcsolódtak be a hazai vasútfejlesztés legújabb kori reneszánszába.
Azonban bőven van még teendő.
Az egyébként örömteli fellendülés szabályosan kiszárította a munkaerőpiac érintett szegmensét. Természetesen a gyakorlatban történő kinevelésen keresztül a cégek is megteszik a magukét, ám elkerülhetetlen a szakirányú intézményi képzés ki- (pontosabban újra-) építése. Elég, ha a vasút-villamosítás részszegmensét hozzuk fel példaként: a fejlesztések súlypontjában lévő területen ma gyakorlatilag szinte lehetetlen megfelelő számú, megfelelő gyakorlattal és szakmai tudással rendelkező szakmérnököt, szerelőt, vasútijármű-vezetőt találni. A szakképzés és a gyakorlati oktatás reformja nem odázható tovább, ha szeretnénk, hogy a magyar szakembergárda a jövőben is megállja a helyét nemzetközi összevetésben is.
Fontos lenne a pályázati kiírási feltételeket is újragondolni. Ma a pályázati kiírások értékelési rendszere egydimenziós, jellemzően csak az ajánlati árra koncentrál,
miközben nem kellő súllyal veszi figyelembe a 21. század társadalmi-gazdasági viszonyai között felértékelődő holisztikus szempontokat: az externális környezeti terheket, az innovációs értéktartalmat, az előremutató technikai megoldásokat, de idetartoznak az olyan praktikus tényezők is, mint például a hosszú távú garanciák. A minőségi feltételek megjelenítése elengedhetetlen az innováció ösztönzéséhez, ami végső soron a hazai cégek versenyképességét javítaná. Ezen a téren minőségi fordulatra van szükség.
Hangsúlyozni kell a fenntartás és üzemeltetés kérdéskörét; az indokolt és a használattal arányos karbantartás nélkül rohamosan romlik az infrastruktúra állapota, ezáltal a szolgáltatás színvonala, ami oda vezet, hogy kevesebb utas igényli a szolgáltatást, és kevesebb árut szállítanak vasúton, csökken a bevétel, nő a veszteség, kihasználatlan kapacitások keletkeznek, és ebből az ördögi körből nehéz kitörni. A fenntartáshoz és az üzemeltetéshez tehát ugyanúgy biztosítani kell a forrást, mint a fejlesztéshez, hisz ez is fontos stratégiai kérdés.
A vasúti infrastruktúra sűrűsége, minősége, technológiai színvonala – Lincoln korához hasonlóan – ma is fontos gazdaság-, társadalom-, sőt nemzetstratégiai kérdés. Az az ország, amelyik ezt nem kellő hangsúllyal kezeli, a leszakadást kockáztatja. Különösen, hogy a nemzetközi verseny óriási. A vonalat a kor kihívásainak megfelelő műszaki színvonalon kell megépíteni!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.