A Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia keretében a kormányzat meghatározta a turizmus ágazatra vonatkozó jövőképét. Ennek eredményeképpen az ágazat hozzájárulása a GDP-hez 2030-ig számottevően emelkedik, a 2016-os 27,6 millió vendégéjszaka 50 millióra nő, ennek fele a külföldi vendégekhez köthető majd. Az ágazatot az utóbbi időszakban a dinamikus növekedés jellemezte: a vendégek száma 2014 óta évente átlagosan 6,6 százalékkal, míg az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 5,9 százalékkal bővült. A fentiek alapján azonban egyesek a túlzott turizmus (overturism) veszélyeire hívják fel a figyelmet. A kormányzati célok ambiciózusak, így érdemes megvizsgálni, milyen fejlődési potenciált rejt a hazai turizmus ágazat, azon belül is kiemelten a szálláshely-szolgáltatás közvetlen régiós versenytársunkhoz, Csehországhoz viszonyítva.
A magyar szálláshelyeken 2018-ban 13,1 millió vendég fordult meg, míg a cseh szálláshelyeken 21,3 millió, vagyis ez önmagában 62,8 százalékos növekedési potenciált rejt. A két országot összehasonlítva Magyarországon több a belföldi vendég (54,4 százalék) a szálláshelyeken, míg Csehországban a hazai turisták az összes vendég felét tették ki. Ezt az arányt Magyarországra vetítve (és a hazai turisták számát adottnak véve) 8,9 százalékos növekedési potenciál van az ágazatban, ha csak a csehországihoz hasonló arányban érkeznének hazánkba külföldi vendégek.
Csehországban a turisták 2018-ban 55,6 millió vendégéjszakát töltöttek el, míg Magyarországon csupán 32,7 milliót. Ez egy vendégre vetítve 2,61, illetve 2,50 vendégéjszaka. A cseh adatokat alapul véve a hazai turizmusban 4,3 százalékos fejlődési potenciál van, ha csak azt vesszük figyelembe, hogy a turisták itt-tartózkodásuk során ugyanannyi vendégéjszakát töltenek el, mint Csehországban.
Az ágazat egyik további jellemzője a szezonalitás, vagyis az, hogy a turizmus csúcsa a nyári hónapokra esik. Magyarországon a vendégéjszakák 40,3 százalékát a június–augusztus közötti időszakban töltötték el a szálláshelyeken 2018-ban, ugyanez az arány Csehországban 36,9 százalék volt. Vagyis a nyári hónapok forgalmát adottnak véve a turizmus szezonalitásának a csökkentésével a vendégéjszakák száma akár 9,2 százalékkal is növelhető.
A szálláshelyek fontos jellemzője még a kapacitáskihasználtság. A 2018-as adatok szerint Magyarországon a szobakapacitás-kihasználtság 56,1 százalék volt, míg Csehországban 50,5 százalék, vagyis ebből a szempontból kedvezőbb helyzetben vagyunk, mint közvetlen versenytársunk. Ezzel szemben ha a férőhelykapacitás-kihasználtságot nézzük, az a cseh szálláshely-szolgáltatás ágazatban 52,3 százalék, a hazaiban pedig 41,3 százalék volt a tavalyi évben. Vagyis a cseh kapacitáskihasználtság elérésével közvetlenül 26,8 százalékos növekedés érhető el, adott infrastruktúrát feltételezve.
Fontos szempont ezen túlmenően a főváros-vidék megoszlása a turizmuson belül. Erre vonatkozóan azonban csak 2017-es adatok érhetők el az Eurostat adatbázisában. A főváros-vidék szempontból kedvező helyzetben vagyunk: Magyarországon a turisták 34,5 százaléka szállt meg Budapesten, míg Csehországban a turisták 38,3 százaléka kereste fel Prágát. Vagyis hazánkban a vidéki szálláshelyeknek nagyobb a szerepük a turizmuson belül, mint közvetlen versenytársunk esetében. A fővárosok összehasonlításánál maradva, 2017-ben Budapesten 4,3 millió vendég szállt meg, míg Prágában csaknem 7,7 millió. Lakosságszámra vetítve a magyar fővárosban minden lakosra 2,45 vendég, míg Prágában 5,98 vendég jutott. Vagyis ebből a szempontból is nagy a potenciál az ágazatban. A férőhelykapacitás-kihasználtság is erről tanúskodik: Budapesten 56, míg Prágában 67 százalék volt 2017-ben. Tehát Budapestet Prágához viszonyítva egyelőre nem jellemzi a túlzott turizmus, ellenben több fejlesztésnek is létjogosultsága van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.