Először általánosságban az önvezetésről. Beszélhetnénk a Waymóról (=Google), de minek, hiszen tíz éve nem jutnak előrébb. Elég tisztességes totyogás ugyan, amit csinálnak, hisz önvezető autóik ott keringenek a nagyobb floridai városokban, de a felhasznált alaptechnológiával a Waymo körbezárta önmagát, elterjedni nem fog. Említhetnénk a General Motors-féle Super Cruise-t, de minek, hisz az geofencing zsákutca. Nézzük meg részletesen a zsákutcákat.
Waymo = Google = Lidar = zsákutca. Argo.ai = Lidar = Ford = zsákutca. Nem azért, mert Elon Musk azt mondta (egyébként is Amnon Shashua, a MobilEye alapítója mondta), hanem azért, mert a Lidar szerepe egy háromdimenziós térkép felépítése az autót körülvevő világról, de ehhez nem kell Lidar, elég egy húszfilléres kamera.
Ismerünk-e egyszemű, mégis térben látó lényeket? A kalózokon kívül.
A madarak térlátás szempontjából „egyszeműeknek” tekinthetők, mivel a két szemük a fejük két ellentétes oldalán van, s így a két szem által az agyukba közvetített kép nincs fedésben egymással, tehát nem adja ki azt a térlátást, amit az emlősök egy irányba néző két szeme. De ettől még a madaraknak van térlátásuk. Hogyan csinálják?
Aki próbált már szemkontaktust létesíteni tyúkkal vagy galambbal, tudja, elég nehéz feladat. Gyakorlatilag folyamatosan kapkodja a fejét. Két vagy több szögből készít felvételt, amelyből az agya ugyanúgy tökéletes 3D-s világot rak össze, mint amilyet az emlősök az egy irányba néző két szemükkel. Repülés közben nem rángatják a fejüket, erre csak álló helyzetben van szükségük. Menet közben folyamatosan kapják új és új nézőpontból a felvételeket. Térben látnak, no.
Tehát mozgó képből ugyanúgy fel lehet építeni a 3D-s valóságot, mint lézeres letapogatással – csak épp a mozgó kép tízezerszer olcsóbb, és egymilliószor részletgazdagabb.
Ez van hát a Lidarral.
Geofencing = geo + fence. Egy jól körülhatárolt területre elkészített centiméterpontos, hiperrészletes GPS-térkép. Nem azért zsákutca, mert képtelenség az egész bolygót centiméteres pontossággal feltérképezni. Fel lehet. Ám ezek a térképek nem tudják szoros tempóban követni a valóság változásait.
Van persze például a Waze, ahol azonnal bárki bejelent bármilyen változást, ám ha ezzel önvezető autók felett veszi át a „közösség” az irányítást, rögtön nem tűnik jó ötletnek, hogy sima „állampolgárok” bejelentései nyomán azonnal frissüljön a térkép. Hiteles forrás kell, viszont ez annyi késleltetést visz a rendszerbe, hogy ezzel meg is öli. Vagy: egymilliárd új munkahelyet teremt Indiában. :)
A két „meghatározó” önvezetési módszerről ennyi. Mi maradt?
Hátravan még a húszfilléres kamerára alapozott megközelítés, ilyen a MobilEye (= Intel = Audi + BMW + sokan mások), a Comma.ai, a Tesla és még sokan mások. Ezek közös jellemzője, hogy a kamera által produkált pixelekből állítják elő a világ háromdimenziós modelljét, és ezt etetik meg egy (vagy több) neuronhálózati modellel, ebből tanul meg vezetni a gép.
A számítógépes látással megvalósított önvezetés tagadhatatlan előnye, hogy nemcsak méregdrága Lidar nem kell hozzá, de térkép sem, sőt GPS sem! Ennek köszönhető, hogy (bocs, de megint csak a Teslák, én kérek elnézést) ugyanúgy képesek erdei utakon vezetni, mint máshol. Nem probléma az útépítés sem, mert aki lát, az látja a tereléseket is, és meg is birkózik velük.
A fenti kamerás versenytársak közül (én kérek elnézést, ismét) egyedül a Tesla halad, a többiek évek óta nem jutottak előrébb egy lépéssel sem. Ez nem fanboyság kérdése, hanem tény. Az ok pedig az, hogy csak a Teslának van korlátlan mennyiségű tanítóadata a neuronhálózataihoz: több milliárd mérföldnyi!
Nemrég jelent meg a Tesla autók szoftverének v10 változata, és terjednek a neten a parkolókban sofőr nélkül, üresen, önállóan közlekedő Teslák. A funkció neve Smart Summon, amivel „megidézhető” az autó: önállóan odamegy a tulajdonosához a parkolóból (Kivéve a Vén Európában, ahol betiltották.)
És ez olyan nagy cucc? Ez lenne az előrelépés? A szánalmas vánszorgás, szinte egy helyben topogás egy parkolóban? Igen, ez az. Lássuk, hogy miért!
A legeslegegyszerűbb önvezetési probléma az autópályán történő vezetés. Jaj, de hát ott olyan gyors a forgalom! Az embernek gyors, a számítógépnek mindegy, hogy 130-cal vagy 10-zel megy az autó, hisz a reakcióideje nem emberi, hanem gépi: pár milliszekundum.
Mivel a sebesség a gépnek nem probléma, már könnyen belátható, miért az autópálya a legkönnyebb terep az önvezetés megvalósítására: nincs szembejövő forgalom, minden autó közel azonos sebességgel megy, nincs keresztirányú forgalom, nincs biciklis, lovas kocsi, nincs kereszteződés, többnyire nincsenek akadályok az úton, nem lép le a járdáról gyalogos, nem pattog be az úttestre egy labda, nincs körforgalom, nincsenek közlekedési lámpák, nincs keresztben vasúti sín. Nem is tudom, soroljam-e még, amitől az autópálya egy álomterep a többi úttípushoz képest. Arra tervezték, hogy zavarmentes közlekedést tegyen lehetővé A-ból B-be. Zavarmentes is. Többnyire.
Ezért van az, hogy „aki tud, az tud”, bárkinek van „önvezető” rendszere, az mind autópályára tervezte. Értsd: ha bármi zavaró tényező merül fel, azonnal eldobják a gyeplőt.
A következő nehézségi fokozat a közút, bár ez még mindig padkával van elválasztva, tehát némileg védett közlekedési terület. Itt még mindig az autó az úr: a gyalogos türelmesen áll a zebránál, hogy leléphessen, pöttyös labda millió kilométerenként egyszer gurul be, de azért az út közepén ott a csücsülő macska, szóval nem álomterep, de nem is vadnyugat.
Az igazi vadnyugat és önvezetési rémálom a bevásárlóközpontok parkolója: összevissza sétafikáló, figyelmetlen emberek, elszabadult bevásárlókocsik, kilóg a lambéria a csomagtartóból, rollerező kisgyerek, togyogó csecsemő, póráz nélküli kutyák, fekvőrendőr, padkának látszó úttest, úttestnek látszó padka, parkolónak látszó, szintbe épített szökőkút, és még sorolhatnánk. Ha valaki ezt megugorja, az a közúti közlekedést is meg tudja csinálni, mivel az könnyebb.
A Tesla 2019 októberében kiadott Smart Summonja képes erre. Mi jön most? Vajon tényleg „feature complete” (teljes) lesz a Tesla önvezetése 2019 végére, ahogy Elon Musk ígéri?
Igen, az lesz, mert már ma is az. A közutakon történő vezetéshez hiányzó elemek (közlekedési lámpa felismerése, stopvonal, táblák leolvasása) demója már idén tavasszal elkészült, és a kód már most benne van az összes Teslában. Jelenleg úgynevezett „shadow” módban fut: menet közben figyel. Tanul. Attól, aki vezeti az autót.
Végezetül soroljuk be a Smart Summont a szakértők által felállított öt hivatalos önvezetési kategória valamelyikébe:
Nos, melyik kategória lesz az? A kérdés trükkös. Egyik sem, mivel a kategóriákat olyan szakértők készítették, akik úgy gondolkodtak, hogy a sofőr szerepe megkérdőjelezhetetlen, és évek alatt, fokozatosan adja át az irányítást az autónak. Tévedtek.
A Tesla olyan megoldást dobott most piacra, amelynél a sofőr nincs is bent az autóban. Csinál valamit egyáltalán a sofőr? Igen, egyelőre csinál: lenyomva tart egyetlenegy gombot, a Come to me feliratút a mobiltelefonos appban. Ezzel „vezet”. Most akkor ez Level mennyi?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.