A HR-szolgáltatások piacán óriási átalakulás zajlik, egyik jellemzője a kínált szolgáltatások komplexebbé válása. E folyamatokat részben az utóbbi években felerősödő munkaerőhiány erősíti, azonban a háttérben több meghatározó erő is meghúzódik: a digitalizáció és a telekommunikációs technológiák fejlődése.
Néhány évvel ezelőtt, amikor a munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cégek irodái előtt sorban álltak az emberek, a szolgáltató cégek számára az volt a kihívás, hogy kiszűrjék az alkalmas jelölteket, és bizonyos határidőn belül megfelelő helyen helyezzék el őket. A megrendelők számára ez maga volt a Kánaán: kényelmesen, kedvük szerint válogathattak, kit vesznek fel a megüresedett posztokra. Ebben a helyzetben a HR-szolgáltatóknak egyszerű beszállítói szerep jutott, a toborzás és a kölcsönzés alapvető eszközein túl más szolgáltatásokat nem igényeltek tőlük.
A helyzet rövid idő alatt gyökeresen megváltozott. Szerepet játszott ebben a gazdaság folyamatos bővülése: a meglévő cégek növelték kapacitásaikat, az újonnan betelepülő gyártók pedig közvetlen vagy közvetett módon munkahelyek további tízezreit teremtették meg. Tovább nőtt a mobilitási készség, és egyre több hazai munkavállaló – élve az egységes európai munkaerőpiac által kínált lehetőségekkel – külföldön helyezkedett el, ami tovább csökkentette a munkaerő-kínálatot. Megugrott a fluktuáció: egy év elején publikált kutatás szerint a hazai foglalkoztatók többsége 10 százalék feletti fluktuációs aránnyal kénytelen szembesülni. A munkavállalóknak ugyanis a korábbiaknál sokkal több lehetőségük adódik, és az ezekről szóló információk minden eddiginél könnyebben el is jutnak hozzájuk.
Ebben a helyzetben a szimpla toborzási tevékenység magasabb fokozatra állítása önmagában csupán tüneti kezelés, amely ideig-óráig képes enyhíteni a problémákat, de megoldani nem. Ezért a munkáltatói oldal elkezdett egyre több kapcsolódó feladatot is átadni a HR-szolgáltatóknak, a mind komplexebb szolgáltatások ma már kiterjedhetnek a képzési, teljesítményértékelési, kiválasztási és beléptetési rendszerek működtetésére is, valamint az ezekhez kapcsolódó szervezési és adminisztrációs feladatok ellátására. Egyre több a példa az outsourcingra is, amelynek során egyes nem stratégiai tevékenységeket teljes egészében átadnak a szolgáltatónak, aki így már nemcsak a HR-funkciókért, hanem a feladatok hatékony és minőségi megvalósításáért is felel. A vevő-szállító kapcsolatot egyre inkább egyfajta stratégiai partneri viszony váltja fel.
Mindez persze a HR-szolgáltatóknak nagyon komoly kihívásokat támaszt. Úgy kell beruházniuk és ezzel párhuzamosan a szervezetüket is fejleszteniük, hogy sok esetben nem lehetnek benne biztosak, vajon az adott szolgáltatást valóban igényli-e a piac, nem lesz-e zsákutca egy-egy fejlesztésük. Az esélyeket persze számos eszközzel lehet javítani. Jelen sorok írásakor éppen egy londoni outsourcing expón tartózkodom, amelyen a hazánkban befektető vagy befektetni kívánó nagyvállalatok döntéshozói is részt vesznek. Tény ugyanis, hogy a hazai top 200 cég közül több mint 150 külföldi, a rájuk vonatkozó stratégiai döntések tehát külföldön fognak megszületni, amelyeket itthonról, a hazai kapcsolatokon keresztül nagyon nehéz befolyásolni.
Bármilyen kockázatos legyen is, úgy gondolom, a digitalizációs megoldások területén mindenképpen szükség van a profil bővítésére. Ma már a vállalatok, szervezetek toborzási és munkaügyi folyamatai csaknem teljes mértékben (90-95 százalékban) digitalizálhatók, ennek ellenére vannak olyan cégek, amelyeknél ez az arány a 10 százalékot sem éri el. Sok esetben vezetői ellenérzések is akadályozzák a fejlesztéseket a személyes kapcsolat háttérbe szorulásának veszélyére hivatkozva, ugyanakkor látni kell, hogy a folyamatok felgyorsítása, a dokumentáció elektronizálása éppen azt segíti elő, hogy a vezetőknek valójában több idejük maradjon a személyes kapcsolatok fejlesztésére és a döntések megalapozott meghozatalára.
Két rövid példa a lehetőségek érzékeltetésére. A beléptetés ma jellemzően több napig tart, a gyakran redundáns adatfelvételi folyamatok jórészt manuálisan zajlanak, magával a munkaszerződéssel kapcsolatos adminisztráció is igen időigényes. Ha ezt a folyamatot csak egyetlen nappal meg lehet rövidíteni, egy nagyobb vállalat, amely a fluktuáció miatt akár ezernél is több ilyen ügyet kezel évente, éves szinten legalább öt munkavállaló teljes bérköltségét képes megspórolni. Ha pedig ugyanez a vállalat a HR-folyamatainak átfogóbb technológiai és adminisztrációs fejlesztésébe kezd, a tapasztalatok szerint akár további évi 60-70 millió forintot is képes megtakarítani.
A digitalizáció azonban nem áll meg a dokumentációkezelés hatékonyságának növelésében: online képzési platformok kialakítása, kapacitásmenedzsment, létszámtervezés és jelenlétfigyelés, komplex teljesítményértékelő rendszerek kialakítása, mind erre az alapra épülhet fel. Jó hír, hogy a technológia teljes köre adva van: a feladat immár a folyamatok kialakítására és a rendszerek háttérben történő integrálására korlátozódik.
A digitalizáció sem mindenható azonban, korlátai is vannak. Nem helyettesíti például a kiépített fizikai irodahálózatot. Az országos szintű személyes jelenlét, a helyi motivációs tényezők ismerete hosszú távon is olyan versenyelőny marad egy-egy HR-szolgáltatónak, amelynek bizalomépítő és -fenntartó szerepét semmilyen szofisztikált elektronikus fejlesztés nem lesz képes átvenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.