Ki ne hallott volna arról az autómosóról, amely koronavírus elleni autófertőtlenítéssel került be a hírekbe, vagy arról a hatástalan kézfertőtlenítőről, amely közintézményekbe, óvodákba és háziorvosokhoz is került? Mit tehetünk a jelenlegi helyzetben, ha a beszerzett termék nem rendelkezik a hirdetésben vagy a leírásban közölt tulajdonságokkal? Ki és milyen felelősséggel tartozik a hibáért ez esetben?
Az eladó, gyártó vagy forgalmazó akkor teljesít hibásan, ha a termék vagy szolgáltatás a teljesítés időpontjában – a szavatossági időn belül – nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.
Egyszerűbben: az eladás pillanatában nem teljesíti a címkéjén vagy a hirdetésben vállaltakat. Hibás a teljesítés, ha például a kézfertőtlenítő a címkéje szerint baktérium- és vírusölő hatású, a megvásárlás pillanatában viszont hatástalan ezek ellen. Nem számít hibás teljesítésnek, ha a vásárlónak a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett, így a szavatossági idő lejárta után már nem várható el, hogy az áru minden tulajdonságát megfelelően teljesítse.
Ha hibás teljesítés történt, a jogosult, azaz a vásárló többféle kellékszavatossági igénnyel is élhet. Kérhet javítást vagy cserét, ha pedig ezek nem lehetségesek, akkor árleszállítást, és el is állhat a szerződéstől. Ez utóbbi a leggyakoribb eset: a vásárló visszaviszi az árut, az eladó pedig visszaadja a termék árát, ezáltal helyreállítják a szerződéskötés előtti helyzetet.
A gyártóknak is van termékszavatossági kötelezettségük: a fogyasztó nemcsak a termék végső eladójától – például a bolttól –, hanem a gyártótól is kérheti a hibás termék javítását vagy cseréjét. A gyártó viszont mentesül a kötelezettség alól, ha bizonyítani tudja, hogy a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta és forgalmazta, és a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta. Ugyanez a helyzet akkor is, ha a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető. Ha a példánkban szereplő vírusölő hatású fertőtlenítő a járvány előtt került forgalomba, és később kiderül róla, hogy nem öli meg az addig ismeretlen, ellenállóbb vírust, a többi korábban ismert vírust és baktériumot viszont igen, akkor szóba jöhet a mentesülés.
A vásárló kártérítési igénnyel is felléphet: a hibás teljesítésből eredő vásárlói kárt a forgalmazónak meg kell térítenie.
Ez lehet a szolgáltatásban vagy termékben felmerülő kár, amely a használhatóságot vagy az esztétikai megjelenést érinti, de lehet úgynevezett következménykár is, például ha a szájmaszk koronavírus elleni védelmet kínál, de ez nem teljesül, és a használója mégis megfertőződik. Ilyenkor szóba jöhet a kártérítés a kiesett munkabérre, a gyógyszerek, gyógykezelés költségeire, illetve a vásárló más vagyontárgyaiban okozott dologi károkra is.
A termék hibája által okozott kárért a termék gyártóját terheli a felelősség. Ez áttöri a vásárló és a forgalmazó közötti szerződés zárt, kétszemélyes struktúráját, és lehetővé teszi, hogy a károsult kárigényét a szerződésen kívül, a gyártóval szemben közvetlenül érvényesítse. Ez közvetlen kapcsolatot teremt a károsult és a gyártó között: ha a vásárló nem a forgalmazóval szemben kívánja érvényesíteni a kárát, akkor ezt a gyártóval szemben is megteheti. A Ptk. alapján a termék gyártója a végtermék, a résztermék vagy alapanyag előállítója, illetve az, aki a terméken elhelyezett nevével, védjegyével vagy egyéb megkülönböztető jelzés alkalmazásával önmagát a termék gyártójaként tünteti fel.
Bizonyos esetekben mentesülhet a gyártó, ha bizonyítja, hogy a hiba és az abból fakadó kár külső, előre nem látható és elháríthatatlan ok – például előre nem látható vis maior jellegű körülmények, időjárási viszonyok – miatt következett be.
A törvény meghatározza azt is, mi számít termékkárnak, ami némileg eltér a következménykárok körétől. Termékkár a hibás termék által okozott halál, testi sérülés vagy egészségkárosodás miatt bekövetkezett kár, illetve az ötszáz eurónál nagyobb összegű anyagi kár, ha a károsult a károsodott dolgot szokásos rendeltetése szerint, magáncélra használta. Ilyen termékkár lehet, ha egy elektromos eszköz – például légtisztító készülék – meghibásodása miatt tűz üt ki a lakásban, és a tűz következtében esetleg személyi sérülés is történik.
Ebben az esetben a gyártó akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a terméket nem hozta forgalomba, nem üzletszerű forgalmazás céljából állította elő, nem üzletszerű gazdasági tevékenység körében gyártotta vagy forgalmazta, illetve a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta. Ugyancsak mentesül, ha a termék a forgalomba hozatal időpontjában hibátlan volt, és a hiba oka később keletkezett, illetve a hiba a tudomány és a technika akkori állása szerint nem volt felismerhető.
Az elévülési határidők igényenként eltérnek egymástól. A kellékszavatossági, valamint a következménykárokra vonatkozó kártérítési igények alapesetben egy évig érvényesíthetők, fogyasztó esetén azonban hosszabb ideig, két évig van erre lehetőség. A termékszavatossági kötelezettség – amely a gyártót terheli, kizárólag a fogyasztóval szemben – a forgalomba hozataltól számított két évig érvényesíthető. Termékfelelősség esetén a károsult kártérítési igényére három év a határidő, ami akkor kezdődik, amikor a károsult tudomást szerzett vagy tudomást szerezhetett volna a kárról, a termék hibájáról és a gyártó személyéről. A gyártó termékfelelőssége az adott termék forgalomba hozatalától számított legfeljebb tíz évig él.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.