BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
vállalat

Lépéskényszerben a vállalkozások – Gyors válaszok a rendkívüli kihívásokra

A Covid–19 járvány olyan gyors és radikális változásokat hozott a vállalatok életébe. Vélemény.
2020.05.26., kedd 16:30

A Covid–19 járvány olyan gyors és radikális változásokat hozott a vállalatok életébe, amilyenekre eddig nemigen volt példa. A kialakult helyzetnek vannak vesztesei (mint a turizmus, az ­autógyártás és a légi közlekedés), és nyertesei (mint a gyógyszeripar és az élelmiszer-kereskedelem), de minden vállalatnak meg kellett küzdenie bizonyos kihívásokkal. Érdemes áttekinteni, hogy mik a legfőbb gondok, amelyekkel a piaci szereplők szembesültek a járvány következtében, és legfőképp azt, hogy miként érdemes változtatniuk a működésükön hosszú távon, hogy a jövőben sikeresebben tudják venni a hasonló válságok okozta akadályokat.

A járvány okozta nehézségek

A járvány terjedését megelőző szigorú intézkedések a tavasz elején a gazdaság számos szereplőjét hozták nehéz helyzetbe – egy európai uniós tanulmány szerint ezek hatására jelenleg mindössze 66 százalékon döcög az európai gazdaság. A cégek olyan problémákkal szembesültek, mint a személyes értékesítési csatornák ellehetetlenülése, likviditási gondok, leállás vagy távoli munkavégzés, akadozó beszerzés, egyes esetekben pedig a munkavállalók pánikhangulata.

Voltak cégek, amelyeket ezek a problémák felkészültebben érték, de mások vészforgatókönyvek és tartalékok hiányában jobban megszenvedik ezt az időszakot.

Az azonnal bekövetkező nehézségeken kívül a járvány hosszabb távú változásokat is előidézhet, amelyekhez a vállalatoknak szintén szükséges alkalmazkodniuk. Ilyen lehet az egyre fokozódó árérzékenység, az online kereskedelem és ügyintézés előretörése, a szabályozói környezet változása vagy a változó munkavállalói igények. Mindezekre a felkészülést időben el kell kezdeni, különben félő, hogy a vállalat lemarad a versenytársak mögött, jövőkép hiányában elveszti a legfontosabb munkavállalóit, ráadásul olyan működést tart fenn, amely pazarló és rugalmatlan.

Hogyan reagáltak a cégek?

Rövid és középtávon a működés stabilizálása érdekében olyan lépésekre volt szükség, mint a távoli munkavégzés, online ügyfélkapcsolati és alternatív kereskedelmi csatornák kialakítása, költségcsökkentés, illetve krízismenedzsment, de az üzletmenet visszaállításával is fokozatosan meg kell küzdeniük a cégeknek. Ebben a fázisban az egyik legfontosabb a munkavállalókkal és az ügyfelekkel az átgondolt kommunikáció, ugyanis annak hiánya bizonytalanságot szül. Ezekkel a kihívásokkal a cégek többsége több-kevesebb sikerrel képes volt megbirkózni, ám a hosszú távú életképesség érdekében mélyebb változtatásokat szükséges eszközölniük.

Mi jellemzi a hosszú távon stabil, válságálló vállalatokat?

Agilitás: Egy korábbi kutatás szoros összefüggést talált a vállalatok agilitása és pénzügyi teljesítőképessége között. A gyors döntéshozatal, a változásokhoz való gyors alkalmazkodás hosszú távon a gazdasági siker kulcsa.

Digitalizált, automatikus működés: A digitalizált folyamatok mind az ügyfélélmény növelésében, mind a belső hatékonyságban fontos szerepet játszhatnak.

Stratégiai szemlélet: A tűzoltás mellett fontos a vállalatoknak hosszú távon is gondolkodniuk, előrevetíteniük a piac változásait, és ennek megfelelően alakítaniuk a működésüket.

Fotó: Shutterstock

Skálázhatóság, rugalmasság: A skálázható vállalat képes a terméke iránti kereslet mértékéhez igazítani a kapacitását és a működési költségeit, így kevésbé válik kiszolgáltatottá a környezeti változásoknak.

Több lábon állás: A jelenlegi helyzet rámutat arra is, hogy az egy vevőtől, beszállítótól függő vállalatok jóval inkább ki vannak téve a válságnak.

Hogyan tudják a társaságok elérni ezt az állapotot?

A stratégia felülvizsgálatával: A megváltozott piaci körülmények szükségszerűvé teszik egyes vállalatok számára a stratégiaváltást. Érdemes átgondolni, még mindig reális-e a korábban eltervezett irány. (Például elérhető-e az eddigi célcsoport, vagy időközben más számára vált érdekesebbé a termék? Van-e továbbra is kereslet a termékre, vagy érdemes átalakítani, hogy megfeleljen az új fogyasztói elvárásoknak?)

A működés átalakításával: A működés átalakítása alatt a működési modell és a szervezeti struktúra újragondolását értjük. Érdemes megnézni, hogy hosszú távon lehet-e költséget csökkenteni egyes tevékenységek kiszervezésével (gondolva itt például a könyvelésre, a bérszámfejtésre, a belső ellenőrzésre), illetve vannak-e olyan pozíciók, amelyeknél nincs megfelelően kihasználva a munkatársak kapacitása. Az utóbbi esetben megfontolandó valamely atipikus foglalkoztatási forma (például távmunka, határozott idejű munkaviszony, munkavégzés behívás alapján, munkaerő-kölcsönzés) vagy a rugalmas munkavégzés bevezetése és ezzel az agilis működés alapjainak megteremtése.

A folyamatok optimalizálásával: A hosszú távú költségcsökkentés érdekében a vállalati folyamatokat minél hatékonyabbá kell tenni. Ennek egyik eszköze, ha kiiktatjuk a duplikációkat, a felesleges és túlzottan időigényes lépéseket, másrészt digitalizálással kiváltjuk a papíralapú munkát, automatizálással pedig a manuális munkát. Új termékek esetén szükség lesz új folyamatok kialakítására is.

Digitalizációval: A digitalizáció akár digitális termékfejlesztést vagy digitális értékesítési csatornák kiépítését is takarhatja. Az élet minden területén ilyen irányú elmozdulásokat figyelhetünk meg (oktatás, egészségügy, ügyintézés, számlakezelés), így ezen képesség kiépítése egyre kritikusabbá válik.

Kultúraváltással: Előfordulhat, hogy az agilis, a stratégiai szemléletű, a rugalmas, a digitalizált és a több lábon álló működés a jelenlegi vállalati gyakorlatoknak jelentősen ellentmond. Ahhoz, hogy sikeres legyen a változás, a vállalati kultúrát, a dolgozók szemléletmódját is alakítani kell. Fontos figyelembe venni, hogy ez egy hosszú, fokozatosan végbemenő folyamat, máról holnapra nem lehet változásokat elérni, csak tudatos tervezés eredményeként.

Ilyen válságot a modern kori történelemben még nem tapasztaltunk, így ne higgyünk annak, aki azt állítja, hogy biztosan látja a jövőt. A válság lehet elhúzódó vagy gyors lefolyású, esetleg hirtelen felpattanó. Azonban vállalatként az életben maradás érdekében most kiemelten fontossá vált a stratégia, valamint a működés megfelelő átalakítása, agilisabbá tétele, ezzel felkészülve a jövőbeli kihívásokra.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.