A GDP-arányos amerikai államadósság erőteljesen emelkedett a 2008–2009-es válság során, majd azt követően is folytatódott a növekedés, a 2007-ben mért 62 százalékról 2010-re 90 százalékra nőtt az adósság mértéke. 2019-re a ráta elérte a 106 százalékot, és a Kongresszusi Költségvetési Hivatal (CBO) arra figyelmeztetett, hogy 2028-ra a nyugdíj- és egészségbiztosítási alapok ki fognak merülni. Sok közgazdász ebben az időszakban úgy vélte, hogy már a százszázalékos adósságráta is aggasztóan magas, a csökkentéséhez szükséges adóemelésnek is nagynak kell lennie.
Aztán kitört a koronavírus-járvány. A lezárások és az összeomló gazdasági aktivitás miatt a kormányok szerte a világban hatalmas állami pluszkiadásokat hagytak jóvá, bár a bevételeik csökkenésére lehetett számítani. Miután a járvány előtt ezermilliárd dolláros éves költségvetési hiányt jelzett előre, a CBO további 2,2 ezermilliárd dollárral megemelte a szeptemberben végződő 2020-as költségvetési évre vonatkozó becslését, a 2021-re vonatkozó prognózisát pedig további 600 millió dollárral növelte. A Committee for a Responsible Federal Budget kutatóintézet szerint ez a GDP 17,9 százalékát teszi ki 2020-ban, és 9,9 százalékát 2021-ben.
A jelenlegi helyzet alapján az államadósság jövőre várhatóan eléri a GDP 108 százalékát.
Ez azt jelenti, hogy csupán hét hónap alatt az amerikai adósságráta már meghaladta azt a szintet, amelyet a 2008–2009-es válság két éve alatt halmozott fel, és ebbe még nem számolódik be az az állami pluszkiadás, amelyet a kongresszusnak is jóvá kell hagynia. A konszenzusos nézet szerint ezek a kiadások jogosak, miután a járvány korábban nem látott, szörnyű következményekkel járt. Mindenesetre a politikusoknak fel kell ismerniük, hogy a járvány megfékezése után sürgősen szükség lesz olyan intézkedésekre, amelyek csökkentik a GDP-arányos deficit mértékét.
Természetesen néhány közgazdász azzal érvel, hogy ebben az alacsony inflációs és kamatkörnyezetben nem kellene az államadósság mértéke miatt aggódni. Nincs azonban garancia arra, hogy a mostani pénzügyi kondíciók továbbra is fennmaradnak.
Bármelyik fejlett gazdaságban egyszerűen elképzelhetetlen az a helyzet, hogy az állam ne lenne képes megújítani az adósságát a kiadások finanszírozására. De miközben a jelenlegi és a várható költségvetési hiányok csökkentése (sőt többletek elérése) az egyértelmű megoldása a problémának, ez egyben a legnehezebbnek tűnő opció politikai szempontból.
Emiatt erős lesz a késztetés arra, hogy az adósságot a „pénzügyi elnyomásként” ismert intézkedések révén csökkentsék.
A politikusok megpróbálhatják mérsékelni az adósságszolgálat költségét annak a kamatszintnek a limitálásával, amelyet a pénzügyi intézmények – bankok, nyugdíj- és biztosítási alapok – fizethetnek.
Egy kamatplafon képessé teszi a kormányokat arra, hogy eladják és megújítsák az állampapírokat, mégpedig alacsonyabb kamatszint mellett, mint amilyenre amúgy képesek lennének, mivel a megtakarítók másutt sem kaphatnak jobb hozamokat. A kormányok plafont szabhatnak annak a kamatszintnek is, amelyet a hitelezők számíthatnak fel, ami hitelszűkösséghez vezet a potenciális adósok között.
Amikor a múltban alkalmazták, a pénzügyi elnyomás működött: az amerikai államadósság mértéke a II. világháború után, 1945-ben mért 116 százalékos szintről 1955-ben 66,2 százalékra csökkent a GDP arányában. Carmen M. Reinhart, aki most a Világbank vezető közgazdásza, és Maria Belen Sbrancia, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) közgazdásza, tanulmányában azt mutatta ki, hogy 1946 és 1955 között a törlesztett amerikai adósság mértéke évente a GDP 5,7 százalékát tette ki a pénzügyi elnyomás révén.
Ez a fokozatos adósságcsökkentés amiatt következett be, hogy a kamatplafonok alacsonyabbak voltak az inflációnál, ami negatív reálhozamokat eredményezett a hitelezők számára ebben az időszakban. Reinhart és Sbrancia számítása szerint, ha a reálkamatok pozitívak lettek volna, az amerikai államadósság a GDP 141,4 százalékát tette volna ki 1955-ben. Ez a 75 százalékpontos különbség megmutatja, mennyivel nőtt volna az államadósság, ha a kormányzat nem nyúl a pénzügyi elnyomás eszközéhez.
Mégis, az elemzők azóta arra jutottak – többé-kevésbé egységesen –, hogy
a pénzügyi elnyomás csökkentette a GDP-növekedést, és káros volt a gazdaság számára, ugyanis elterelte a magánmegtakarításokat a privát befektetési szektortól az állampapírok felé.
Ezt általában növekvő infláció kíséri a kontrollált kamatszinteknél lévő kereslettöbblet miatt. Mindehhez szinte mindig viszonylag alacsonyabb növekedés társul.
Miközben a nagy költségvetési hiány igazolható lehet a járvány miatt, a politikusoknak és a közvéleménynek tudnia kellene azt is, hogy a veszélyesen magas GDP-arányos adósságrátát kezelni kell, amint a közvetlen válság elmúlik. Máskülönben a magas infláció és a lassú növekedés kombinációja, amely a pénzügyi elnyomást kíséri, megfojthatja a fellendülést.
Az egyik lehetőség a kongresszus számára az lehet, hogy a jövőbeni adóemeléseknek megágyazó jogszabályokat hoz, vagy menetrendet állapít meg a karbonadóra, az áfára és a jövedelemadóra vonatkozó pluszteher emelésére. Ezek az intézkedések akkor léphetnének hatályba, amikor a munkanélküliség egy korábban kijelölt szint alá esik, utána pedig fokozatosan emelhetik az adókat aszerint, ahogy a gazdaság egyre jobban erősödik.
A legtöbb elemző tudja, hogy a „normál” növekedés nem térhet vissza addig, amíg kellően meg nem fékezik a járványt. De amikor ez a csodás időszak beköszönt, a gazdasági fenntarthatósághoz a magas GDP-arányos adósságráta kezelésére lesz szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.