A mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló, tömegesen elérhető pályázatoknál újdonságnak számított tavaly, amikor könnyítési szándékkal bevezették, hogy az igénylőknek a továbbiakban nem kell a három árajánlat módszere szerint dolgozni. Sőt,
a kötelező három árajánlat-bekérést egy régi-új módszer, a piacfelmérés váltotta fel.
Elsőre – az egyszerűsítés jegyében – a három árajánlat helyett egy piacfelmérés sokkal jobban hangzik. Elég annyit igazolni, hogy a beszerzés tárgya megfelel a piaci árnak. Végül is a pályázáskor azért kell beadni az árajánlatokat, hogy legyen valami, aminek alapján ki lehet számolni a projektre igényelhető támogatás összegét. Ha valaminek transzparens az árazása – ilyen egy számítógép, szerver, alkatrész, gép, bármi, ami megtalálható az interneten, és megrendelhető egy webáruházban –, ahhoz elég az egyszerűsített piacfelmérés. Ez korrekt és életszerű. Korábban a kereskedők idegeire ment az, aki kiválasztott egy néhány százezer forintos tételt, és kért mellé két további túladminisztrált ellenajánlatot.
A piaci ár bizonyítását szolgáló új módszer azonban nem a kívánt hatást váltotta ki a pályázóknál, amit jól érzékeltet néhány színes morzsa a tapasztalatokból.
A piacfelmérés ugyan könnyíti az árajánlatok formai követelményeinek a terheit, de minimum féloldalnyi mennyiségű szöveges tartalmat kér minden egyes tétel után.
A pályázónak be kell mutatnia, miként jutott el az eladóhoz, milyen adatbázisokból, katalógusokból, vásárokon, honlapokon találkozott a szállítókkal. Emellett előfordul, hogy a pályáztató hatóság – amúgy jó szándékkal – nem nyilvános információkat kér be az eladóról: ezek kérésekor a pályázókkal a kereskedő szimplán annyit közöl, hogy azokat nem adja ki.
Sajnos a pályázók gyakran bonyolítják a saját életüket azzal is, hogy túl sok extrát kérnek a gépekhez, a pályáztató hatóság pedig referenciákat vár el az eladótól az elmúlt évek hasonló eladásaiból, esetleg az ár megjelölésével, ami ilyen egyedi esetekben szintén nem egyszerű.
Mindezzel együtt a pályázói körben az új módszer elfogadható lehetne. A pályáztató is dolgozik az egyszerűsítésen, a főpróba most következik. A tavalyi kísérlet kisebb bakik ellenére sikeresnek tekinthető, több ezer pályázó megbirkózott vele. A végén mégiscsak a piaci árat kell igazolni, irreleváns minden olyan adat bekérése, amely nem alkalmas a piaci ár alátámasztására.
Az új pályázatok lényege a transzparens, minden szereplő számára előre kalkulálható feltételeknek való megfelelés. Minden bizonnyal most is lesz húszezer olyan nyertes, ahol az átlagos pályázati összeg ötvenmillió forint. Azonban több olyan mikro- és kisvállalatokat célzó pályázat is megjelenik, ahol az egyszerűsítés áll a középpontban.
A pályáztató végül is csak annyit kér, hogy a cégek ne árazzák túl a pályázati pénzből megvett eszközöket.
Ráadásul már olyan összetett adatbázisok állnak rendelkezésre, amelyekkel a pályáztató árajánlatok nélkül is meg tudná állapítani egy eszköz nagyságrendi árát – elég csak az elmúlt tíz év több tízezer darabra kiterjedő eszközbeszerzési statisztikáira gondolni. A pályázó is jobban odafigyelne, ha tudná, hogy összevetik a beszerzett eszközöket más pályázókéval, vagy ugyanannak a beszállítónak más pályázóknak eladott termékeivel. Lényegében a pályáztató egy olyan adatbázison ül, amelynek alapján már a pályázás elején is segíthetne – hiszen úgyis tudja, mi mennyibe kerül.
Innen már csak egy lépés lenne, hogy – egy hitelkerethez hasonlóan – limitet szabjon a pályázóknak arra vonatkozóan, mekkora támogatás hívható le a tömeges, egyszerűsített pályázatokon.
Tény ugyanakkor – és ezt szem előtt kell tartani –, hogy az ár realitásának bemutatása a pályázó, és nem a támogató, a hatóság feladata.
A kisebb pályázati összegeknél nem kell túlbonyolítani az eljárást. Azok a cégek, amelyek több százmillió forint támogatást kérnek, amúgy is több bírálati körön, prezentációkon, összetett validáción esnek át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.