Markáns változásokat lehetett tapasztalni az elmúlt tíz évben az alkoholfogyasztási szokásokban. A KSH adatai szerint csak ez alatt a tíz év alatt több mint 5 százalékkal emelkedett az alkoholt mértékletesen fogyasztók száma Magyarországon. Ám nemcsak a mennyiségben tapasztalható szembeszökő változás, hanem a minőség tekintetében is.
Az elmúlt években Európa nyugati részein megfigyelhető „prémiumizálódási” trendek elkezdtek begyűrűzni és teret hódítani a hazai italpiacon is. Ez a folyamat azt jelenti, hogy a fogyasztók egyre kifinomultabbá válnak, és többet várnak el a pénzükért minőségben és fogyasztói élményben egyaránt.
A trend terjedésében nagy szerep jut az Y generációnak, amelyet az etikus választás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettség jellemez – ennek a generációnak a tagjai kifejezetten keresik a természetes eljárásokkal készült italokat. Ennek köszönhetően tehát elindult az a folyamat, amelynek eredményeképpen a hangsúly a mennyiségről eltolódik a minőség irányába, és elsősorban az élményfaktor fogja meghatározni az alkoholfogyasztást.
Gazdasági szempontból is előnyös lehet ez a trend mindazoknak az országoknak, ahol a prémiumitalok egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert. A fogyasztásról szóló statisztikai adatok azt mutatják, hogy többen isznak alkoholtartalmú italokat a magyar népesség körében, ám az is látható, hogy a fogyasztók keresik a prémium-, szuperprémium- és ultraprémium-termékeket, amelyeknek az ára értelemszerűen magasabb, mint az átlagos termékeké. Mindez azt jelenti, hogy többen, magasabb ráfordítás mellett, összességében kevesebb, de jobb minőségű alkoholt fogyasztanak.
Egyúttal az sem elhanyagolható, hogy a prémiumtermékek adóvonzata is számottevően magasabb, ami ismét csak a gazdaság előnyére válik. Emellett természetesen a minőségi és mérsékeltebb alkoholfogyasztás pozitív hatása közegészségügyi szempontból sem elhanyagolható.
Alulmaradnak a fogyasztókért vívott versenyben azok a gyártók, disztribútorok és italkereskedők, akik nem mérik fel idejében ezeknek a változásoknak a jelentőségét, és nem vállalnak részt akár proaktívan a trendek formálásában. Mindez alapjaiban újragondolt stratégiát kíván meg: új termékeket kell piacra dobni, a kommunikáció nyelvezetén, a reklámokban és a termékek csomagolásán megmutatkozó vizualitáson is alakítani kell a versenypozíció megtartása érdekében.
A fiatalabb generációnak alapvetően az élmények az elsődlegesek – ezért lényeges, hogy a termékek készítői megértsék, hogy önmagában a jó termék kevés a fogyasztók meggyőzéséhez, a fogyasztási szokásaikra optimalizált megoldások híján aligha lehet sikeres egy brand.
Felgyorsította és némileg át is alakította a prémiumizálódási trendeket a koronavírus-járvány. Ennek következtében most felvirágzóban van az úgynevezett ready-to-drink kategóriába tartozó, már fogyasztásra kész, előre bekevert italok népszerűsége. Az IWSR kutatása szerint csak 2019 és 2020 között mintegy kétezer új termék jelent meg ebben a kategóriában a világ tíz legfontosabb, előre bekevert italokat forgalmazó piacán. Ez elsősorban annak a következménye, hogy a koronavírus okozta kényszerhelyzetben a hangsúly átkerült a vendéglátóegységekben történő fogyasztásról az otthoni fogyasztásra. Ebben a helyzetben nagyon fontos, hogy a termékek készítői kreatív megoldásokkal támogassák meg értékesítési tevékenységüket: az on-trade egységek bezárását követően ugyanis közvetlenül a fogyasztókat kell megszólítani, akár tippekkel, ötletekkel segítve őket abban, hogy a koktélbárok hangulatát otthon is meg tudják teremteni.
A vírushelyzetnek tulajdonítható a másik, szintén a közelmúltban bekövetkezett jelentős változás is: az online értékesítés növekedése.
Fontos, hogy a prémiumszegmens gyártói felismerjék ezt a tendenciát, és megerősítsék online jelenlétüket, mert a versenyképességüket így tudják megőrizni. Az exponenciálisan növekedő online kiskereskedelem mellett a fejlett piacokon erőteljesen fejlődik az online nagykereskedelem kategóriája is. Ez a trend Magyarországon is jelen van már, és várhatóan a jövőben tovább fog erősödni.
Nem hagyhatók tehát figyelmen kívül a fogyasztási szokások terén tapasztalható változások, ahogyan a gazdasági körülmények által generált új trendek sem. Noha számos, eddig jól bevált gyakorlat felülvizsgálatát kívánja meg mindez, már most látható, hogy hosszú távon csak azok a gyártók, disztribútorok és kereskedők tudnak eredményesen működni és nyereségessé válni, akik nem sajnálják a befektetett energiát és költségeket, amelyeket ez a kialakult új helyzet és az ahhoz való alkalmazkodás megkövetel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.