Az IMD 2021. évi 33. versenyképességi tanulmánya szerint Magyarország a vizsgált 64 ország között – öt hellyel javítva versenyképességét – a 47. helyről a 42.-re lépett előre. A június 17-én megjelent 558 oldalas elemzés négy területet, a gazdasági teljesítmény színvonalát, a kormányzati és céges működés hatékonyságát és a tágan vett, az oktatást és az egészségügyet is magában foglaló infrastruktúra minőségét elemzi összesen 334 kritérium szerint, amelyekből 163-at statisztikai adatokkal, 92-t kérdőíves felméréssel vizsgál.
Értékel továbbá 79 úgynevezett háttéradatot, de ezek eredményeit nem számítja bele az általános, a versenyképességi helyezést meghatározó kompozit mutatóba. A végső helyezésbe beszámító összes adat 64 százaléka statisztikai adat, 36 százaléka pedig a kérdőíves felmérésből számított érték.
A 2021. évi tanulmányban az első öt helyen Svájc, Svédország, Dánia, Hollandia és Szingapúr található. A legjobban teljesítő régió Kelet-Ázsia, Nyugat-Európa csak a második, Kelet-Európa pedig a hatodik. A gazdasági mutatók és a kormányzati hatékonyság mutatóiban egyaránt Kelet-Ázsia országai vannak az élen. Viszont az infrastruktúra és a céges hatékonyság vonatkozásában Nyugat-Európa vezet. Kelet-Európát tizenkét ország képviseli, közülük a legjobb helyezést, a 26. helyet Észtország érte el. A legrosszabb, 59. pozícióban Horvátország van.
A V4-országok között továbbra is Csehország áll az élen, viszont Magyarország előrelépett a harmadik helyre.
A négy vizsgált területen a V4-ek és Ausztria pozíciója érdekes különbségeket mutat. A kormányzati hatékonyság és az infrastruktúra tekintetében a harmadik, a céges hatékonyságban viszont az utolsó előtti helyen vagyunk. De a céges hatékonyság tekintetében nem nagy a különbség Magyarország, Lengyelország és Szlovákia között (55., 56., 57. hely). A négy területből háromban Ausztriáé az elsőség.
A kiváló magyar gazdasági pozíció elsősorban a cégek szempontjából fontos tényezőknek, például a kedvező tőkebefektetési lehetőségeknek és az alacsony nyereségadónak köszönhető. Javítja továbbá gazdasági teljesítményünket a magas beruházási ráta és a jó foglalkoztatottsági szint is. A tanulmány szerint a legnagyobb gyengeségeink a gazdaság területén a magas infláció (54. hely), a kormányzati hatékonyságban a magas fogyasztási adó (64. hely), a céges hatékonyságánál a gyenge alkalmazkodóképesség (62. hely) és az alacsony szintű digitalizáltság (62. hely).
Az infrastruktúra területén két tudásmutatóban van rossz helyezésünk: a nyelvtudás (59. hely) és a digitális tudásszint területén (58. hely). Mindent összevetve összesített eredményünk a 2020. évi 47. helyről a 42.-re, azaz öt hellyel javult, a 2017. évi 52.-hez képest pedig tíz hellyel lett jobb. Ugyanakkor Csehország és Lengyelország pozíciója romlott. Szlovákia 2020 óta hét, 2017 óta egy helyet javított. Ausztria a 2020-as eredményén három helyet rontott, a 2019-esen azonban hatot javított.
Az elért eredményünk jó, de oda kell figyelni azokra a mutatókra, amelyekben a pozíciónk gyenge, hiszen ezeket javítani szükséges.
Minden olyan pozíciót gyengének kell minősítenünk, amelyben a helyezésünk rosszabb, mint az általános 42. helyünk. Különösen nagy hangsúlyt kell fektetnünk azokra a jellemzőkre, amelyeknél a pozíciónk az 50. helyet sem éri el. Ilyen például a már említett magas infláción és fogyasztási adón,
a gyenge céges alkalmazkodóképességen, az alacsony szintű digitalizáltságon és a szintén gyenge nyelvtudáson túl a munkaerő motiváltságának gyengesége (54. hely), a szakképzés problémái (55. hely), a szakemberek elvándorlása (brain drain 60. hely), valamint a cégek társadalmi felelősségvállalásának alacsony szintje (55. hely).
Végül az életminőség-érzet mutatójánál is csak az 56. hely a miénk.
Ezeknek a mutatóknak egy része nehezen mérhető, úgynevezett „puha mutató”, értéküket a felmérések alapján állapították meg. Ennek ellenére nyilván befolyásolják a versenyképességet, ezért ezek javításáról sem szabad lemondani.
Kulcsfeladatnak viszont a céges hatékonyság, az alkalmazkodóképesség javítását kellene tekinteni.
Az IMD-kutatásból úgy tűnik, hogy Magyarországon az állam jobban teljesít, mint a vállalkozások, ami azért egy piacgazdaságban furcsa jelenség. Úgy is jellemezhetnénk a helyzetet, hogy az államnak a cégekért tett kedvező lépései nem tükröződnek vissza eléggé a cégek teljesítményének javulásában.
Az IMD egyébként gyengének ítéli a piaci versenyt, vagyis a cégek inkább az állami támogatásokért, mint a vevők kegyeiért versenyeznek. Ez egyben gátolhatja a piaci indíttatású innovációt, és nem ösztönzi eléggé a digitalizációt sem. Pedig, ahogyan erre az IMD nyomatékosan figyelmeztet, a piacok nagy átalakulásban, változásban vannak. Igazán sikeresek pedig az innovatív és a digitalizációt elterjedten használó, a piacon tudással és minőséggel versenyző cégek és gazdaságok lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.