Az elmúlt három évtizedben a hazánkba érkező nemzetközi tőkének évről évre nőtt az igénye a magyar beszállítókkal való együttműködésre – amit támogatott a rendszerváltás utáni mindenkori kormányok gazdaságpolitikája is. A hazai beszállítók jellemzően egy-két nemzetközi vállalattal kötöttek szerződést, tipikus eset, hogy az árbevételük minimális számú forrásból származik. Az autóipar változásai és a pandémia miatt kialakult válság rámutatott, hogy mennyire kockázatos ez a berendezkedés, és miért nem tud hosszú távon működni.
Az utóbbi évtizedben rengeteg hazai cégnek biztosított növekedési lehetőséget a beáramló nemzetközi tőke. Némi kormányzati támogatással és a folyamatosan épülő bizalomnak köszönhetően a külföldi vállalatok egyre nagyobb arányban számíthattak a magyarországi cégekre, főként második vagy harmadik lépcsős beszállítóikként – ezek a nagyvállalatok egy-egy kisebb hazai cég árbevételének akár 80-90 százalékához járulhattak hozzá. Mindez azonban a kiszolgáltatottság felé sodorhatja a vállalkozásokat, ami különösen fájó lehet, ha több tényező is visszahúzza a termelést, csökkentve a megrendelések számát.
Az egyik ilyen tényező az autóipar struktúraváltása, amelyet korábban még az autóipar válságaként is emlegettek.
Miközben tudjuk, hogy az iparág lassulása nem feltétlenül jelenti a köré épülő ágazatok súlyának leértékelődését, azt is láthatjuk, hogy az utóbbi időben egyre növekvő elvárás lett a piac részéről az elektromobilitás, amelyhez a beszállító cégek is kénytelenek alkalmazkodni, alaposan át kell variálniuk portfóliójukat. Az ezt előmozdító kormányzati támogatások nagy segítséget nyújtanak, a hazai beszállítók jó része azonban még nem készült fel arra, hogy alkalmazkodni tudjon az autóipar igényváltozásaihoz.
Amellett, hogy az innováció lehetőségből időközben elvárássá avanzsált, rendkívül megnehezítette a beszállítók helyzetét a járvány is. Különösen igaz ez az egyoldalú orientációjú cégekre – természetesen nem csak az autóiparban –, amelyeknek nincs széles beszállítói portfóliójuk, és kizárólag egy-egy nagyobb vállalattal való együttműködésre építették eddigi tevékenységüket. Ezek a beszállítók nem rendelkeztek életképes megoldással a csökkenő számú megrendelés kompenzálására, aligha tudták megakadályozni a drasztikus bevételcsökkentést, és nem volt számukra reális alternatíva az árak szignifikáns emelése sem.
A pandémia okozta gazdasági válságban egyértelműen látható, hogy a koncentrált vagy egyoldalúan fókuszált beszállítás fokozott kiszolgáltatottságot okozhat, adott helyzetben egy cég végveszélybe is sodródhat. Ebben a sajátos viszonyrendszerben az alkalmazkodóképesség a kulcs. Az ipari szférán kívülről jó példa a vendéglátás helyzete: azok az éttermek, amelyek rendelkeztek ételkiszállításra alkalmas erőforrásokkal, képesek voltak átvészelni a járvány okozta lezárások időszakát. Mindez azt mutatja, hogy a mai gazdaságban, ahol rendkívül gyorsan zajlanak a változások, kifizetődő, ha egy vállalkozás képes több lábon állni.
Minél szélesebb portfóliót alakít ki egy cég, minél jobban alkalmazkodik a piaci trendekhez, és minél több irányba, ágazatba végez beszállítást, annál nagyobb eséllyel kerüli el a krízishelyzeteket.
Adott gazdasági helyzetben ígéretesnek tűnhet a nemzetközi vállalatokkal való kizárólagos együttműködés, azonban a pandémia alatt válságba került cégek helyzeténél mi sem mutatja jobban, hogy hosszú távon akkor maradhat fenn egy beszállító vállalat, ha nem egy-két nagyobb partnertől teszi függővé fennmaradását. És nem lehet elégszer hangsúlyozni a hazai kkv-k közötti kooperáció bővítését. A fejlesztési elvárások, a cégek tevékenységének diverzifikációja sosem volt ennyire aktuális az autóiparban (ahogyan másutt is!) – bízzunk benne, hogy ezt hazánkban is egyre több vállalkozás felismeri.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.