Kinyílt a világ, végre megint utazhatunk. Jó esetben csak szép emlékekkel gazdagodva térünk haza, ám ha mégsem, érdemes – még akár utólag is – tájékozódni az utazással kapcsolatos jogainkról és azokról a hatóságokról, fórumokról, amelyektől hathatós és ingyenes tanácsadást, segítséget kaphatunk. Ezekben a hetekben szerencsére nem jellemző, hogy a légitársaságok a koronavírusra való hivatkozással törölnék egyik vagy másik légi járatukat, ám ha ez mégis megtörténik, fogyasztóként a repülőjegy árának vételár szerinti visszatérítésére vagyunk jogosultak, és nem muszáj utazási utalványt elfogadni. Ahogyan azt sem, ha egy-egy légitársaság a panaszunkra nem válaszol, vagy elutasítja azt, és „lenyeli” a jegyárat.
Hasznos jó tanácsokat olvashatunk az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) weboldalán a légiutas-jogokról. Ezek gerincét a 261/2004-es EK rendelet adja, amely a visszautasított beszállás és a légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítást és segítségnyújtást szabályozza.
Járat törlésekor például az uniós rendelet alapján, a repülőút távolságának függvényében – 1500 kilométerig 250, 1500 és 3500 kilométer között 400, efelett pedig 600 eurónak megfelelő – kártérítés járhat az utasnak.
Ám ezek az összegek pár órán belüli átfoglalás esetében felére csökkenthetők, sőt, egyáltalán nem járnak, ha bizonyítani tudja a légifuvarozó, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények okozták. Ha ilyen körülményre hivatkozik a járat törlése vagy késése kapcsán, vita esetén a bizonyítási teher az üzemeltető légifuvarozóra hárul, ahogyan azokkal a kérdésekkel kapcsolatban is, hogy az utast tájékoztatták-e – és ha igen, mikor – a járat törléséről. Érdemes tudni, hogy például járattörlés vagy nagyobb késés esetében a légitársaság által felajánlott átfoglalási lehetőséget nem köteles elfogadni a fogyasztó. Ám tisztában kell lenni azzal, hogy a jegyár-visszatérítési igény teljesítésekor a saját magunk által megvásárolt újabb jegy ára akár jóval magasabb is lehet, mint az eredeti jegyé. Járattúlfoglalás esetén a saját útjáról önként lemondó utast keres a légitársaság, itt az „önkéntességen” van a hangsúly, így egyezkedési pozícióban vagyunk.
Ám mindaddig, amíg nem kapunk írásos dokumentumot a felajánlott kedvezményekről, nem tanácsos lemondani a saját helyfoglalást.
Vita esetén az általános elévülési határidőn, vagyis öt éven belül perelhetünk, de ingyenes és pár hónapon belüli megoldás lehet, ha a lakóhelyünk szerint illetékes békéltetőtestülethez fordulunk jogorvoslatért. Ennek persze fontos előfeltétele, hogy az utazó fogyasztó igazolni tudja, megpróbálta rendezni a vitáját a szolgáltatóval, legyen az légitársaság, utazási iroda, szálloda stb. Az esetek többségében a testület előtti eljárásban egyezséget kötnek a felek, vagyis jellemzően még azok a vállalkozások is beadják a derekukat, amelyek a fogyasztó megalapozott panaszát korábban válaszra sem méltatták vagy elutasították. Magyar fogyasztó magyar székhelyű légitársasággal szembeni, belföldi panasza esetén közvetlenül vagy az erre rendelt online vitarendező patformon is fordulhat a testülethez, és ezzel párhuzamosan akár az általános fogyasztóvédelmi hatáskörrel rendelkező kormányhivatalokhoz is.
Ami pedig a határon átnyúló igényérvényesítést illeti, adott az ITM berkein belül működő Európai Fogyasztói Központ (EFK).
Ez a fórum akkor segíthet, ha egy Magyarországon lakóhellyel rendelkező fogyasztónak egy másik uniós országban vagy Norvégiában, esetleg Izlandon székhellyel rendelkező légitársasággal szemben merül fel panasza, és ezt nem sikerül közvetlenül a légifuvarozóval rendeznie. Erre az évre még nincs adat, 2020-ban azonban mintegy 52 millió forint értékben érvényesítette sikeresen az utasok vagyoni igényét az EKF, érdemes tehát evidenciában tartani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.