A fintech szektor és a bankszektor összehasonlításakor gyakran hangzik el, hogy a fintechek jóval barátságosabbak egymással, mint a hagyományos szereplők. Számos sikeres együttműködés igazolja, hogy a fintechek közösen még többre képesek, mint egyedül, míg a bankok körében nehéz elképzelni, hogy két rivális kollaboráljon egymással.
A fintech vezetők előszeretettel hangsúlyozzák is, hogy az ő céljuk nem a lehető legnagyobb szelet kihasítása a meglévő tortából.
Sokkal inkább a torta méretének növelése a feladat, így idővel mindenki nagyobb szelethez jut annál, mint ha az első adandó alkalommal egymásnak ugrottak volna a kisebb torta darabjaiért. Ez mind szép és jó, de a gyakorlatban nem mindig sikerül igazodni az ideális recepthez, így előfordul, hogy két vállalat váratlanul konfliktusba kerül egymással. Pontosan ez történt nemrég két amerikai fintech csillaggal, a Stripe-pal és a Plaiddal.
A Stripe május elején jelentette be legújabb szolgáltatását, amely a Financial Connections nevet kapta. Ennek lényege, hogy a vállalat képes egyszerűen megosztani az ügyféladatokat a hitelesített harmadik feles szolgáltatókkal, vagyis pénzügyi közvetítőként tud eljárni a felek között. Ez már viszonylag elfogadott megoldásnak számít, erről ismert elsősorban a Plaid open banking (azaz nyílt banki) szolgáltató is. A Plaid CEO-ja, Zach Perret meg is osztotta véleményét a Stripe újdonságáról, hozzászólása bőven tartogatott érdekes információkat a történetről.
A vállalatvezető elmondta, az új szolgáltatás egyik felelőse jó ideig szoros kapcsolatban volt a Plaiddal. A felek között számos részletes egyeztetés folyt, a Stripe egy hivatalos ajánlatot is kért az új szolgáltatás kifejlesztésére vonatkozóan. Ennek fényében Perretet meglepte, hogy a fizetési szolgáltató váratlanul előállt egy saját fejlesztéssel, ami a jelek szerint több szempontból is épít a Plaid által átadott információkra. Perret itt nem állt meg, hanem a megoldás részletes elemzésébe kezdett, és feltárta annak vélt gyengeségeit. A Stripe mind a tisztességtelen eljárást, mind a szolgáltatást érő kritikákat erőteljesen cáfolta. Nem kockáztatunk nagyot, ha azt mondjuk, a felek most jó ideig nem ülnek újra közös tárgyalóasztalhoz.
Nem ez az első eset, hogy két közismert, sikeres fintech ugrik egymásnak.
Talán a Starling Bank és a Monzo, két brit neobank viszálya a leghíresebb ilyen jellegű történet a szektorban. A Starling Bankot Anne Boden alapította még 2014-ben. Tom Blomfield ekkor a vállalat technológiai igazgatójaként tevékenykedett, ám néhány szakmai vita és személyes ellentét miatt úgy döntött, elhagyja a vállalatot. A történet pikánsabb része azonban csak ezután kezdődött.
Blomfield ugyanis nem egyedül távozott. Magával vitte a vezetőség számos tagját és azt a befektetőt is, aki eredetileg a Starling következő tőkebevonását vezette volna. Boden így egy túlélésért küzdő digitális bank élén találta magát, amelynek hiányzott a fél vezetősége és az első számú befektetője. A többi innen történelem, hiszen mára a Starling egyike a világ legnépszerűbb digitális bankjainak, amely ráadásul profitábilisan működik. A Blomfield és társai által alapított Monzo egy ígéretes rajt után sok nehézségbe ütközött, ám az elmúlt egy évben jó irányba kezdtek haladni a dolgok.
A két régi rivális így ismét egymás közelében találja magát, versenyfutásuk várhatóan folytatódik a jövőben is.
A két imént bemutatott eset is jelzi, a fintech szektorban sem minden fenékig tejfel. Ráadásul elképzelhető, hogy hamarosan még több éles ellentétet tapasztalunk a szektor szereplői között, hiszen a makrogazdasági tényezők kedvezőtlenül alakulnak a fintechekre nézve is. A magas infláció és a technológiai vállalatok részvényeinek árfolyamesése tovább élesíti majd a versenyt, amely ezután nemcsak a minél nagyobb befektetésekért, hanem akár a túlélésért is folyhat.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól és ezek bankszektorra, biztosítókra, IT-szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.