A mostanihoz hasonló piaci körülmények között gyakori, hogy egy fintech csak a korábbinál alacsonyabb értékeltség mellett jut friss tőkéhez. A Klarnával is ez történt, a svéd BNPL-szolgáltató esete azonban egyáltalán nem mindennapos. A vállalat értékét tavaly nyáron még 45,6 milliárd dollárra taksálták befektetői, ez az összeg most 6,7 milliárd dollárra zuhant. A háttérben az általános piaci tényezők mellett a cég jövőjével kapcsolatos aggodalmak húzódnak meg.
A Klarna története az egyik leginspirálóbb a fintech szektorban. Az alapítók még akkor ismerkedtek meg, amikor együtt dolgoztak a Burger Kingben. A Klarnát 2005-ben alapították azzal a céllal, hogy a BNPL-hiteleket széles körben vonzóvá és elérhetővé tegyék. A BNPL (buy now pay later, avagy vásárolj most, fizess később) egy olyan online áruhitel, amely többnyire kamatmentes részletfizetést tesz lehetővé a fogyasztóknak. A szolgáltatás és a Klarna is berobbant a köztudatba, amit a befektetők is értékeltek – 45 milliárd dollárig emelkedett a cég értéke.
Az elmúlt évek mesébe illő menetelése után jött idén a fordulat, ami négy fő okra vezethető vissza. Az első az egész fintechszektort érintő negatív sokkok jelenléte. A jegybankok a növekvő infláció mellett világszerte kamatemelésekbe kezdtek, ez pedig csökkentette a tipikusan alacsony kamatkörnyezetben virágzó technológiai vállalatok, így a fintechek vonzerejét is. A befektetők óvatosabbá váltak, a növekedés helyett elkezdtek a nyereségre fókuszálni, ami nem kedvez az olyan nagy, még mindig veszteséges szereplőknek, mint amilyen a Klarna.
Másodsorban a növekvő infláció amellett, hogy a fintechszektor egészére negatívan hat, különösen veszélyes lehet a BNPL-szolgáltatókra nézve. Eddig a fogyasztók többsége luxuscikkek (például ruhák, ékszerek, egyéb élvezeti cikkek) vásárlásakor vette igénybe a kamatmentes részletfizetési lehetőséget. Az ilyen jellegű költekezés most biztosan csökken, hiszen az áremelkedés miatt sokan kezdtek spórolni, így elképzelhető, hogy a BNPL iránti igény is nagyot esik. A szektor talpon maradása jórészt azon múlhat, hogy képesek lesznek-e rávenni az embereket, hogy a mindennapi élethez elengedhetetlen termékek vásárlásakor is éljenek a BNPL-hitelekkel.
Harmadik okként a BNPL szabályozása körüli aggályok említhetők. A szolgáltatás alig néhány év alatt jelentős népszerűségre tett szert, ennek viszont hátulütői is vannak. Több felmérés kimutatta, hogy a fogyasztók nagy része nincs tisztában azzal, hogy a BNPL egy hiteltermék, ha nem fizetik vissza, adósságspirálba sodorhatják magukat. Részben ezért is erősödtek fel a szektor megregulázásáért kiáltó hangok. A szabályozók világszerte felismerték a BNPL-ben rejlő lehetőségeket, de a veszélyeket is, ezért várhatóan lépnek az ügyben. A konkrétumok még nem ismertek, de sokan attól tartanak, hogy szűkítik majd a Klarna és riválisainak mozgásterét.
Az utolsó ok az Apple érkezése a BNPL-szektorba. A technológiai óriás már korábban bejelentette, hogy saját BNPL-megoldáson dolgozik – ez június elején meg is érkezett. Az Apple Pay Later négy egyenlő részletben való kamatmentes fizetést tesz majd lehetővé az ügyfeleknek, először az Egyesült Államokban. A megoldást integrálják az Apple Pay mobilfizetési szolgáltatásba, vagyis annak több száz millió felhasználója idővel mind igénybe veheti, várhatóan így lesz ez a magyar piacon is. Ez jelentősen növeli az Apple Pay Later általi fenyegetést. Nem véletlen tehát, hogy sokan a jelenlegi vezető BNPL-szolgáltatók visszaszorulására számítanak. Hiba lenne még temetni őket, de tény, hogy az Apple egy szektorba sem barátságos szándékkal lép be.
A fentiek alapján úgy tűnhet, a Klarna helyzete nagyon aggasztó, és a vállalatot minden irányból súlyos fenyegetések veszik körbe. Ez részben így is van, az értékeltség hetedelése azonban indokolatlan mértékűnek tűnik. A vállalat mára 45 országban több mint 147 millió aktív ügyféllel és 450 ezer kereskedői partnerrel rendelkezik. Az európai működés már nagyon közel van a profitabilitáshoz. Amerikában még a növekedés szakaszában van a cég, de a több mint 20 millió ügyfél ott is bizakodásra ad okot.
Az előttünk álló időszakban a négy említett veszélyforrás mindegyikéről egyre többet tudunk meg, és a Klarna kilátásait is pontosabban lehet majd értelmezni. Az értékeltség drámai esése ellenére ki merjük jelenteni, a svéd vállalat még mindig az európai fintechszcéna egyik legfontosabb, legígéretesebb szereplője.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintechvilág mozzanatairól, azoknak a bankszektorra, biztosítókra, IT-szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkoznak a külföldi piacok legsikeresebb üzleti megoldásaival, és kitérnek ezek hazai megvalósíthatóságára is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.