A pénzügyi szektor szereplőire mindig akkor hárul a legnagyobb nyomás termékfejlesztési fronton, amikor egy-egy aktuális kihívás mindennapi témává válik a közbeszédben. Most épp egy ilyen időszakot élünk: mindenki az inflációról és a növekvő energiaárakról beszél, és keresi az eszközöket a negatív hatások enyhítéséhez. Szerencsére a fintechek jó szokásukhoz hűen ismét gyorsan reagálnak, sorra érkeznek az újdonságok.
Az egyik legaktívabb terület a PFM, angolul personal financial management, avagy személyes pénzügyi menedzsment. Olyan funkciókat értünk ezalatt, amelyek a költségek hatékonyabb kezelését teszik lehetővé. Jellemzően a költségek kategóriák szerinti bontása, a nem használt előfizetések automatikus lemondása és a várható költések előre jelzése eleget tesz az elvárásoknak.
Nem meglepő, hogy növekvő igény mutatkozik az ilyen megoldások iránt, hiszen a költségek optimalizálása sokaknak most az anyagi csőd és a túlélés között jelentheti a különbséget. A brit Starling Bank elsők között reagált a friss igényekre, és több mint 30 új kategóriával, valamint személyre szabható funkciókkal szerelte fel költségelemzési megoldását. A bunq holland neobank valós idejű elemzésekkel és célhoz kötött megtakarítási zsebbekkel bővítette saját PFM-szolgáltatásait.
Az energiaválságra adott direkt válaszokban sincs hiány. Ausztrália legnagyobb bankja, a CommBank például egy olyan appot dobott piacra, ami megmutatja az ügyfeleknek, hogy hol lehet legolcsóbban tankolni a környékükön. Az energiaárak ugrásszerű növekedése viszont a vállalatokat is nagy kihívások elé állítja, az ő támogatásuk most sok helyen elspdlegessé lépett elő.
Nagy-Britannia egyik vezető pénzintézete, a NatWest többféleképpen segíti vállalati ügyfeleit. A vállalati zöldhitelek minimum-tőkeösszegét jelentősen csökkentették, így az kkv-k számára is vonzó lehetőséget kínál az energiahatékony befektetésekre. Emellett eltörölték a vállalati folyószámlákhoz tartozó díjakat és több szolgáltatás árát is befagyasztották a jelentős infláció dacára. A Deutsche Bank is a kkv-knak próbál segíteni zöldhiteleivel, amelyek napelemekre, hőszivattyúkra és a fűtési rendszerek transzformálására is felhasználhatók. A végeredmény minden esetben a rezsiköltségek csökkenése lesz.
Az eddig bemutatott megoldások úgy növelik a költséghatékonyságot, hogy segítenek csökkenteni a kiadásokat. Az érme másik oldalán vannak azok a szolgáltatások, amelyek pénzhez juttatják a felhasználókat. A fintechszektorban ennek egyik legkedveltebb eszközét a cashback, vagyis pénzvisszatérítés jelenti.
Ez gyakorlatilag ugyanaz, mint egy kedvezmény, csak nem a fizetés előtt számítják be, hanem azt követően. Egy 10 százalékos cashback esetén például a kasszánál kifizetjük az eredeti összeget, majd visszautalják a számlánkra ennek egytizedét.
A cashback pszichológiai előnyökkel jár (jobb érzés pénzt kapni, mint simán kevesebbet fizetni), ezért is lett olyan népszerű az elmúlt években. Mostanság viszont különösen sokan kínálnak ilyen pénzszerzési lehetőséget ügyfeleiknek. A Revolut például új, egyéni vállalkozóknak szóló számlájához csatolta hozzá a cashbacket, míg a szintén brit Curve kriptoalapú pénzvisszatérítést jelentett be. A hagyományos pénzintézetek is lépnek, Magyarországon korábban az Erste válaszolt saját megoldással a népszerű fintechtrendre.
Végül említést kell tenni a megtakarítási számlákról, amelyek szintén hatékony fegyvert jelenthetnek az inflációval szemben. Ezen a téren viszont világszerte sehol, így itthon sincsenek elkényeztetve a fogyasztók a bankok és a fintechek által sem.
Néhány fintech azért próbálkozik egyedi megoldásokkal. A Chip online bróker nyereményszerzési lehetőséget kínál megtakarítási számlái mellé, a Varo Bank pedig magasabb kamatot kínál azoknak, akik a neobankhoz utaltatják a fizetésüket. A Zopa egy hibrid számlával állt elő, amely ötvözi a lekötött betétek által kínált magasabb kamatokat a látra szóló betétek kényelmi előnyeivel. A kreatív variációk dacára ezen a területen hiányoznak az igazán vonzó feltételek, ami korlátozza a fogyasztók lehetőségeit.
Jól látszik, hogy a hagyományos bankok és fintechek is igyekeznek lépést tartani napjaink kihívásaival. Ez persze nekik is érdekük, hiszen a nehézségek hatására meginoghat az ügyfelek elkötelezettsége, sokan válthatnak aszerint, hogy ki nyújt nekik segítő kezet a bajban. Ez a magyar piacon is így lehet, a hazai szereplőkön a sor, hogy a tettek mezejére lépjenek.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintechvilág mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT-szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkoznak a külföldi piacok legsikeresebb üzleti megoldásaival, valamint kitérnek ezek hazai megvalósíthatóságára is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.