BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
egyetemi képzés

Idén is becsöngettek

A magas szintű egyetemi képzés az innovatív gondolkodás elengedhetetlen feltétele, előzmény az alkotó mérnöki munkához. Ma már kimagasló műszaki teljesítmények csakis csapatmunka eredményeként jöhetnek létre. A csapatmunka irányítója pedig a teljes folyamatot átlátó, annak hibáit, hiányosságait menet közben is kijavítani képes okleveles mérnök lehet.
2023.09.12., kedd 11:00

Az ősz kezdete az iskolakezdés ideje, beindul az oktatás nagy rendszere az alsó foktól az egyetemi képzésig. Jó évtizede gondolkodom azon, hogy világraszóló műszaki-intellektuális hagyományaink folytatásához lesz-e elegendő fölkészült mérnök, és e minőségi felsőoktatáshoz jó alapokat nyújt-e a középfokú oktatás. Tapasztalataim szerint az a jó oktatási struktúra, amelyik mindig többet és jobbat akar nyújtani a jelennek és a jövőnek, befogadja az új hatásokat, és a saját rendelkezésére álló lehetőségeihez alakítja azokat, viszont nem mond le egyetlen bevált és működő hagyományáról sem. A magyar mérnöki örökség évszázadokban mérhető, büszkék lehetünk rá, mert a világ versenyében is időtálló alkotásokat hoztunk létre! A felsőoktatás (és benne a műszaki képzés) mindig viták kereszttüzében állt, és én ebben nem látok kivetnivalót – amennyiben jobbító szándék vezérli –, a mesterkélt vitáknak azonban nem látom értelmét, sőt egyenesen károsnak gondolom azokat, ahogyan azt is, ha meggondolatlanul átveszünk idegen eszközöket, módszereket, olyanokat, amelyek a nagy hagyománnyal és elismertséggel rendelkező magyar mérnöki oktatástól veszik el a levegőt.

 Még egyszer aláhúzom tehát: a magyar felsőoktatásnak a magyar tradíciókra kell támaszkodnia. 

Ez nem bezárkózást jelent, hiszen ez a lehetetlenséggel volna egyenlő a világháló korában.

Sohasem kételkedtem az irányító hatóságok hozzáértésében és jó szándékában – bár ebben mindig „divat volt” kételkedni –, mert én abból indultam ki, hogy senkinek nem lehet érdeke, hogy az oktatás gondjai a társadalom vállára nehezedjenek, és megoldatlan problémák jelenjenek meg később, akár évtizedekkel is. Mindig is úgy gondoltam, hogy elemi érdekünk a szakképzés valamennyi szintjének a javítása. A jól funkcionáló mérnökképzéshez az szükséges, hogy tudjuk és elfogadjuk: a műszaki képzés összes szintje, összes lépcsőfoka fontos. Ezzel lehetne egyengetni a felsőoktatási képzés eredményességét is, hiszen ha a magas szintű mérnökképzés biztos alapokra épül, a tudás megszerzéséhez és későbbi bővítéséhez is nagyobb távlatok nyílnak.

Two,Concentrated,Students,Express,Their,Ideas,And,Assumptions,Standing,AroundTwo Concentrated Students Express their Ideas and Assumptions Standing Around Bionic Robot Arm with Female Teacher at University Class. Computer Science Education Build, Learn Concept. Low Angle View
mérnökképzés, felsőoktatás, engeneer,
Fotó: Shutterstock

A távlatok kinyílása pedig elengedhetetlen a felgyorsult mérnöki világban is, mert, visszatérve az első mondatomhoz, világraszóló műszaki-intellektuális hagyományaink folytatásához ez szükséges. Ez a szemlélet persze nem új keletű, és nem fedezem fel vele a spanyolviaszt. Azt viszont tudom, hogy ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni, és ott, ahol módom van, ismételten elmondani. 

A magas szintű egyetemi képzés az innovatív gondolkodás elengedhetetlen feltétele, előzmény az alkotó mérnöki munkához.

Ma már kimagasló műszaki teljesítmények csakis csapatmunka eredményeként jöhetnek létre. A csapatmunka irányítója pedig a teljes folyamatot átlátó, annak hibáit, hiányosságait menet közben is kijavítani képes okleveles mérnök lehet. A gazdasági, iparági versenyben való hatékony részvétel alapfeltétele a jól képzett műszakiszakember-gárda, amelyik képes hozzáadott érték előállítására.

És itt elérkeztem az alsóbb szintű oktatás fontosságának kérdéséhez, ez is régi vesszőparipám. Az oktatási rendszerünk hierarchiájában kedvezőtlen az a jelenség, hogy a különböző szintű képzéseknél – ahhoz, hogy legyen megfelelő alap a továbbépítkezésre – már az alacsonyabb szint hiányosságait is pótolni kell. Ez a sajnálatos helyzet megfigyelhető a szakképzés területén is, ahol az általános iskolai képzés hiányosságainak pótlása időt rabol, és akadályozza a szakképzés minőségi fejlődését.

Ez vonatkozik a középfokú képzésre is. Valamikor az érettségi vízválasztó volt, és minőségi garanciát jelentett a felsőfokú képzéshez. Ma azt látjuk, pótmegoldásokhoz folyamodunk a kétszintű érettségivel, és ez – bár lehet, hogy tévedek – óhatatlanul az érettségi devalválódásához vezetett. 

És az is lehet, hogy zsörtölődésnek tűnik, amivel ezt a rövid fejtegetést zárom: a foglalkoztatottság mértéke döntő faktora a társadalmi hangulatnak. Akkor lehetünk elégedettek, ha magas ez a szám, és alacsony a munkát keresőké. 

Akkor nő a foglalkoztatottság, ha megnő a szakképzett munka iránti kereslet, ha nő a műszaki-mérnöki teljesítmények társadalmi megbecsültsége. Enélkül a magyar vidékfejlesztés sem lehetséges, nem lehetséges továbbá a harmadik-negyedik generációs munkanélküliség megszakítása sem: ez újabb érv amellett, hogy miért is kell más alapokra helyezni az oktatást és a szakképzést, miért kell kitölteni – a szakképzés alacsony minősége következtében – az elmúlt évtizedekben keletkezett lyukakat.

Elmondhatjuk, hogy az oktatás minősége nemzeti sorskérdés. Idén is becsöngettek!

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.